Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 7-8 marca 2015 r. pt.. „Spider-man, Rosiński i inni„.
***
Niedawno znajomy kolekcjoner sztuki komiksu (tj. oryginalnych rysunków tworzonych na potrzeby druku komiksu), a jednocześnie współwłaściciel jednego z funduszy inwestycyjnych powiedział mi, że wszędzie u swoich klientów widzi serigrafie Dalego i Picassa, w rezultacie czego czuje się trochę jak w Ikei w wersji Premium. Dopiero gdy zamyka się ze swoimi pracami – szkicem Rosińskiego do komiksu „Western”, rysunkami Janusza Christy z Kajkiem i Kokoszem, a ostatnio także pracami do serii „Superman” czuje, że obcuje z czymś wyjątkowym.
W zeszłym tygodniu brałem udział w internetowej licytacji w jednym z amerykańskich domów aukcyjnych specjalizującym się w sprzedaży oryginalnych prac komiksowych – okładek i plansz rysowanych dla takich wydawnictw jak Marvel czy DC Comics. Licytowałem dla wspomnianego znajomego kolekcjonera projekt okładki do jednego z zeszytów „Superman” z 1984 roku. Tego wieczoru największym zainteresowaniem cieszyła się okładka do „Amazing Spider-man #238” narysowana przez klasyka amerykańskiego komiksu, Johna Romite Jr. Okładka sprzedała się za równo 100 tys. dolarów. Kwotę, której mógłby pozazdrościć w naszym kraju niejeden dom aukcyjny obracający klasyczną sztuką dawną i współczesną.
Mniej więcej w tym samym czasie, w jednym z polskich domów aukcyjnych, padły kolejne rekordy za prace polskich artystów z drugiej połowy XX wieku: Barok Juliana Stańczaka sprzedał się za 250 tys. zł (290 500 zł z opłatą aukcyjną), Relief nr 11 z 1969 r. Henryka Stażewskiego za 230 tys. zł, a Murzynka na plaży Jerzego Nowosielskiego w cenie 210 tys. zł. Powyżej 100 tysięcy złotych sprzedały się też prace Jana Lebensteina, Leona Tarasewicza czy Tadeusza Kantora. Żadna z nich jednak nie osiągnęła progu kwoty jaką nabywca zapłacił za wspomnianą okładkę z postacią Spider-mana. Dodam, że w standardowej kwartalnej aukcji internetowej, wcale nie pierwszoligowego amerykańskiego domu aukcyjnego. Zresztą ta zmiana w wycenach prac artystów komiksowych coraz częściej dotyka też wydarzeń ze świata sztuki klasycznej – po zakończeniu targów Brafa (Brussels Antiques and Fine Art Fair) Le Monde i inne czołowe media pisały głównie o rekordowej sprzedaży projektu okładki autorstwa Herge do „Tintin. L’étoile mystérieuse” (polskie wydanie: Tintin. Tajemnicza gwiazda) za kwotę 2,5 mln Euro.
Gdy piszę ten artykuł, leżą przede mną trzy katalogi dwóch najważniejszych europejskich domów aukcyjnych – Christie’s oraz Sotheby’s. Wszystkie z ofertą oryginalnych prac komiksowych, aukcji zaplanowanych na bieżący miesiąc. Znaleźć tu można zarówno prace wybitne pod względem historycznym i kulturotwórczym, jak i mniej wyszukane, głównie klasyków frankofońskiego komiksu. Komiksu, który w Belgii, we Francji czy w Stanach Zjednoczonych uchodzi za skarb narodowy, a który za sprawą gier komputerowych, filmów oraz produktów licencjonowanych już dawno wyszedł poza ramy czytadła dla nastolatków. Wróćmy jednak do samej oferty. Dziś pora przyglądnąć się tej z Sotheby’s.
Na dzisiejszej aukcji w Sotheby’s
Blisko 300 obiektów – tyle Sotheby’s zdecydował się wystawić w swojej pierwszej w tym roku aukcji sztuki komiksu. Pośród prac europejskich uznanych twórców znajdziemy m.in.: szkic ołówkiem wybitnego Enki Bilala (estymacja 12-15 tys. euro) oraz jego pracę malarską do „Mon Oncle D’Ameriqua” (65-75 tys. euro); kilka plansz absolutnie wybitnego Moebiusa, m.in. do komiksu „Blueberry” (12-15 tys. euro); akwarelę i pastel mistrza włoskiego erotycznego komiksu Milo Manary (4-8 tys. euro); prace aktualnie tworzącego dla wydawnictwa Marvel Simona Bianchi – do „Thora” oraz okładkę do „Kapitana Ameryki”, postaci która w przyszłym roku będzie obchodziła swoje 75-lecie, symbolu patriotyzmu walczącego z wrogami Stanów Zjednoczonych, stworzonego przez Jacka Kirby’ego (zwanego Królem Komiksu) i Joe Simona.
Z prac amerykańskich wrażenie robią rysunki do komiksów z wytwórni Walt Disney Company, chociażby Carla Barska do Uncle Scrooge (wujek Sknerus; estymacja 15-20 tys. euro), Floyda Gottfredsona rysunek z 1936 roku z klasyczną Myszką Miki (18-22 tys. euro) czy pasek komiksowy Ala Talafierro z 1940 roku z postaciami Kaczora Donalda i jego dziewczyną Daisy (3,5-4,5 tys. euro). Paski komiksowe tworzone były z myślą o druku w formie komiksu prasowego.
Nie dziwi też obecność Roberta Crumba, cenionego także w środowiskach tradycyjnej sztuki. Za nie koneser sztuki komiksu będzie musiał zapłacić odpowiednio – od 6 tys. euro za rysunek do z historii opublikowanej w „Big Ess Comics #1” (1991 r.) i od 12 tys. euro za planszę z przygodami Kota Fritza. W końcu są tu i prace Franka Millera, znanego nawet osobom nie czytającym komiksy, chociażby z adaptacji filmowej z „Sin City” i z mrocznych przygód z Batmanem.
Na szczególną uwagę zasługuje z pewnością rysunek Charlesa Burnsa, którego prace w obrocie należą do wyjątkowej rzadkości. Praca autora „Black Hole” otrzymała bardzo przyzwoitą wycenę na poziomie 6-7,5 tys. euro. Plansza do „Krazy Kat” George’a Herrimana – 12-14 tys. euro.
Na osobny akapit zasługuje praca malarska, projekt okładki do „Thorgala. Władca gór”, mieszkającego od lat w Szwajcarii Grzegorza Rosińskiego (estymacja 30-35 tys. euro). Aktualnie w Centrum Komiksu w Brukseli trwa wystawa jego prac z polskiego okresu (z magazynu „Relax”, „Żbików”), a wybrane można też oglądać w amerykańskim oddziale Christie’s na Rockefeller Plaza w Nowym Jorku.
Perłami aukcji z pewnością będą: piękny, erotyczny w tematyce splash (plansza z kadrem pełnostronicowym) Guido Crepaxa; komplet plansz do „The Spirit” Willa Eisnera, uważanego powszechnie za popularyzatora gatunku graphic novel, na którego cześć funkcjonuje nagroda jego imienia stanowiąca odpowiednik filmowego Oskara; prace Herge, do którego należą wszystkie ważniejsze europejskie rekordy cenowe – tu m.in. dwie do „Tintin” (150-270 tys. euro); plansza Alebrta Uderzo do komiksu z przygodami dzielnych galów, czyli Asterixa i Obelixa (145-155 tys. euro); praca do onirycznego „Little Nemo” Winsora McCaya (42-48 tys. euro) oraz projekt okładki do „Corto Maltese. Les Celtiques” Hugo Pratta (220-24- tys. euro), na której rekordową sprzedaż z pewnością liczy Sotheby’s umieszczając jej wizerunek na okładce katalogu. Fanom superbohaterów polecam przyjrzeć się serii okładek Terry’ego Dodsona do „X-Men. Secret Invasion” – cztery pełne plansze okładek, tworzące w zestawieniu jedną scenę to nie lada gratka.
***
Skoro tekst pojawia się już po aukcji, gwoli krótkiego podsumowania: aukcja w Sotheby’s zakończyła się całkowitym wynikiem w wysokości 3,821,947 euro, a okładka Grzegorza Rosińskiego została wylicytowana na kwotę 56 250 Euro (przy dzisiejszym kursie 232 312,50 zł).
Dom aukcyjny Agra Art, sprzedający na co dzień dzieła sztuki dawnej oraz klasyczne prace sztuki współczesnej, zdecydował się do swojej oferty włączyć prace z zakresu sztuki komiksu. W ramach współpracy z ArtKomiks.pl została przygotowana specjalna oferta wyselekcjonowanych 50. prac prezentujących przekrój komiksu polskiego, amerykańskiego i sztuki animacji. Pośród wystawionych na pierwszej internetowej aukcji sztuki komiksu …
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Komiksowy Tintin droższy niż prerafaelici i brytyjski impresjonizm razem wzięci„. *** To jest mój tydzień Tintina! W chwili gdy piszę ten artykuł, dwa dni temu obiegała świat informacja o tym, że belgijskie linie lotnicze pomalowały …
No i stało się to, na co osoby związane z rynkiem sztuki komiksu długo czekały. Kiedy Polska była zanurzona we śnie, w USA padł nowy rekord na rynku obrotu oryginalnymi pracami artystów związanych z popkulturą, a ostateczna cena przekroczyła magiczną kwotę 1. miliona dolarów! Rekordy na rynku sztuki komiksu Droga do miliona dolarów za …
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …
Aukcja sztuki komiksu w Sotheby’s (7 marca 2015)
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 7-8 marca 2015 r. pt.. „Spider-man, Rosiński i inni„.
***
Niedawno znajomy kolekcjoner sztuki komiksu (tj. oryginalnych rysunków tworzonych na potrzeby druku komiksu), a jednocześnie współwłaściciel jednego z funduszy inwestycyjnych powiedział mi, że wszędzie u swoich klientów widzi serigrafie Dalego i Picassa, w rezultacie czego czuje się trochę jak w Ikei w wersji Premium. Dopiero gdy zamyka się ze swoimi pracami – szkicem Rosińskiego do komiksu „Western”, rysunkami Janusza Christy z Kajkiem i Kokoszem, a ostatnio także pracami do serii „Superman” czuje, że obcuje z czymś wyjątkowym.
W zeszłym tygodniu brałem udział w internetowej licytacji w jednym z amerykańskich domów aukcyjnych specjalizującym się w sprzedaży oryginalnych prac komiksowych – okładek i plansz rysowanych dla takich wydawnictw jak Marvel czy DC Comics. Licytowałem dla wspomnianego znajomego kolekcjonera projekt okładki do jednego z zeszytów „Superman” z 1984 roku. Tego wieczoru największym zainteresowaniem cieszyła się okładka do „Amazing Spider-man #238” narysowana przez klasyka amerykańskiego komiksu, Johna Romite Jr. Okładka sprzedała się za równo 100 tys. dolarów. Kwotę, której mógłby pozazdrościć w naszym kraju niejeden dom aukcyjny obracający klasyczną sztuką dawną i współczesną.
Mniej więcej w tym samym czasie, w jednym z polskich domów aukcyjnych, padły kolejne rekordy za prace polskich artystów z drugiej połowy XX wieku: Barok Juliana Stańczaka sprzedał się za 250 tys. zł (290 500 zł z opłatą aukcyjną), Relief nr 11 z 1969 r. Henryka Stażewskiego za 230 tys. zł, a Murzynka na plaży Jerzego Nowosielskiego w cenie 210 tys. zł. Powyżej 100 tysięcy złotych sprzedały się też prace Jana Lebensteina, Leona Tarasewicza czy Tadeusza Kantora. Żadna z nich jednak nie osiągnęła progu kwoty jaką nabywca zapłacił za wspomnianą okładkę z postacią Spider-mana. Dodam, że w standardowej kwartalnej aukcji internetowej, wcale nie pierwszoligowego amerykańskiego domu aukcyjnego. Zresztą ta zmiana w wycenach prac artystów komiksowych coraz częściej dotyka też wydarzeń ze świata sztuki klasycznej – po zakończeniu targów Brafa (Brussels Antiques and Fine Art Fair) Le Monde i inne czołowe media pisały głównie o rekordowej sprzedaży projektu okładki autorstwa Herge do „Tintin. L’étoile mystérieuse” (polskie wydanie: Tintin. Tajemnicza gwiazda) za kwotę 2,5 mln Euro.
Gdy piszę ten artykuł, leżą przede mną trzy katalogi dwóch najważniejszych europejskich domów aukcyjnych – Christie’s oraz Sotheby’s. Wszystkie z ofertą oryginalnych prac komiksowych, aukcji zaplanowanych na bieżący miesiąc. Znaleźć tu można zarówno prace wybitne pod względem historycznym i kulturotwórczym, jak i mniej wyszukane, głównie klasyków frankofońskiego komiksu. Komiksu, który w Belgii, we Francji czy w Stanach Zjednoczonych uchodzi za skarb narodowy, a który za sprawą gier komputerowych, filmów oraz produktów licencjonowanych już dawno wyszedł poza ramy czytadła dla nastolatków. Wróćmy jednak do samej oferty. Dziś pora przyglądnąć się tej z Sotheby’s.
Na dzisiejszej aukcji w Sotheby’s
Blisko 300 obiektów – tyle Sotheby’s zdecydował się wystawić w swojej pierwszej w tym roku aukcji sztuki komiksu. Pośród prac europejskich uznanych twórców znajdziemy m.in.: szkic ołówkiem wybitnego Enki Bilala (estymacja 12-15 tys. euro) oraz jego pracę malarską do „Mon Oncle D’Ameriqua” (65-75 tys. euro); kilka plansz absolutnie wybitnego Moebiusa, m.in. do komiksu „Blueberry” (12-15 tys. euro); akwarelę i pastel mistrza włoskiego erotycznego komiksu Milo Manary (4-8 tys. euro); prace aktualnie tworzącego dla wydawnictwa Marvel Simona Bianchi – do „Thora” oraz okładkę do „Kapitana Ameryki”, postaci która w przyszłym roku będzie obchodziła swoje 75-lecie, symbolu patriotyzmu walczącego z wrogami Stanów Zjednoczonych, stworzonego przez Jacka Kirby’ego (zwanego Królem Komiksu) i Joe Simona.
Z prac amerykańskich wrażenie robią rysunki do komiksów z wytwórni Walt Disney Company, chociażby Carla Barska do Uncle Scrooge (wujek Sknerus; estymacja 15-20 tys. euro), Floyda Gottfredsona rysunek z 1936 roku z klasyczną Myszką Miki (18-22 tys. euro) czy pasek komiksowy Ala Talafierro z 1940 roku z postaciami Kaczora Donalda i jego dziewczyną Daisy (3,5-4,5 tys. euro). Paski komiksowe tworzone były z myślą o druku w formie komiksu prasowego.
Nie dziwi też obecność Roberta Crumba, cenionego także w środowiskach tradycyjnej sztuki. Za nie koneser sztuki komiksu będzie musiał zapłacić odpowiednio – od 6 tys. euro za rysunek do z historii opublikowanej w „Big Ess Comics #1” (1991 r.) i od 12 tys. euro za planszę z przygodami Kota Fritza. W końcu są tu i prace Franka Millera, znanego nawet osobom nie czytającym komiksy, chociażby z adaptacji filmowej z „Sin City” i z mrocznych przygód z Batmanem.
Na szczególną uwagę zasługuje z pewnością rysunek Charlesa Burnsa, którego prace w obrocie należą do wyjątkowej rzadkości. Praca autora „Black Hole” otrzymała bardzo przyzwoitą wycenę na poziomie 6-7,5 tys. euro. Plansza do „Krazy Kat” George’a Herrimana – 12-14 tys. euro.
Na osobny akapit zasługuje praca malarska, projekt okładki do „Thorgala. Władca gór”, mieszkającego od lat w Szwajcarii Grzegorza Rosińskiego (estymacja 30-35 tys. euro). Aktualnie w Centrum Komiksu w Brukseli trwa wystawa jego prac z polskiego okresu (z magazynu „Relax”, „Żbików”), a wybrane można też oglądać w amerykańskim oddziale Christie’s na Rockefeller Plaza w Nowym Jorku.
Perłami aukcji z pewnością będą: piękny, erotyczny w tematyce splash (plansza z kadrem pełnostronicowym) Guido Crepaxa; komplet plansz do „The Spirit” Willa Eisnera, uważanego powszechnie za popularyzatora gatunku graphic novel, na którego cześć funkcjonuje nagroda jego imienia stanowiąca odpowiednik filmowego Oskara; prace Herge, do którego należą wszystkie ważniejsze europejskie rekordy cenowe – tu m.in. dwie do „Tintin” (150-270 tys. euro); plansza Alebrta Uderzo do komiksu z przygodami dzielnych galów, czyli Asterixa i Obelixa (145-155 tys. euro); praca do onirycznego „Little Nemo” Winsora McCaya (42-48 tys. euro) oraz projekt okładki do „Corto Maltese. Les Celtiques” Hugo Pratta (220-24- tys. euro), na której rekordową sprzedaż z pewnością liczy Sotheby’s umieszczając jej wizerunek na okładce katalogu. Fanom superbohaterów polecam przyjrzeć się serii okładek Terry’ego Dodsona do „X-Men. Secret Invasion” – cztery pełne plansze okładek, tworzące w zestawieniu jedną scenę to nie lada gratka.
***
Skoro tekst pojawia się już po aukcji, gwoli krótkiego podsumowania: aukcja w Sotheby’s zakończyła się całkowitym wynikiem w wysokości 3,821,947 euro, a okładka Grzegorza Rosińskiego została wylicytowana na kwotę 56 250 Euro (przy dzisiejszym kursie 232 312,50 zł).
Podsumowanie znalazło się w serwisie ArtNews.
Zaś autor blogu originalmente.it, wykonał dodatkową pracę analityczną zestawiając wyniki w zgrabnych wykresach (link).
Powiązane Wpisy
Internetowa Aukcja Sztuki Komiksu i Animacji w Agra-Art
Dom aukcyjny Agra Art, sprzedający na co dzień dzieła sztuki dawnej oraz klasyczne prace sztuki współczesnej, zdecydował się do swojej oferty włączyć prace z zakresu sztuki komiksu. W ramach współpracy z ArtKomiks.pl została przygotowana specjalna oferta wyselekcjonowanych 50. prac prezentujących przekrój komiksu polskiego, amerykańskiego i sztuki animacji. Pośród wystawionych na pierwszej internetowej aukcji sztuki komiksu …
Aukcja Tintin w Christie’s (14 marca)
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Komiksowy Tintin droższy niż prerafaelici i brytyjski impresjonizm razem wzięci„. *** To jest mój tydzień Tintina! W chwili gdy piszę ten artykuł, dwa dni temu obiegała świat informacja o tym, że belgijskie linie lotnicze pomalowały …
1+ milion dolarów, czyli nowy rekord na rynku sztuki komiksu
No i stało się to, na co osoby związane z rynkiem sztuki komiksu długo czekały. Kiedy Polska była zanurzona we śnie, w USA padł nowy rekord na rynku obrotu oryginalnymi pracami artystów związanych z popkulturą, a ostateczna cena przekroczyła magiczną kwotę 1. miliona dolarów! Rekordy na rynku sztuki komiksu Droga do miliona dolarów za …
Aukcja sztuki komiksu w Heritage (28-30 maja)
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …