I kolejny wpis z cyklu inspiracji na własną kolekcję oryginalnych prac komiksowych. Tym razem motyw klasyczny – czyli portret (fr. portrait; łac. protrahere – wydobyć na światło dzienne).
Portretów – czy raczej rodzai portretu – jest co niemiara i nie zamierzam się tutaj nimi zajmować. Jednak dla tego wpisu istotne jest rozróżnienie na upozowanie głowy oraz ze względu na ujęcie postaci. Te pierwsze dzielimy na:
en face (przedstawienie frontalne, na której skupimy się w tym wpisie przedstawiając przykłady)
profil
półprofil (ujęcie pośrednie między profilem a en face, bliskie ujęciu en trois quarts)
en trois quarts (z twarzą zwróconą w bok)
profil perdu (ćwierćprofil).
Te drugie:
wizerunek głowy (na tym zdecydowanie się skupimy)
popiersie (i temu poświęcimy trochę przykładów)
półpostać
portret do kolan
portret całopostaciowy (en pied, kontrapost)
portret leżący, stojący, siedzący, konny
akt.
Pytanie zasadnicze – czy w sztuce komiksu można znaleźć przykłady umożliwiające budowę kolekcji opartą o porter? Poniższe zebrane przykłady świadczą, że jak najbardziej. W dodatku tak stworzona kolekcja może być wyjątkowo bogata zarówno pod względem charakteru (superbohaterowie, postacie dramatyczne, horror etc.), jak i stylów przedstawiania postaci (cartoon, malarstwo, klasyczny rysunek realistyczny).
W pierwszej części poniższych przykładów skupiłem się tylko na dużych, pełnostronicowych portretach głów postaci uchwyconych en face. Dzięki temu całość kolekcji od razu nabiera spójnego charakteru.
W dalszej kolejności przedstawiam także kilka wybranych prac, gdzie portret został ujęty szerzej.
Post scriptum do: Kolekcja sztuki komiksu „Hands: tribute to Henry Buhl” – a tutaj prace do okładek takich komiksów jak: Phil Noto, „Black Widow” #15; Juan Ferreyra, „Colder” #1; Alan Robert, Menton3, „Crawl To Me” #1; Marc Silvestri, Sunny Gho, „Cyber Force” #8; Rodin Esquejo, „Morning Glories” #23; Stuart Immonen, „Patsy Walker: Hellcat” #1; Sas Christian, „Queen Crab HC„; Julian Totino Tedesco, „Thunderbolts” #6; Stjepan Sejic, Luke Ross, „Witchblade” #119 i innych.
***
WAŻNE: Jeśli któraś z poniższych prac Ci się podoba o chciałbyś ją kupić – skontaktuj się z nami. Jeśli chcesz by zaprojektować i poprowadzić kolekcję prac składających się z oryginalnych prac komiksowych – też się z nami skontaktuj.
***
Przykłady I: En Face
Ben Templesmith, okładka do „30 Days of Night: Return of Barrow” #2 (IDW Publishing 2004).
Splashe autorstwa Chrisa Crossa do komiksów z serii „Captain Marvel” – od lewej z części: #3, #27, #29, #33 (Marvel 1999).
Tim Bradstreet, okładka do „Clive Barker’s: Hellraiser” #8 (Boom! Studios 2011).
James Silvani, okładka do „Disney’s Darkwing Duck. Annual” #1 (Boom! Studios 2015).
Maciej Sieńczyk – liczne rysunki oraz okładka do powieści Wita Szostaka „Fuga” (Iskra Boża 2012).
David Williams, projekty okładek do „G.I. Joe Cobra: Civil War” #3 i #12 (IDW Publishing 2011/2012).
Kevin Mellon, okładka do komiksu „Heart” #3 (Image Comics 2012).
Ben Templesmith, okładka do „Hellspawn” #16 (Image 2003).
Gabriel Hardman, okładka do komiksu „Hulk” #39 (Marvel 2008).
Jakub Kijuc, okładka do komiksu „Konstrukt. A, jak Ambient” (Czarna Materia 2012); David Lopez (rysunek ołówkiem), Alvaro Lopez (tusz) – splash do komiksu „Catwoman” #65 (DC 2014).
Tim Bradstreet, alternatywna okładka do „The Punisher” Vol 6 #34 (Marvel 2006).
Tim Bradstreet, alternatywna okładka do „The Punisher Max” #10 (Marvel 2006).
Michael Lark, szkic do okładki B „Transformers Prime Beast Hunters” #1 (IDW 2013).
Sara Pichelli, jeden z wariantów okładki „Ultimate Comics Spider-Man” Vol 2 #8 (Marvel 2012).
Splashe z bohaterami serii komiksowej „Walking Dead„, a właściwie komplety splashy, gdyż są to zarówno rysunki ołówkiem (Charlie Adlard), jak i prace tuszem (Stefano Gaudiano). Pierwsza praca pochodzi z zeszytu #129 (Image 2014), druga z #136 (Image 2015).
Hoang Nguyen, okładka do „Warstrike” #3 (Malibu Comics 1994).
Okładki autorstwa Bena Templesmitha do postapokaliptycznej serii komiksowej „Wasteland” – z lewej do zeszytu #1 (Oni Press 2006), z prawej do zeszytu #29 (Oni Press 2010).
Mateusz Skutnik – okładki do komiksów: „Alicja” (Timof i cisi wspólnicy 2006), „Blaki” (Kultura Gniewu 2008), „Morfołaki” (Imago 2004).
Jackson (Butch) Guice, splash tytułowy do „Captain America: Reborn” #5 (Marvel 2010). Praca była dostępna w ofercie Aukcji Komiksu i Animacji Sopockiego Domu Aukcyjnego, gdzie została sprzedana.
Ramon Perez, alternatywna okładka do „Hawkeye” #4 (Marvel 2012) – tusz i akwarela.
Edyta Bystroń, okładka do komiksu „Historia fabryki” (2011) – akwarela.
Piotr Nowacki, okładki do komiksów z serii „Kapitan Mineta” – od lewej: Kapitan Mineta #2 (2012 r.) i Kapitan Mineta #6 (2014 r.).
2018 rok z pewnością zapamiętam jako wyjątkowo pracowity i wyjątkowo czasochłonny; z końcem 2017 przyszedł na świat mój drugi syn, co oznaczało przez ostatnie miesiące godzenie obowiązków podwójnego taty z obowiązkami związanymi z utrzymaniem i rozwojem galerii. I z tego co widzę udało się to nad wyraz dobrze w obu przypadkach – wyniki pokazują, że …
Oświadczenie W związku z publikacją przez osobę anonimową, ukrywającą się za stroną fanowską w serwisie Facebook.com o nazwie „Galeria Mistrzów Polskiego Komiksu”, postu o treści godzącej w dobre imię galerii artkomiks.pl, wydajemy niniejsze oświadczenie. Galeria dokłada wszelkich możliwych starań, by oferowane przez nią prace były wolne od wszelkich wad prawnych. I tak: Po pierwsze, plansza …
Dom aukcyjny Agra Art, sprzedający na co dzień dzieła sztuki dawnej oraz klasyczne prace sztuki współczesnej, zdecydował się do swojej oferty włączyć prace z zakresu sztuki komiksu. W ramach współpracy z ArtKomiks.pl została przygotowana specjalna oferta wyselekcjonowanych 50. prac prezentujących przekrój komiksu polskiego, amerykańskiego i sztuki animacji. Pośród wystawionych na pierwszej internetowej aukcji sztuki komiksu …
Czekałem by móc napisać taki wpis od kilku lat, bo od tego czasu marzyła mi się polska instytucjonalna kolekcja oryginałów komiksowych. Ale po kolei. W 2014 roku towarzyszyłem mojej żonie podczas jej wyjazdu zawodowego do Vancouver. W czasie tego tygodniowego pobytu nie omieszkałem zaglądnąć do Vancouver Art Gallery, w której rok wcześniej odbywała się duża …
Kolekcja sztuki komiksu „Face-to-face” (portret)
I kolejny wpis z cyklu inspiracji na własną kolekcję oryginalnych prac komiksowych. Tym razem motyw klasyczny – czyli portret (fr. portrait; łac. protrahere – wydobyć na światło dzienne).
Portretów – czy raczej rodzai portretu – jest co niemiara i nie zamierzam się tutaj nimi zajmować. Jednak dla tego wpisu istotne jest rozróżnienie na upozowanie głowy oraz ze względu na ujęcie postaci. Te pierwsze dzielimy na:
Te drugie:
Pytanie zasadnicze – czy w sztuce komiksu można znaleźć przykłady umożliwiające budowę kolekcji opartą o porter? Poniższe zebrane przykłady świadczą, że jak najbardziej. W dodatku tak stworzona kolekcja może być wyjątkowo bogata zarówno pod względem charakteru (superbohaterowie, postacie dramatyczne, horror etc.), jak i stylów przedstawiania postaci (cartoon, malarstwo, klasyczny rysunek realistyczny).
W pierwszej części poniższych przykładów skupiłem się tylko na dużych, pełnostronicowych portretach głów postaci uchwyconych en face. Dzięki temu całość kolekcji od razu nabiera spójnego charakteru.
W dalszej kolejności przedstawiam także kilka wybranych prac, gdzie portret został ujęty szerzej.
Warto również zaglądnąć do przykładów z:
***
WAŻNE: Jeśli któraś z poniższych prac Ci się podoba o chciałbyś ją kupić – skontaktuj się z nami. Jeśli chcesz by zaprojektować i poprowadzić kolekcję prac składających się z oryginalnych prac komiksowych – też się z nami skontaktuj.
***
Przykłady I: En Face
Ben Templesmith, okładka do „30 Days of Night: Return of Barrow” #2 (IDW Publishing 2004).
J.G. Jones, okładka do „52” #3 (DC Comics 2005).
Pablo Raimondi, splash tytułowy do „Action Comics” #874 (DC 2009).
Rafael Albuquerque, okładka do komiksu „American Vampire: Cycle Two” #6 (Vertigo 2014).
Leinil Yu, okładka do „Avengers” #16, To The End; Prelude to Infinity (Marvel 2013).
Leinil Yu, okładka do „Avengers” #21 (Marvel 2013).
Jock, alternatywna okładka do „Before Watchmen” #2 (DC 2012).
Ed Benes, „Birds of Prey” #61 – splash tytułowy z postacią Black Canary (DC 2004).
Rafał Szłapa, okładka alternatywna do komiksu „Bler” #1 (Wyd. II, Blik Studio 2013) – akryl. Praca do kupienia w naszej galerii.
Splashe autorstwa Chrisa Crossa do komiksów z serii „Captain Marvel” – od lewej z części: #3, #27, #29, #33 (Marvel 1999).
Tim Bradstreet, okładka do „Clive Barker’s: Hellraiser” #8 (Boom! Studios 2011).
James Silvani, okładka do „Disney’s Darkwing Duck. Annual” #1 (Boom! Studios 2015).
Maciej Sieńczyk – liczne rysunki oraz okładka do powieści Wita Szostaka „Fuga” (Iskra Boża 2012).
David Williams, projekty okładek do „G.I. Joe Cobra: Civil War” #3 i #12 (IDW Publishing 2011/2012).
Kevin Mellon, okładka do komiksu „Heart” #3 (Image Comics 2012).
Ben Templesmith, okładka do „Hellspawn” #16 (Image 2003).
Gabriel Hardman, okładka do komiksu „Hulk” #39 (Marvel 2008).
Jakub Kijuc, okładka do komiksu „Konstrukt. A, jak Ambient” (Czarna Materia 2012); David Lopez (rysunek ołówkiem), Alvaro Lopez (tusz) – splash do komiksu „Catwoman” #65 (DC 2014).
Marcin Rustecki, okładka do komiksu „Ksionz” (Ważka 2012).
Christopher Moeller, okładka do komiksu „Lucifer” #52 (DC 2004) – akryl.
Rysunek ołówkiem Grega Staplesa do „Mars Attacks Judge Dredd” #4 (IDW 2013).
Jeff Lemire, okładka do komiksu „Morning Glories” #29 (Shadowline 2013) – akwarela.
Mike Perkins, tylnia część okładki antologii komiksu „Negative Burn” #50 (Caliber Comics 1997).
Leandro Fernandez, „New Mutants” #46 (Marvel 1986).
Peter Bagge, rysunki do okładki komiksu „Other Lives” (Vertigo 2010).
Paul Gulacy, okładka do „Penance: Relentless” #5 (Marvel 2008).
Gabriel Hardman, okładka w wersji B do „Planet Of The Apes: Cataclysm” #4 (Boom! Studios 2012).
Kalman Andrasofszky, okładka do „R.E.B.E.L.S.” Vol 2 #19 (DC 2010).
Jenny Frison, okładka do „Revival” #18 (Image 2014).
Sean Phillips, jedna z alternatywnych okładek do „Rise The Dead” #4 (Dynamite 2011).
Duncan Fegredo okładka do „Sandman Presents: Love street” #2 (Vertigo 1999) – akryl.
Charlie Adlard, okładka w wersji B do „Sidekick” #1 (Image 2013).
Okładka autorów: Jamal Peppers (rysunek ołówkiem), Jim Amash (tusz) do komiksu „Sonic Super Digest” (Archie Comics 2012).
Tim Bradstreet, okładka do „Star Trek: Mirror Mirror” #15 (IDW 2012). Przy okazji zobacz prace w naszej galerii do uniwersum Star Trek.
Jeff Lemire, okładka do „Sweet Tooth” #34 (Vertigo 2012).
Joanna Karpowicz, okładka do komiksu wg scenariusza Jerzego Szyłaka „Szminka” (Mandragora 2003) – akryl. W naszej galerii dostępne są wielkoformatowe serigrafie tej pracy »
Tim Bradstreet, alternatywna okładka do „The Punisher” Vol 6 #34 (Marvel 2006).
Tim Bradstreet, alternatywna okładka do „The Punisher Max” #10 (Marvel 2006).
Michael Lark, szkic do okładki B „Transformers Prime Beast Hunters” #1 (IDW 2013).
Sara Pichelli, jeden z wariantów okładki „Ultimate Comics Spider-Man” Vol 2 #8 (Marvel 2012).
Splashe z bohaterami serii komiksowej „Walking Dead„, a właściwie komplety splashy, gdyż są to zarówno rysunki ołówkiem (Charlie Adlard), jak i prace tuszem (Stefano Gaudiano). Pierwsza praca pochodzi z zeszytu #129 (Image 2014), druga z #136 (Image 2015).
Hoang Nguyen, okładka do „Warstrike” #3 (Malibu Comics 1994).
Okładki autorstwa Bena Templesmitha do postapokaliptycznej serii komiksowej „Wasteland” – z lewej do zeszytu #1 (Oni Press 2006), z prawej do zeszytu #29 (Oni Press 2010).
J.G. Jones, okładka do „Wonder Woman” vol 2 #209 (DC 2004).
John Tyler Christopher, okładka do „Venom” #9 (Marvel 2011).
David Finch, okładka do „X-Men” #206 (Marvel 2008).
Kalman Andrasofszky, okładka do „X-treme X-Men” #5 (Marvel 2012).
Przykłady II
Chris Warner, okładka do komiksu „Aliens Day Edition” (Dark Horse 2009).
Sean Phillips, okładka do „Batman: Legends of the Dark Knight” Vol 1 #186 (DC 2005).
Anthony Williams (rysunek ołówkiem), Tom Palmer (tusz), „Batman: Two Faces” #1 s. 34 (DC 1998).
Od lewej: Nikodem Cabała, okładka do „Biocosmosis: Emnisi – Antologia” #2 (Pro Arte 2008); Wojciech Stefaniec, okładka do „Ludzie którzy nie brudzą sobie rąk” (Timof i cisi wspólnicy 2013).
Mateusz Skutnik – okładki do komiksów: „Alicja” (Timof i cisi wspólnicy 2006), „Blaki” (Kultura Gniewu 2008), „Morfołaki” (Imago 2004).
Jackson (Butch) Guice, splash tytułowy do „Captain America: Reborn” #5 (Marvel 2010). Praca była dostępna w ofercie Aukcji Komiksu i Animacji Sopockiego Domu Aukcyjnego, gdzie została sprzedana.
Ramon Perez, alternatywna okładka do „Hawkeye” #4 (Marvel 2012) – tusz i akwarela.
Edyta Bystroń, okładka do komiksu „Historia fabryki” (2011) – akwarela.
Piotr Nowacki, okładki do komiksów z serii „Kapitan Mineta” – od lewej: Kapitan Mineta #2 (2012 r.) i Kapitan Mineta #6 (2014 r.).
Dominik Szcześniak, okładka do zinu oraz Hubert Ronek, okładka do komiksu „Lenny” (2014).
Ryszard Dąbrowski, okładka do serii Likwidator, komiksu „Prawda Smoleńska. Biały komiks” (Zielony Front 2011). Praca dostępna w naszej galerii.
Cameron Stewart, okładka do „Seven Soldiers: The Guardian” #2 (DC 2005).
***
A na koniec smakowitość – postać Hulka do Kalendarza Marvela z 1976 roku – praca autorstwa Króla Komiksu, Jacka Kirby’ego.
Powiązane Wpisy
ArtKomiks: Podsumowanie 2018 roku
2018 rok z pewnością zapamiętam jako wyjątkowo pracowity i wyjątkowo czasochłonny; z końcem 2017 przyszedł na świat mój drugi syn, co oznaczało przez ostatnie miesiące godzenie obowiązków podwójnego taty z obowiązkami związanymi z utrzymaniem i rozwojem galerii. I z tego co widzę udało się to nad wyraz dobrze w obu przypadkach – wyniki pokazują, że …
Oświadczenie w sprawie blaudruku do komiksu „Spotkanie” Bogusława Polcha
Oświadczenie W związku z publikacją przez osobę anonimową, ukrywającą się za stroną fanowską w serwisie Facebook.com o nazwie „Galeria Mistrzów Polskiego Komiksu”, postu o treści godzącej w dobre imię galerii artkomiks.pl, wydajemy niniejsze oświadczenie. Galeria dokłada wszelkich możliwych starań, by oferowane przez nią prace były wolne od wszelkich wad prawnych. I tak: Po pierwsze, plansza …
Internetowa Aukcja Sztuki Komiksu i Animacji w Agra-Art
Dom aukcyjny Agra Art, sprzedający na co dzień dzieła sztuki dawnej oraz klasyczne prace sztuki współczesnej, zdecydował się do swojej oferty włączyć prace z zakresu sztuki komiksu. W ramach współpracy z ArtKomiks.pl została przygotowana specjalna oferta wyselekcjonowanych 50. prac prezentujących przekrój komiksu polskiego, amerykańskiego i sztuki animacji. Pośród wystawionych na pierwszej internetowej aukcji sztuki komiksu …
Pierwsza w Polsce instytucjonalna tematyczna kolekcja sztuki komiksu
Czekałem by móc napisać taki wpis od kilku lat, bo od tego czasu marzyła mi się polska instytucjonalna kolekcja oryginałów komiksowych. Ale po kolei. W 2014 roku towarzyszyłem mojej żonie podczas jej wyjazdu zawodowego do Vancouver. W czasie tego tygodniowego pobytu nie omieszkałem zaglądnąć do Vancouver Art Gallery, w której rok wcześniej odbywała się duża …