TOP lista, 10 książek o kolekcjonowaniu sztuki (w tym sztuki komiksu), które warto przeczytać [porządek alfabetyczny, wg tytułów].
***
Contur Story
Liczba stron: 240 Oprawa: miękka Wydawca: Stowarzyszenie Twórców „Contur” Rok wydania: 2009
Grailpages: Original Comic Book Art And The Collectors Steven Alana Payne
Grailpages brings to light the burgeoning hobby of collecting the original, hand-drawn art that was used to create comic books! Beginning more as a novelty, the hobby of collecting original comic art has expanded to a point where some of the seminal pages commonly run more than $10,000 each! Author Steven Alan Payne allows you to meet collectors from around the globe and hear their passion in their own words, as they detail collections ranging from a few key pages, to broad, encompassing collections of literally hundreds of pages of original comic art by such artists as Jack Kirby, John Romita Sr., and others! Balancing out the narratives are incisive interviews with industry pros, including writers Gerry Conway, Steve Englehart, and Roy Thomas, and exclusive perspectives from Silver Age artists Dick Giordano, Bob McLeod, Ernie Chan, Tony DeZuniga, and the unparalleled great, Gene Colan! Completing the book is a diverse sampling of breathtakingly beautiful original comic art, some lavishly presented in full-page spreads, including pages not seen publicly for decades!
Liczba stron: 128 Oprawa: miękka Wydawca: TwoMorrows Publishing Rok wydania: 2009
Komiks kontra sztuka Bart Beaty
Pozornie relacja między komiksem a sztuką wysoką niegdyś wydawała się prosta – paski i zeszyty komiksowe mogły stanowić źródło inspiracji, ale nigdy nie postrzegano ich jako dzieło sztuki w pełnym tego słowa znaczeniu. Mimo że ten tradycyjny podział powoli odchodzi do lamusa, światy komiksu i sztuki wciąż zajmują dwie zupełnie odmienne przestrzenie społeczne.
Komiks kontra sztuka poddaje analizie relację między komiksem i najwyższej rangi instytucjami kulturalnymi, włączając w to muzea, domy aukcyjne oraz prasę o sztuce. Analiza Barta Beaty’ego skupia się na dwóch pytaniach: dlaczego przez niemal cały wiek XX komiksy były wykluczane z kręgu zainteresowań historii sztuki oraz, co to znaczy, że produkcja komiksów jest teraz ściślej związana ze światem sztuki. Po raz pierwszy, postrzegając te relacje poprzez pryzmat socjologii kultury, Beaty prezentuje zupełnie nowatorskie podejście do formy sztuki, jaką jest komiks.
Tytuł oryginału: Comics versus Art Liczba stron: 256 Oprawa: miękka Wydawca: timof i cisi wspólnicy Rok wydania: 2013
Komiks erotyczny Tim Pilcher
Książka Komiks erotyczny. Historia w obrazach (tom 1) prezentuje prace autorów z całego świata oraz fascynujące opowieści o twórcach, redaktorach i wydawcach, przedstawia proces przekształcania się tej postponowanej formy sztuki – począwszy od japońskich drzeworytów shunga i sprośnych angielskich karykatur z XVII i XVIII stulecia – we współczesny trend wydawniczy o zasięgu globalnym. Autor dogłębnie analizuje wpływ, jaki na sztukę komiksu erotycznego wywarły takie wstrząsy społeczne jak obie wojny światowe. Poświęca też dużo uwagi pojawieniu się w latach pięćdziesiątych czasopism dla mężczyzn oraz zamieszczanymw nich paskom komiksowym.
W książce znajdziemy odważne pocztówki, prowokacyjne „Tijuana Bibles”, nieprzyzwoite pin-upy (całostronicowe rysunki prezentujące postaci lub istotne wydarzenie), szokujące komiksy bondage z lat pięćdziesiątych, śmiałe dowcipy rysunkowe, podniecające komiksy europejskie i odważne undergroundowe komiksy z lat sześćdziesiątych. Nigdy dotąd nie zaprezentowano tak imponującego wyboru frywolnych dzieł sztuki komiksowej w jednej książce!
Tytuł oryginału: Erotic Comics A Graphic History. From Birth to the 1970s Liczba stron: 192 Oprawa: twarda Wydawca: MUZA Rok wydania: 2011
Mapy wyobraźni. Surrealne światy Jerzego Skarżyńskiego Sylwia Ryś (red.)
Publikacja poświęcona sylwetce i twórczości Jerzego Skarżyńskiego, postaci wyjątkowej, można by rzec – człowiekowi renesansu, który potrafił odnaleźć swoje miejsce w rozmaitych dziedzinach sztuki: od malarstwa, przez scenografię teatralną i filmową, po ilustracje i komiks; artyście wszechstronnemu, gotowemu przekraczać bariery wyznaczane w definicjach, kreującemu przed widzem światy fantastyczne, stworzone na styku tego, co realne i metafizyczne. Bogata merytorycznie, prezentująca zasobny materiał ikonograficzny, prezentuje najważniejsze projekty, rysunki i obrazy artysty oraz omówienie i analizę twórczości tego wybitnego polskiego scenografa, który wraz z żoną Lidią stworzył na ekranie i scenie niezapomniane widowiska, na stałe zapisane na kartach historii polskiego filmu i teatru. Jest jednocześnie zarówno inspiracją, jak i obszernym źródłem informacji dla czytelników zainteresowanych twórczością Jerzego Skarżyńskiego, który w 2000 roku został uhonorowany Koryfeuszem Scenografii Polskiej.
Liczba stron: 392 Oprawa: twarda Wydawca: Muzeum Śląskie Rok wydania: 2012
Moje galerie, moi malarze. Rozmowy z Francisem Cremieux Daniel-Henry Kahnweiler
Zapis rozmów z jednym z najważniejszych paryskich marszandów XX wieku. Kahnweiler – sprzedający obrazy m.in. Picassa, Braque`a, Legera, Grisa, – opowiada tu o regułach rynku sztuki, życiu artystycznym pierwszej połowy XX wieku, narodzinach nowych kierunków, oraz kondycji malarstwa jako profesji.
Tytuł oryginału: Mes galeries et mes peintres. entretiens avec francis cremieux Liczba stron: 190 Oprawa: miękka Wydawca: Dęby Rogalińskie Rok wydania: 2002
Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej Piotr Bazylko, Krzysztof Masiewicz
Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej to pierwsza na polskim rynku książka o kolekcjonowaniu sztuki najnowszej. Napisany z pasją i zaangażowaniem, całkowicie subiektywny Przewodnik stworzony został przez kolekcjonerów i miłośników polskiej sztuki najnowszej Piotra Bazylko (1968) i Krzysztofa Masiewicza (1969), autorów bloga poświęconego rynkowi sztuki współczesnej www.artbazaar.blogspot.com.
Autorzy o swojej książce piszą tak:
„Kochamy sztukę najnowszą bo tylko taką tak naprawdę dobrze znamy. oglądaliśmy te same filmy, słuchaliśmy tej samej muzyki i wyrastaliśmy w tym samym kraju, co artyści tworzący sztukę dziś.Pisząc tę książkę chcieliśmy zarazić czytelnika naszą pasją, namiętnościami odkrywania i obcowania ze sztuką. Mamy nadzieję, że taki wirus zaplątał się pomiędzy jej kartki”.
Przewodnik jest bogato ilustrowany, prezentuje sylwetki 66 artystów oraz opinie krytyków, kuratorów, kolekcjonerów, galerzystów, a także artystów.Książkę uzupełniają aneksy zawierające informacje dotyczące instytucji prezentujących sztukę najnowszą w Polsce, czasopism poświęconych sztuce, a także praktyczne porady dla zainteresowanych nabywaniem dzieł sztuki na aukcjach i targach.
Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej jest kontynuacją bezpłatnego Notesu.dla.kolekcjonerów, którego sukces zachęcił nas do przygotowania edycji książkowej. Notes.dla.kolekcjonerów był edycją specjalną polsko-angielską magazynu poświęconego polskiej sztuce najnowszej „notes.na.6.tygodni” wydawanego przez Fundację Bęc Zmiana.
Liczba stron: 288 Oprawa: miękka Wydawca: Korporacja Ha!art, Fundacja Bęc Zmiana Rok wydania: 2008
Siedem dni w świecie sztuki Sarah Thornton
Siedem dni w świecie sztuki to wydany w dwunastu krajach bestseller wciągający czytelnika w hermetyczne środowisko artystów, marszandów, kuratorów i kolekcjonerów dzieł sztuki. Sarah Thornton na podstawie setek wywiadów i spotkań z najważniejszymi przedstawicielami niezwykle ceniącej sobie dyskrecję branży artystycznej, stworzyła pionierski reportaż pozwalający każdemu z nas zajrzeć za kulisy działalności wielkich światowych muzeów, galerii sprzedających prace za miliony dolarów oraz do wnętrz pracowni ekscentrycznych twórców. Napisana niezwykle przystępnym i bogatym językiem książka, stanowi fascynującą lekturę nie tylko dla ludzi zaznajomionych ze sztuką współczesną, ale też dla laików, którzy dzięki niej mogą wkroczyć w świat, gdzie czekają na nich jedynie przyjemne, przełamujące stereotypy doznania. Złożona z siedmiu rozdziałów, z których każdy przedstawia inną część świata sztuki, książka rozpoczyna się dynamiczną relacją z aukcji sztuki współczesnej w Nowym Jorku, by następnie przenieść nas do zimnej sali wykładowej Akademii Sztuk Pięknych tylko po to, aby w następnym rozdziale zabrać na najważniejsze targi sztuki na świecie do Bazylei. W kolejnych rozdziałach wraz z autorką przyglądamy się rozdaniu nagród Turnera w słynnym londyńskim muzeum Tate, odwiedzamy redakcję prestiżowego magazynu „Art Forum”, składamy wizytę w japońskich pracowniach znanego ze współpracy z Kanye Westem artysty Takahashiego Murakamiego, aby ostatecznie znaleźć się w Wenecji nad brzegiem basenu w hotelu Cipriani – luksusowej przystani w czasie biennale sztuki dla największych postaci artystycznego świata.
Tytuł oryginału: Seven Days In The Art World Liczba stron: 318 Oprawa: miękka Wydawca: Propaganda Rok wydania: 2011
Uporczywe upodobanie. Zapiski kolekcjonera Jerzy Stelmach
Książka Uporczywe upodobanie to arcyciekawy zapis refleksji i przemyśleń kolekcjonera, pasjonata i miłośnika sztuki, profesora Jerzego Stelmacha, prawnika, filozofa, autora licznych publikacji, poświęconych m.in. filozofii prawa.Książka ta jest przede wszystkim, choć nie tylko, opowieścią o filozofii kolekcjonowania sztuki. Autor porusza jednak jeszcze co najmniej kilka innych kwestii. Stara się pokazać, jak wielkie znaczenie może mieć pasja w życiu każdego człowieka, zwłaszcza we współczesnym świecie, wśród cywilizacji tandety, przypadku i nadmiaru. Zajmuje się też problemem granic sztuki i jej interpretacji. Niewielka książeczka, składająca się z siedmiu krótkich rozdziałów, dających się zresztą czytać w dowolnej kolejności i niezależnie od siebie, to po prostu komentarz do własnej kolekcjonerskiej przygody autora. Ostatecznie jednak, jak stwierdza w zakończeniu: nie o słowa tu chodzi, nawet jeśli są ważne, lecz o to wszystko, co znajduje się po drugiej stronie słów, czyli właśnie o rzeczy, ludzi i o uporczywe upodobanie.
Liczba stron: 200 Oprawa: twarda Wydawca: BOSZ Rok wydania: 2012
Wspomnienia handlarza obrazów Ambroise Vollard
Wspomnienia Ambroise Vollard’a mogłyby z powodzeniem służyć za podręcznik historii malarstwa przełomu XIX i XX stulecia. Karierę marszanda rozpoczął jako biedny rozmiłowany w sztuce student, by po latach stać się dyktatorem rynku malarskiego, kolekcjonerem i wydawcą. Ta pełna humoru, wdzięku i fantazji opowieść jest dokumentem najlepszych lat europejskiego malarstwa począwszy od wielkich impresjonistów po najwybitniejszych malarzy XX wieku. Na kartach książki spotykamy wspaniałych artystów, pisarzy oraz mecenasów i patronów świata kultury na barwnym tle Paryża.
Tytuł oryginału: Liczba stron: 500 Oprawa: twarda z obwolutą Wydawca: Literackie Rok wydania: 1960
Inne książki i artykuły o kolekcjonowaniu sztuki
Ajewski K., Zbiory artystyczne i galeria muzealna ordynacji Zamoyskiej w Warszawie, Kozłówka 1997.
Bamberger A., The Art of Buying Art, Gordon’s Art Reference Inc., Phoenix 2002.
P. Bazylko, K. Masiewicz, 77 dzieł sztuki z historią, 40 000 Malarzy, Warszawa 2010.
G. P. Bąbiak, Sobie, ojczyźnie czy potomności… Wybrane problemy mecenatu kulturalnego elit na ziemiach polskich w XIX wieku, Warszawa 2010.
Białostocki J., Walicki M., Malarstwo europejskie w zbiorach polskich, Warszawa 1958.
Boczkowska Z., Szajna-Sierosławska B., Przewodnik po galerii malarstwa i rzeźby polskiej w Sukiennicach, Muzeum Narodowe Kraków 1963.
Borowski K., Sztuka inwestowania w sztukę, Difin, Warszawa 2013.
E. Chwalewik, Zbiory polskie: archiwa, biblioteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, T. 2, Warszawa-Kraków 1926-1927.
Cicha D., Seweryn Mielżyński i jego kolekcja, [w:] katalog wystawy Zbiory poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Poznań 1982, s. 25-37.
Chiron-Mrozowska Anita, Króla Stanisława Augusta kolekcja miniatur, RHS, 2004, t. XXIX.
Czarniecka J., Sprawa kolekcji waz starożytnych królowej Bony, „Studia Archeologiczne”, 1981, I, s. 23-26.
Dobrzycka A., Atanazy Raczyński, w: Myśl o sztuce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki Warszawa 1972, Warszawa 1976, s. 235-252.
Ekonomia w sztuce. Economics in Art, MOCAK, Kraków 2013.
Fafius Z., Z dziejów „gabinetu sztuki” na zamku w Szczecinie, „Muzealnictwo”, 1968, nr 16, s. 7-17.
Feliks A., Kolekcja Karola Lanckorońskiego, „Rocznik Historii Sztuki” XXV (2000)
Galeria rogalińska Edwarda Raczyńskiego, (kat. wyst. Muzeum Narodowe w Poznaniu) Poznań 1998.
Galka W., Ze studiów nad inwentarzami mieszczan poznańskich z przełomu XVI i XVII wieku. Zbiory obrazów, „Studia Muzealne”, 1992, z. XV, s. 107-113.
Grottowa K., Zbiory sztuki Jana Feliksa i Walerii Tarnowskiej w Dzikowie, Wrocław 1957.
Górnicka-Zdziech I., Przewodnik zacnego kolekcjonera według F. Starowieyskiego, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008.
Hensel J., Mecenat finansjery warszawskiej w zakresie plastyki w drugiej połowie XIX wieku [w :] Dzieje burżuazji w Polsce. Studia i materiały pod red. R. Kołodziejczyka, t. I, Warszawa 1974, s. 30-100.
Jakimowicz I., Tomasz Zieliński – kolekcjoner i mecenas, Wrocław 1973.
Jakimowicz T. Od kolekcji „curiosités artistiques” ku muzeum. Zbieractwo artystyczne Izabelli z Czartoryskich Działyńskiej, „Studia muzealne” t. 13 (1982), s. 15-73.
Juszczak D., H. Małachowicz, Galeria Lanckorońskich. Obrazy z daru profesor Karoliny Lanckorońskiej dla Zamku Królewskiego w Warszawie, Warszawa 1998.
Kolekcja dla króla. Obrazy dawnych mistrzów ze zbiorów Dulwich Picture Galleru w Londynie, (katalog wystawy Zamek Królewski w Warszawie 5 05 – 2 –8. 1992) Warszawa 1992.
Kolendo J., Największy skandal w dziejach badań nad gliptyką antyczną. Kolekcja gemm ks. Stanisława Poniatowskiego, „Studia Archeologiczne” 1, 1981, s. 81-99.
Kotula F., Inwentarze pośmiertne dowodami pasji kolekcjonerskiej mieszczan, „Muzealnictwo” 1964, z. 12, s. 21-26.
Kowalczyk J., Starożytnicy warszawscy połowy XIX wieku i ich rola w popularyzacji zabytków ojczystych [w:] Edukacja historyczna społeczeństwa polskiego w XIX wieku, Warszawa 1981, s. 157-202.
J. Majewski, J. Siedlak, Konstancin. Wille i ogrody, Warszawa 2005.
Manggha. Wystawa kolekcji Feliksa Mangghi Jasieńskiego, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1989.
Mańkowska E., Kolekcjonerstwo obrazów mistrzów europejskich w dawnej Polsce, [w:] Sztuka cenniejsza niż złoto, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, marzec-maj 1999, s. 20-32.
Manikowska E., Sztuka – ceremoniał – informacja. Studium wokół królewskich kolekcji Stanisława Augusta, Warszawa: Zamek Królewski, 2007.
Manikowska E., Zbiór obrazów i rzeźb Zofii i Artura Potockich z Krzeszowic. Ze studiów nad XIX-wiecznym kolekcjonerstwem w Polsce, „Rocznik Historii Sztuki” XXV (2000), s. 145-199.
Mańkowski T., Galeria Stanisława Augusta, Lwów 1932.
Mańkowski T., Krasicki jako kolekcjoner, [w:] Księga referatów, zjazd naukowy imienia Ignacego Krasickiego we Lwowie w dniach 8-10 czerwca 1935, red. L. Bernacki, Lwów 1936, z. II, s. 408-419.
Mańkowski T., Mecenat artystyczny Stanisława Augusta, Warszawa 1976.
Mecenas, kolekcjoner, odbiorca. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki Katowice 1981, Warszawa 1984 (artykuły: T. S. Jaroszewskiego, A. Ryszkiewicza, I. Rejduch-Samkowej, W. Rudzińskiej).
Mikocki T., Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce (1750-1830), Wrocław 1990.
Miłośnicy grafiki i ich kolekcje w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, red. Anna Grochala, Muzeum Narodowe w Warszawie 2006.
Mollet-Vieville G., Moja kolekcja. Ma Collection, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011.
Mossakowski, Galeria przy Villa Regia w Warszawie projektu G.B. Ghisleniego, „Biuletyn Historii Sztuki”, 1995, LVII, nr 1-2, s. 35-52.
Muzeum Czartoryskich, historia i zbiory, Kraków 1998.
Naganowski T., Gromadzenie pamiątek narodowych na zamku kórnickim w XIX w., „Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej”, 1981, z. 18, s. 17-56.
Z. Nowak, Zbiory Leona Franciszka Goldberg-Górskiego, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, R. X (1966), s. 423-470.
Nowoczesność kolekcji, red. nauk. T. F. de Rosset, A. Kluczewska-Wójcik, K. Lewandowska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
O działalności artystycznej i naukowej Bronisława Krystalla, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, R. XV,2 (1971), s. 223-277.
Ostrowski J. K., Petrus J. T., Podhorce: dzieje wnętrz pałacowych i galerii obrazów, Kraków 2002.
Polskie życie artystyczne w latach 1890-1914, red. Aleksander Wojciechowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich,Wyd. PAN 1967.
Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż, Wenecja XVI-XVIII wiek, Warszawa 1996.
Pośpiech A., Majątek osobisty szlachcica w świetle wielkopolskich pośmiertnych inwentarzy ruchomości z XVII wieku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, rok XXIX, nr 4, Warszawa 1981, s. 461-482.
Pośpiech A., Martwe natury inkaustem. O pośmiertnych inwentarzach ruchomości szlachty wielkopolskiej XVII wieku, „Studia Muzealne”, 2000, z. XIX, s. 29-39.
Pośpiech A., Pułapka oczywistości. Pośmiertne spisy ruchomości szlachty wielkopolskiej z XVII wieku, Warszawa 1992.
Rosset. T. F. (de), „Vente Potocki 1885”. Katalog aukcyjny jako źródło do dziejów kolekcjonerstwa polskiego, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, z. XXVII, Toruń 1996, s. 171-184.
Rosset T. F. (de), „Pyszna galeria obrazów” hrabiego Paca, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, z. XXXI, Toruń 2000, s. 61-118.
Rosset T. F. (de), Galeria Aleksandra Kokulara i kilka innych kolekcji artystycznych warszawskich malarzy w pierwszej połowie XIX wieku, Rocznik Historii Sztuki, t. XXV, Warszawa 2000, s. 105-144.
Rosset T. F. (de), Polacy wobec sztuki francuskich impresjonistów i postimpresjonistów [w:] Od Maneta do Gauguina. Impresjoniści i postimpresjoniści z Musée d’Orsay w Paryżu (katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu), Warszawa 2001.
Rosset T. F. de, Kolekcja Andrzeja Mniszcha – od wołyńskich chrząszczy do obrazów Fransa Halsa, Toruń 2003.
Rosset T.F. (de), Polskie kolekcje i zbiory artystyczne we Francji, Toruń 2005.
Rosset T.F. (de) Malarstwo polskie w polskich kolekcjach prywatnych, Muzealnictwo, 49, 2008, s. 204-216.
Rottermund A., „Nowy Rzym”. O roli Rzymu w formatowaniu zbiorów rzeźby Stanisława Augusta, [w:] Thorvaldsen w Polsce, katalog wystawy w Zamku Królewskim w Warszawie, X 1994-I 1995, s. 9-23.
Rottermund A., O warszawskiej galerii obrazów Wincentego Potockiego, „Roczniki Humanistyczne”, 1987, t. XXXV, z.4, s. 151-155.
Ryszkiewicz A., Zbieracze i obrazy, Warszawa 1976.
Ryszkiewicz A., Muzea i wystawy w Polsce w latach 1760-1830, „Rocznik Historii Sztuki”, t. XVI (1986), nr 1-2, s. 253-256.
Ryszkiewicz A., Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa 1981.
Rzempołuch A., Krasicki na Warmii [w:] Ignacy Krasicki (1735-1801). Ostatni z wielkich mieszkańców lidzbarskiego zamku. Pamiątka wystawy w 200 rocznicę śmierci Księcia Poetów, Olsztyn 2001, s. 19-57.
Sowiński. J., Wędrówki przedmiotów: kolekcje i kolekcjonerzy, Ossolineum 1977.
Strzałkowski J., Artyści obrazy i zbieracze w Łodzi do 1918, Łódź 9991.
Subiektywny przewodnik po kolekcjach, Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU w Toruniu 2008.
Sulerzyska T., Galerie obrazów i „gabinety sztuki” Radziwiłłów w XVII w., „Biuletyn Historii Sztuki”, 1961, XXIII, nr 2, s. 87-99.
Szmydki R., Jean-Casimir en 1673. Wyprzedaż mienia po Janie Kazimierzu w roku 1673, Warszawa 1995.
Voise I., T. Gowacka-Pocheć, Galeria malarstwa Stanisława Kostki Potockiego, Warszawa 1974.
Voise I., Głowacka-Pocheć T., Galeria malarstwa Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie. Muzeum Narodowe w Warszawie. Katalog zbiorów artystycznych I, Warszawa 1974.
Voise I., Kilka uwag o galerii Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie, „Biuletyn Historii Sztuki 1972, s. 151-160.
J. Wiercińska,Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie: zarys działalności, Wrocław 1968.
Wyczański A., Szlacheckie inwentarze pośmiertne XVI w. jako źródło dziejów kultury materialnej w Polsce, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, rok II, nr 1-2, Warszawa 1954, s. 691-699.
Zasławska D., „Chinoiseries” w kolekcji Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie.
K. Zboralska, Przewodnik po galeriach sztuki 2006. Sztuka inwestowania w sztukę, Rosner i Wspólnicy, Warszawa 2006.
K. Zboralska, Przewodnik po galeriach sztuki. Sztuka inwestowania w sztukę t. 3, Fundacja Dobrej Książki, Warszawa 2013.
Ziemba A., Obrazy dawnych mistrzów europejskich, [w:] Sztuka cenniejsza niż złoto, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, marzec-maj 1999, s. 34-43.
Żygulski Z. jun., Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Domek Gotycki), „Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie”, 1962, t. 7, s. 5-265ŻYGULSKI Z jun., Muzea na świecie, Warszawa 1982.
Kolekcjonowanie sztuki – książki
TOP lista, 10 książek o kolekcjonowaniu sztuki (w tym sztuki komiksu), które warto przeczytać [porządek alfabetyczny, wg tytułów].
***
Contur Story
Liczba stron: 240
Oprawa: miękka
Wydawca: Stowarzyszenie Twórców „Contur”
Rok wydania: 2009
Grailpages: Original Comic Book Art And The Collectors
Steven Alana Payne
Grailpages brings to light the burgeoning hobby of collecting the original, hand-drawn art that was used to create comic books! Beginning more as a novelty, the hobby of collecting original comic art has expanded to a point where some of the seminal pages commonly run more than $10,000 each! Author Steven Alan Payne allows you to meet collectors from around the globe and hear their passion in their own words, as they detail collections ranging from a few key pages, to broad, encompassing collections of literally hundreds of pages of original comic art by such artists as Jack Kirby, John Romita Sr., and others! Balancing out the narratives are incisive interviews with industry pros, including writers Gerry Conway, Steve Englehart, and Roy Thomas, and exclusive perspectives from Silver Age artists Dick Giordano, Bob McLeod, Ernie Chan, Tony DeZuniga, and the unparalleled great, Gene Colan! Completing the book is a diverse sampling of breathtakingly beautiful original comic art, some lavishly presented in full-page spreads, including pages not seen publicly for decades!
Liczba stron: 128
Oprawa: miękka
Wydawca: TwoMorrows Publishing
Rok wydania: 2009
Komiks kontra sztuka
Bart Beaty
Pozornie relacja między komiksem a sztuką wysoką niegdyś wydawała się prosta – paski i zeszyty komiksowe mogły stanowić źródło inspiracji, ale nigdy nie postrzegano ich jako dzieło sztuki w pełnym tego słowa znaczeniu. Mimo że ten tradycyjny podział powoli odchodzi do lamusa, światy komiksu i sztuki wciąż zajmują dwie zupełnie odmienne przestrzenie społeczne.
Komiks kontra sztuka poddaje analizie relację między komiksem i najwyższej rangi instytucjami kulturalnymi, włączając w to muzea, domy aukcyjne oraz prasę o sztuce. Analiza Barta Beaty’ego skupia się na dwóch pytaniach: dlaczego przez niemal cały wiek XX komiksy były wykluczane z kręgu zainteresowań historii sztuki oraz, co to znaczy, że produkcja komiksów jest teraz ściślej związana ze światem sztuki. Po raz pierwszy, postrzegając te relacje poprzez pryzmat socjologii kultury, Beaty prezentuje zupełnie nowatorskie podejście do formy sztuki, jaką jest komiks.
Tytuł oryginału: Comics versus Art
Liczba stron: 256
Oprawa: miękka
Wydawca: timof i cisi wspólnicy
Rok wydania: 2013
Komiks erotyczny
Tim Pilcher
Książka Komiks erotyczny. Historia w obrazach (tom 1) prezentuje prace autorów z całego świata oraz fascynujące opowieści o twórcach, redaktorach i wydawcach, przedstawia proces przekształcania się tej postponowanej formy sztuki – począwszy od japońskich drzeworytów shunga i sprośnych angielskich karykatur z XVII i XVIII stulecia – we współczesny trend wydawniczy o zasięgu globalnym. Autor dogłębnie analizuje wpływ, jaki na sztukę komiksu erotycznego wywarły takie wstrząsy społeczne jak obie wojny światowe. Poświęca też dużo uwagi pojawieniu się w latach pięćdziesiątych czasopism dla mężczyzn oraz zamieszczanymw nich paskom komiksowym.
W książce znajdziemy odważne pocztówki, prowokacyjne „Tijuana Bibles”, nieprzyzwoite pin-upy (całostronicowe rysunki prezentujące postaci lub istotne wydarzenie), szokujące komiksy bondage z lat pięćdziesiątych, śmiałe dowcipy rysunkowe, podniecające komiksy europejskie i odważne undergroundowe komiksy z lat sześćdziesiątych. Nigdy dotąd nie zaprezentowano tak imponującego wyboru frywolnych dzieł sztuki komiksowej w jednej książce!
Tytuł oryginału: Erotic Comics A Graphic History. From Birth to the 1970s
Liczba stron: 192
Oprawa: twarda
Wydawca: MUZA
Rok wydania: 2011
Mapy wyobraźni. Surrealne światy Jerzego Skarżyńskiego
Sylwia Ryś (red.)
Publikacja poświęcona sylwetce i twórczości Jerzego Skarżyńskiego, postaci wyjątkowej, można by rzec – człowiekowi renesansu, który potrafił odnaleźć swoje miejsce w rozmaitych dziedzinach sztuki: od malarstwa, przez scenografię teatralną i filmową, po ilustracje i komiks; artyście wszechstronnemu, gotowemu przekraczać bariery wyznaczane w definicjach, kreującemu przed widzem światy fantastyczne, stworzone na styku tego, co realne i metafizyczne. Bogata merytorycznie, prezentująca zasobny materiał ikonograficzny, prezentuje najważniejsze projekty, rysunki i obrazy artysty oraz omówienie i analizę twórczości tego wybitnego polskiego scenografa, który wraz z żoną Lidią stworzył na ekranie i scenie niezapomniane widowiska, na stałe zapisane na kartach historii polskiego filmu i teatru. Jest jednocześnie zarówno inspiracją, jak i obszernym źródłem informacji dla czytelników zainteresowanych twórczością Jerzego Skarżyńskiego, który w 2000 roku został uhonorowany Koryfeuszem Scenografii Polskiej.
Liczba stron: 392
Oprawa: twarda
Wydawca: Muzeum Śląskie
Rok wydania: 2012
Moje galerie, moi malarze. Rozmowy z Francisem Cremieux
Daniel-Henry Kahnweiler
Zapis rozmów z jednym z najważniejszych paryskich marszandów XX wieku. Kahnweiler – sprzedający obrazy m.in. Picassa, Braque`a, Legera, Grisa, – opowiada tu o regułach rynku sztuki, życiu artystycznym pierwszej połowy XX wieku, narodzinach nowych kierunków, oraz kondycji malarstwa jako profesji.
Tytuł oryginału: Mes galeries et mes peintres. entretiens avec francis cremieux
Liczba stron: 190
Oprawa: miękka
Wydawca: Dęby Rogalińskie
Rok wydania: 2002
Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej
Piotr Bazylko, Krzysztof Masiewicz
Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej to pierwsza na polskim rynku książka o kolekcjonowaniu sztuki najnowszej. Napisany z pasją i zaangażowaniem, całkowicie subiektywny Przewodnik stworzony został przez kolekcjonerów i miłośników polskiej sztuki najnowszej Piotra Bazylko (1968) i Krzysztofa Masiewicza (1969), autorów bloga poświęconego rynkowi sztuki współczesnej www.artbazaar.blogspot.com.
Autorzy o swojej książce piszą tak:
„Kochamy sztukę najnowszą bo tylko taką tak naprawdę dobrze znamy. oglądaliśmy te same filmy, słuchaliśmy tej samej muzyki i wyrastaliśmy w tym samym kraju, co artyści tworzący sztukę dziś.Pisząc tę książkę chcieliśmy zarazić czytelnika naszą pasją, namiętnościami odkrywania i obcowania ze sztuką. Mamy nadzieję, że taki wirus zaplątał się pomiędzy jej kartki”.
Przewodnik jest bogato ilustrowany, prezentuje sylwetki 66 artystów oraz opinie krytyków, kuratorów, kolekcjonerów, galerzystów, a także artystów.Książkę uzupełniają aneksy zawierające informacje dotyczące instytucji prezentujących sztukę najnowszą w Polsce, czasopism poświęconych sztuce, a także praktyczne porady dla zainteresowanych nabywaniem dzieł sztuki na aukcjach i targach.
Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej jest kontynuacją bezpłatnego Notesu.dla.kolekcjonerów, którego sukces zachęcił nas do przygotowania edycji książkowej. Notes.dla.kolekcjonerów był edycją specjalną polsko-angielską magazynu poświęconego polskiej sztuce najnowszej „notes.na.6.tygodni” wydawanego przez Fundację Bęc Zmiana.
Liczba stron: 288
Oprawa: miękka
Wydawca: Korporacja Ha!art, Fundacja Bęc Zmiana
Rok wydania: 2008
Siedem dni w świecie sztuki
Sarah Thornton
Siedem dni w świecie sztuki to wydany w dwunastu krajach bestseller wciągający czytelnika w hermetyczne środowisko artystów, marszandów, kuratorów i kolekcjonerów dzieł sztuki. Sarah Thornton na podstawie setek wywiadów i spotkań z najważniejszymi przedstawicielami niezwykle ceniącej sobie dyskrecję branży artystycznej, stworzyła pionierski reportaż pozwalający każdemu z nas zajrzeć za kulisy działalności wielkich światowych muzeów, galerii sprzedających prace za miliony dolarów oraz do wnętrz pracowni ekscentrycznych twórców. Napisana niezwykle przystępnym i bogatym językiem książka, stanowi fascynującą lekturę nie tylko dla ludzi zaznajomionych ze sztuką współczesną, ale też dla laików, którzy dzięki niej mogą wkroczyć w świat, gdzie czekają na nich jedynie przyjemne, przełamujące stereotypy doznania. Złożona z siedmiu rozdziałów, z których każdy przedstawia inną część świata sztuki, książka rozpoczyna się dynamiczną relacją z aukcji sztuki współczesnej w Nowym Jorku, by następnie przenieść nas do zimnej sali wykładowej Akademii Sztuk Pięknych tylko po to, aby w następnym rozdziale zabrać na najważniejsze targi sztuki na świecie do Bazylei. W kolejnych rozdziałach wraz z autorką przyglądamy się rozdaniu nagród Turnera w słynnym londyńskim muzeum Tate, odwiedzamy redakcję prestiżowego magazynu „Art Forum”, składamy wizytę w japońskich pracowniach znanego ze współpracy z Kanye Westem artysty Takahashiego Murakamiego, aby ostatecznie znaleźć się w Wenecji nad brzegiem basenu w hotelu Cipriani – luksusowej przystani w czasie biennale sztuki dla największych postaci artystycznego świata.
Tytuł oryginału: Seven Days In The Art World
Liczba stron: 318
Oprawa: miękka
Wydawca: Propaganda
Rok wydania: 2011
Uporczywe upodobanie. Zapiski kolekcjonera
Jerzy Stelmach
Książka Uporczywe upodobanie to arcyciekawy zapis refleksji i przemyśleń kolekcjonera, pasjonata i miłośnika sztuki, profesora Jerzego Stelmacha, prawnika, filozofa, autora licznych publikacji, poświęconych m.in. filozofii prawa.Książka ta jest przede wszystkim, choć nie tylko, opowieścią o filozofii kolekcjonowania sztuki. Autor porusza jednak jeszcze co najmniej kilka innych kwestii. Stara się pokazać, jak wielkie znaczenie może mieć pasja w życiu każdego człowieka, zwłaszcza we współczesnym świecie, wśród cywilizacji tandety, przypadku i nadmiaru. Zajmuje się też problemem granic sztuki i jej interpretacji. Niewielka książeczka, składająca się z siedmiu krótkich rozdziałów, dających się zresztą czytać w dowolnej kolejności i niezależnie od siebie, to po prostu komentarz do własnej kolekcjonerskiej przygody autora. Ostatecznie jednak, jak stwierdza w zakończeniu: nie o słowa tu chodzi, nawet jeśli są ważne, lecz o to wszystko, co znajduje się po drugiej stronie słów, czyli właśnie o rzeczy, ludzi i o uporczywe upodobanie.
Liczba stron: 200
Oprawa: twarda
Wydawca: BOSZ
Rok wydania: 2012
Wspomnienia handlarza obrazów
Ambroise Vollard
Wspomnienia Ambroise Vollard’a mogłyby z powodzeniem służyć za podręcznik historii malarstwa przełomu XIX i XX stulecia. Karierę marszanda rozpoczął jako biedny rozmiłowany w sztuce student, by po latach stać się dyktatorem rynku malarskiego, kolekcjonerem i wydawcą. Ta pełna humoru, wdzięku i fantazji opowieść jest dokumentem najlepszych lat europejskiego malarstwa począwszy od wielkich impresjonistów po najwybitniejszych malarzy XX wieku. Na kartach książki spotykamy wspaniałych artystów, pisarzy oraz mecenasów i patronów świata kultury na barwnym tle Paryża.
Tytuł oryginału:
Liczba stron: 500
Oprawa: twarda z obwolutą
Wydawca: Literackie
Rok wydania: 1960
Inne książki i artykuły o kolekcjonowaniu sztuki
Ajewski K., Zbiory artystyczne i galeria muzealna ordynacji Zamoyskiej w Warszawie, Kozłówka 1997.
Bamberger A., The Art of Buying Art, Gordon’s Art Reference Inc., Phoenix 2002.
P. Bazylko, K. Masiewicz, 77 dzieł sztuki z historią, 40 000 Malarzy, Warszawa 2010.
G. P. Bąbiak, Sobie, ojczyźnie czy potomności… Wybrane problemy mecenatu kulturalnego elit na ziemiach polskich w XIX wieku, Warszawa 2010.
Białostocki J., Walicki M., Malarstwo europejskie w zbiorach polskich, Warszawa 1958.
Boczkowska Z., Szajna-Sierosławska B., Przewodnik po galerii malarstwa i rzeźby polskiej w Sukiennicach, Muzeum Narodowe Kraków 1963.
Borowski K., Sztuka inwestowania w sztukę, Difin, Warszawa 2013.
E. Chwalewik, Zbiory polskie: archiwa, biblioteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, T. 2, Warszawa-Kraków 1926-1927.
Cicha D., Seweryn Mielżyński i jego kolekcja, [w:] katalog wystawy Zbiory poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Poznań 1982, s. 25-37.
Chiron-Mrozowska Anita, Króla Stanisława Augusta kolekcja miniatur, RHS, 2004, t. XXIX.
Czarniecka J., Sprawa kolekcji waz starożytnych królowej Bony, „Studia Archeologiczne”, 1981, I, s. 23-26.
Dobrzycka A., Atanazy Raczyński, w: Myśl o sztuce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki Warszawa 1972, Warszawa 1976, s. 235-252.
Ekonomia w sztuce. Economics in Art, MOCAK, Kraków 2013.
Fafius Z., Z dziejów „gabinetu sztuki” na zamku w Szczecinie, „Muzealnictwo”, 1968, nr 16, s. 7-17.
Feliks A., Kolekcja Karola Lanckorońskiego, „Rocznik Historii Sztuki” XXV (2000)
Galeria rogalińska Edwarda Raczyńskiego, (kat. wyst. Muzeum Narodowe w Poznaniu) Poznań 1998.
Galka W., Ze studiów nad inwentarzami mieszczan poznańskich z przełomu XVI i XVII wieku. Zbiory obrazów, „Studia Muzealne”, 1992, z. XV, s. 107-113.
Grottowa K., Zbiory sztuki Jana Feliksa i Walerii Tarnowskiej w Dzikowie, Wrocław 1957.
Górnicka-Zdziech I., Przewodnik zacnego kolekcjonera według F. Starowieyskiego, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008.
Hensel J., Mecenat finansjery warszawskiej w zakresie plastyki w drugiej połowie XIX wieku [w :] Dzieje burżuazji w Polsce. Studia i materiały pod red. R. Kołodziejczyka, t. I, Warszawa 1974, s. 30-100.
Jakimowicz I., Tomasz Zieliński – kolekcjoner i mecenas, Wrocław 1973.
Jakimowicz T. Od kolekcji „curiosités artistiques” ku muzeum. Zbieractwo artystyczne Izabelli z Czartoryskich Działyńskiej, „Studia muzealne” t. 13 (1982), s. 15-73.
Juszczak D., H. Małachowicz, Galeria Lanckorońskich. Obrazy z daru profesor Karoliny Lanckorońskiej dla Zamku Królewskiego w Warszawie, Warszawa 1998.
Kolekcja dla króla. Obrazy dawnych mistrzów ze zbiorów Dulwich Picture Galleru w Londynie, (katalog wystawy Zamek Królewski w Warszawie 5 05 – 2 –8. 1992) Warszawa 1992.
Kolendo J., Największy skandal w dziejach badań nad gliptyką antyczną. Kolekcja gemm ks. Stanisława Poniatowskiego, „Studia Archeologiczne” 1, 1981, s. 81-99.
Kotula F., Inwentarze pośmiertne dowodami pasji kolekcjonerskiej mieszczan, „Muzealnictwo” 1964, z. 12, s. 21-26.
Kowalczyk J., Starożytnicy warszawscy połowy XIX wieku i ich rola w popularyzacji zabytków ojczystych [w:] Edukacja historyczna społeczeństwa polskiego w XIX wieku, Warszawa 1981, s. 157-202.
Kwiaty naszego życia, red. Joanna Zielińska, CSW znaki czasu, Toruń 2008.
Lorentz S., Przewodnik po zbiorach i muzeach w Polsce, Warszawa 1982.
Majewska-Maszkowska B., Mecenat artystyczny Izabelli z Czartoryskich Lubomirskiej 1736-1816, Wrocław 1976.
J. Majewski, J. Siedlak, Konstancin. Wille i ogrody, Warszawa 2005.
Manggha. Wystawa kolekcji Feliksa Mangghi Jasieńskiego, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1989.
Mańkowska E., Kolekcjonerstwo obrazów mistrzów europejskich w dawnej Polsce, [w:] Sztuka cenniejsza niż złoto, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, marzec-maj 1999, s. 20-32.
Manikowska E., Sztuka – ceremoniał – informacja. Studium wokół królewskich kolekcji Stanisława Augusta, Warszawa: Zamek Królewski, 2007.
Manikowska E., Zbiór obrazów i rzeźb Zofii i Artura Potockich z Krzeszowic. Ze studiów nad XIX-wiecznym kolekcjonerstwem w Polsce, „Rocznik Historii Sztuki” XXV (2000), s. 145-199.
Mańkowski T., Galeria Stanisława Augusta, Lwów 1932.
Mańkowski T., Krasicki jako kolekcjoner, [w:] Księga referatów, zjazd naukowy imienia Ignacego Krasickiego we Lwowie w dniach 8-10 czerwca 1935, red. L. Bernacki, Lwów 1936, z. II, s. 408-419.
Mańkowski T., Mecenat artystyczny Stanisława Augusta, Warszawa 1976.
Mecenas, kolekcjoner, odbiorca. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki Katowice 1981, Warszawa 1984 (artykuły: T. S. Jaroszewskiego, A. Ryszkiewicza, I. Rejduch-Samkowej, W. Rudzińskiej).
Mikocki T., Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce (1750-1830), Wrocław 1990.
Miłośnicy grafiki i ich kolekcje w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, red. Anna Grochala, Muzeum Narodowe w Warszawie 2006.
Mollet-Vieville G., Moja kolekcja. Ma Collection, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011.
Mossakowski, Galeria przy Villa Regia w Warszawie projektu G.B. Ghisleniego, „Biuletyn Historii Sztuki”, 1995, LVII, nr 1-2, s. 35-52.
Muzeum Czartoryskich, historia i zbiory, Kraków 1998.
Naganowski T., Gromadzenie pamiątek narodowych na zamku kórnickim w XIX w., „Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej”, 1981, z. 18, s. 17-56.
Z. Nowak, Zbiory Leona Franciszka Goldberg-Górskiego, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, R. X (1966), s. 423-470.
Nowoczesność kolekcji, red. nauk. T. F. de Rosset, A. Kluczewska-Wójcik, K. Lewandowska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
O działalności artystycznej i naukowej Bronisława Krystalla, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, R. XV,2 (1971), s. 223-277.
Ostrowski J. K., Petrus J. T., Podhorce: dzieje wnętrz pałacowych i galerii obrazów, Kraków 2002.
Polskie życie artystyczne w latach 1890-1914, red. Aleksander Wojciechowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich,Wyd. PAN 1967.
Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż, Wenecja XVI-XVIII wiek, Warszawa 1996.
Pośpiech A., Majątek osobisty szlachcica w świetle wielkopolskich pośmiertnych inwentarzy ruchomości z XVII wieku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, rok XXIX, nr 4, Warszawa 1981, s. 461-482.
Pośpiech A., Martwe natury inkaustem. O pośmiertnych inwentarzach ruchomości szlachty wielkopolskiej XVII wieku, „Studia Muzealne”, 2000, z. XIX, s. 29-39.
Pośpiech A., Pułapka oczywistości. Pośmiertne spisy ruchomości szlachty wielkopolskiej z XVII wieku, Warszawa 1992.
Rosset. T. F. (de), „Vente Potocki 1885”. Katalog aukcyjny jako źródło do dziejów kolekcjonerstwa polskiego, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, z. XXVII, Toruń 1996, s. 171-184.
Rosset T. F. (de), „Pyszna galeria obrazów” hrabiego Paca, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, z. XXXI, Toruń 2000, s. 61-118.
Rosset T. F. (de), Galeria Aleksandra Kokulara i kilka innych kolekcji artystycznych warszawskich malarzy w pierwszej połowie XIX wieku, Rocznik Historii Sztuki, t. XXV, Warszawa 2000, s. 105-144.
Rosset T. F. (de), Polacy wobec sztuki francuskich impresjonistów i postimpresjonistów [w:] Od Maneta do Gauguina. Impresjoniści i postimpresjoniści z Musée d’Orsay w Paryżu (katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu), Warszawa 2001.
Rosset T. F. de, Kolekcja Andrzeja Mniszcha – od wołyńskich chrząszczy do obrazów Fransa Halsa, Toruń 2003.
Rosset T.F. (de), Polskie kolekcje i zbiory artystyczne we Francji, Toruń 2005.
Rosset T.F. (de) Malarstwo polskie w polskich kolekcjach prywatnych, Muzealnictwo, 49, 2008, s. 204-216.
Rottermund A., „Nowy Rzym”. O roli Rzymu w formatowaniu zbiorów rzeźby Stanisława Augusta, [w:] Thorvaldsen w Polsce, katalog wystawy w Zamku Królewskim w Warszawie, X 1994-I 1995, s. 9-23.
Rottermund A., O warszawskiej galerii obrazów Wincentego Potockiego, „Roczniki Humanistyczne”, 1987, t. XXXV, z.4, s. 151-155.
Ryszkiewicz A., Zbieracze i obrazy, Warszawa 1976.
Ryszkiewicz A., Muzea i wystawy w Polsce w latach 1760-1830, „Rocznik Historii Sztuki”, t. XVI (1986), nr 1-2, s. 253-256.
Ryszkiewicz A., Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa 1981.
Rzempołuch A., Krasicki na Warmii [w:] Ignacy Krasicki (1735-1801). Ostatni z wielkich mieszkańców lidzbarskiego zamku. Pamiątka wystawy w 200 rocznicę śmierci Księcia Poetów, Olsztyn 2001, s. 19-57.
Sowiński. J., Wędrówki przedmiotów: kolekcje i kolekcjonerzy, Ossolineum 1977.
Strzałkowski J., Artyści obrazy i zbieracze w Łodzi do 1918, Łódź 9991.
Subiektywny przewodnik po kolekcjach, Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU w Toruniu 2008.
Sulerzyska T., Galerie obrazów i „gabinety sztuki” Radziwiłłów w XVII w., „Biuletyn Historii Sztuki”, 1961, XXIII, nr 2, s. 87-99.
Szmydki R., Jean-Casimir en 1673. Wyprzedaż mienia po Janie Kazimierzu w roku 1673, Warszawa 1995.
Voise I., T. Gowacka-Pocheć, Galeria malarstwa Stanisława Kostki Potockiego, Warszawa 1974.
Voise I., Głowacka-Pocheć T., Galeria malarstwa Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie. Muzeum Narodowe w Warszawie. Katalog zbiorów artystycznych I, Warszawa 1974.
Voise I., Kilka uwag o galerii Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie, „Biuletyn Historii Sztuki 1972, s. 151-160.
J. Wiercińska,Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie: zarys działalności, Wrocław 1968.
Wyczański A., Szlacheckie inwentarze pośmiertne XVI w. jako źródło dziejów kultury materialnej w Polsce, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, rok II, nr 1-2, Warszawa 1954, s. 691-699.
Zasławska D., „Chinoiseries” w kolekcji Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie.
K. Zboralska, Przewodnik po galeriach sztuki 2006. Sztuka inwestowania w sztukę, Rosner i Wspólnicy, Warszawa 2006.
K. Zboralska, Przewodnik po galeriach sztuki. Sztuka inwestowania w sztukę t. 3, Fundacja Dobrej Książki, Warszawa 2013.
Ziemba A., Obrazy dawnych mistrzów europejskich, [w:] Sztuka cenniejsza niż złoto, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, marzec-maj 1999, s. 34-43.
Żygulski Z. jun., Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Domek Gotycki), „Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie”, 1962, t. 7, s. 5-265ŻYGULSKI Z jun., Muzea na świecie, Warszawa 1982.