Ostatnio postawiłem sobie pytanie, czy w ramach kolekcji oryginalnych plansz komiksowych można by stworzyć kolekcję podobną do któreś z bardziej znanych kolekcji kolekcjonerów sztuki klasycznej. Podstawową wytyczną przy tym był temat – zwyczajny tak, by pokazać, że komiks to nie tylko superbohaterowie w trykotach, że komiks może być wdzięcznym medium dla takiego tematu jak… ręce/dłonie.
Zdaję sobie sprawę, że temat „Hands” brzmi trochę jak nazwa dla zespołu w stylu Drzwi (The Doors). Jednak zarówno historia zespołu z Jimem Morrisonem, jak i kolekcji Henry’ego Buhla pokazują, że można.
O samej kolekcji pierwszy raz przeczytałem na blogu ArtBaazar. Potem zapoznałem się z dostępnymi w sieci materiałami. Najlepiej istotę kolekcji streszcza Krzysztof Masiewicz pisząc: „Kolekcja Buhla to przekrój historii fotografii od końca 19 wieku do czasów nam współczesnych. To co ją wyróżnia spośród wielu podobnych kolekcji to motyw przewodni kolekcji i swoistego rodzaju obsesja właściciela na temat dłoni. Znakomita większość prac jakie posiada to zdjęcia ludzkich dłoni.”
Wybrane prace z kolekcji można zobaczyć m.in. na filmie domu aukcyjnego Sotheby’s, przygotowanego z myślą o aukcji z 2012 roku, gdy część prac trafiła na rynek.
Powracając do komiksu. Nawet gdy spojrzeć na panteon superbohaterów, łatwo znaleźć przykłady postaci łatwo rozpoznawalnych po dłoniach. Chociażby:
zielone, zawsze dużych rozmiarów, zaciśnięte w pięść dłonie Hulka
wyposażone w ostrza szpony Wolverine’a, wykonane z adamantium
aktywujące pajęczą sieć dłonie Spider-mana
wystrzeliwujące z rękawic ultranowoczesnego kombinezonu dłonie Iron Mana
uwięziona w piekielnej rękawicy ręka Hellboya
pazury Freddy’ego Kruegera z adaptacji komiksowej filmu „Koszmar z ulicy Wiązów” (komiks wydawał Wildstorm)
itd. itp.
Te dłonie-symbole są tak charakterystyczne, że doczekały się nie tylko gadżetów na swój temat (powyżej przykład lamp ściennych), ale też często nagradzanych okładek – jak te zaprezentowane poniżej (od lewej: Alan Davis, okładka do „Avengers Vol 3 #40„, Marvel 2001 – wybrana przez serwis totallytop10.com za jedną z 10 najlepszych okładek komiksowych; John Cassaday, „Astonishing X-Men #5„, Marvel 2004; Jock, „Wolverine MAX #1„, Marvel 2012).
Wyjdźmy jednak poza klasyczne przykłady i przyglądnijmy się pracom, które nie są definiowane przez główne postaci trykociarzy, a przez to czasem ciekawsze. Poniżej przykład jak taka kolekcja mogłaby wyglądać.
***
Zacznijmy od polskiego akcentu (od lewej): Michał Śledziński, Osiedle swoboda #2 (okładka, 2005), Jakub Kijuc, Jan Hardy #01: R.O.T.A. (okładka, Czarna Materia 2013)
Rafael Albuquerque, American Vampire. Second Cycle #3 (okładka, rysunek tuszem) – Vertigo 2014
Brian Bolland, Animal Man #11 (okładka, rysunek tuszem) – DC Comics 1989
Shawn Crystal, Arkham Manor vol 1 #1 (okładka B, szkic i projekt ostateczny okładki) – DC Comics
Od lewej: Bill Sienkiewicz, Moon Knight #24 (okładka) – Marvel 1982; Luis Dominguez, DC Special Series #4 The Unexpected (okładka) – DC 1977
Steve Ditko, Out of This World #3 (okładka, rysunek ołówkiem i tuszem) – Charlton 1957
Dave McKean – z lewej rysunek do „The Rut„, z prawej szkic pt. „Hands”
Sebastian Fiumara, Spider-Island Deadly Hands of Kung Fu #3 (okładka, rysunek tuszem) – Marvel 2011
Z lewej: Wojciech Stefaniec, Szanowny(okładka, akryl) – Timof i Cisi Wspólnicy 2008; z prawej: Paweł Garwol, Bez końca (strona tytułowa) – Kultura Gniewu 2013
Dan Panosian, Uncanny #1 (okładka, rysunek tuszem) – Dynamite 2013
Splashe do komiksów – od lewej: Jimenez Stokes, Aquaman Annual #1 (strona 36, DC 2013) i Garza Dery, Spider-Man Marrow #1 (strona 1, Marvel 2001)
Splash autorów: Carlos Magno (rysunek ołówkiem), Keith Giffen (rysunek ołówkiem) i Jay Leisten (tusz) do komiksu Countdown #33 (strona 19, DC 2007) – z lewej – oraz tył okładki Guya Davisa Sinergy(z prawej)
Niewykorzystane okładki – od lewej: Enrique Breccia do serii Swamp Thing oraz David Mack do serii Daredevil.
Serię przykładowych prac z kolekcji „Hands: tribute to Henry Buhl” zamykają rysunki Macieja Sieńczyka, a pośród nich poniższy.
UWAGA: Jeśli masz jakieś pytania bądź chciałbyś byśmy dla Ciebie poprowadzili kolekcję tematyczną złożoną z oryginalnych prac artystów komiksowych, daj nam znać – może być w komentarzu 🙂
Leży przede mną katalog Aukcji Komiksu i Animacji zorganizowanej w Sopockim Domu Aukcyjnym. To już jutro. W katalogu 106 wyselekcjonowanych prac (szkice, rysunki ołówkiem, rysunki tuszem, prace malowane – akryle, tempery, kolaże). Są plansze klasyków polskiego komiksu, a wśród nich: ojciec Kajka i Kokosza Janusz Christa, Mieczysław Wiśniewski (Kapitan Kloss), autorka Kleksa – Szarlota Pawel, znany z surrealistycznego, …
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
Właśnie ukazał się niedościgniony raport „The Art Market” edycja 2019 przygotowany przez Art Basel i UBS, który uchodzi za jeden z najbardziej miarodajnych i opiniotwórczych dla całego art-worldu. Edycja z tego roku liczy sobie ponad 400 stron (!) – dla porównania zeszłoroczna liczyła sobie 175. Co w środku? Analiza finansowa całego rynku za rok 2018; analizy …
Kolekcja sztuki komiksu „Hands: tribute to Henry Buhl”
Ostatnio postawiłem sobie pytanie, czy w ramach kolekcji oryginalnych plansz komiksowych można by stworzyć kolekcję podobną do któreś z bardziej znanych kolekcji kolekcjonerów sztuki klasycznej. Podstawową wytyczną przy tym był temat – zwyczajny tak, by pokazać, że komiks to nie tylko superbohaterowie w trykotach, że komiks może być wdzięcznym medium dla takiego tematu jak… ręce/dłonie.
Zdaję sobie sprawę, że temat „Hands” brzmi trochę jak nazwa dla zespołu w stylu Drzwi (The Doors). Jednak zarówno historia zespołu z Jimem Morrisonem, jak i kolekcji Henry’ego Buhla pokazują, że można.
O samej kolekcji pierwszy raz przeczytałem na blogu ArtBaazar. Potem zapoznałem się z dostępnymi w sieci materiałami. Najlepiej istotę kolekcji streszcza Krzysztof Masiewicz pisząc: „Kolekcja Buhla to przekrój historii fotografii od końca 19 wieku do czasów nam współczesnych. To co ją wyróżnia spośród wielu podobnych kolekcji to motyw przewodni kolekcji i swoistego rodzaju obsesja właściciela na temat dłoni. Znakomita większość prac jakie posiada to zdjęcia ludzkich dłoni.”
Wybrane prace z kolekcji można zobaczyć m.in. na filmie domu aukcyjnego Sotheby’s, przygotowanego z myślą o aukcji z 2012 roku, gdy część prac trafiła na rynek.
Powracając do komiksu. Nawet gdy spojrzeć na panteon superbohaterów, łatwo znaleźć przykłady postaci łatwo rozpoznawalnych po dłoniach. Chociażby:
Te dłonie-symbole są tak charakterystyczne, że doczekały się nie tylko gadżetów na swój temat (powyżej przykład lamp ściennych), ale też często nagradzanych okładek – jak te zaprezentowane poniżej (od lewej: Alan Davis, okładka do „Avengers Vol 3 #40„, Marvel 2001 – wybrana przez serwis totallytop10.com za jedną z 10 najlepszych okładek komiksowych; John Cassaday, „Astonishing X-Men #5„, Marvel 2004; Jock, „Wolverine MAX #1„, Marvel 2012).
Wyjdźmy jednak poza klasyczne przykłady i przyglądnijmy się pracom, które nie są definiowane przez główne postaci trykociarzy, a przez to czasem ciekawsze. Poniżej przykład jak taka kolekcja mogłaby wyglądać.
***
Zacznijmy od polskiego akcentu (od lewej): Michał Śledziński, Osiedle swoboda #2 (okładka, 2005), Jakub Kijuc, Jan Hardy #01: R.O.T.A. (okładka, Czarna Materia 2013)
Rafael Albuquerque, American Vampire. Second Cycle #3 (okładka, rysunek tuszem) – Vertigo 2014
Brian Bolland, Animal Man #11 (okładka, rysunek tuszem) – DC Comics 1989
Shawn Crystal, Arkham Manor vol 1 #1 (okładka B, szkic i projekt ostateczny okładki) – DC Comics
Jason Howard, Astounding Wolfman #9 (okładka, rysunek tuszem) – Image 2008
Kalman Andrasofszky, Avengers vs. X-Men #9 (okładka, rysunek ołówkiem i tuszem) – Marvel 2012
Miran Kim, The Bandy Man #3 (okładka, akryl) – Caliber 1997
Dan Panosian, Batwing #33 (okładka, rysunek tuszem) – DC 2014
Roger Damaggio (rysunek ołówkiem) i Robert Campanella (tusz), DCU Holiday Bash #1 (okładka) – DC 1997
Mike Perkins, Deathlok #3 (okładka, rysunek tuszem) – Marvel 2014
J.G. Jones, First Wave #5 (okładka, akryl) – DC 2011
Dan Panosian, Ghosted #12 (okładka, rysunek tuszem) – Image 2014
Ben Templesmith, Groom Lake #1 (okładka, wersja B, tusz i akwarela) – IDW 2008
Yildiray Cinar (rysunek ołówkiem) Jonathan Glapion (tusz), Legion of Superheroes #16 (okładka) – DC 2011
Rebekah A. Isaacs, Magus #3 (okładka, rysunek tuszem) – 12 Gauge 2011
Od lewej: Bill Sienkiewicz, Moon Knight #24 (okładka) – Marvel 1982; Luis Dominguez, DC Special Series #4 The Unexpected (okładka) – DC 1977
Steve Ditko, Out of This World #3 (okładka, rysunek ołówkiem i tuszem) – Charlton 1957
Dave McKean – z lewej rysunek do „The Rut„, z prawej szkic pt. „Hands”
Sebastian Fiumara, Spider-Island Deadly Hands of Kung Fu #3 (okładka, rysunek tuszem) – Marvel 2011
Z lewej: Wojciech Stefaniec, Szanowny (okładka, akryl) – Timof i Cisi Wspólnicy 2008; z prawej: Paweł Garwol, Bez końca (strona tytułowa) – Kultura Gniewu 2013
Dan Panosian, Uncanny #1 (okładka, rysunek tuszem) – Dynamite 2013
Splashe do komiksów – od lewej: Jimenez Stokes, Aquaman Annual #1 (strona 36, DC 2013) i Garza Dery, Spider-Man Marrow #1 (strona 1, Marvel 2001)
Splash autorów: Carlos Magno (rysunek ołówkiem), Keith Giffen (rysunek ołówkiem) i Jay Leisten (tusz) do komiksu Countdown #33 (strona 19, DC 2007) – z lewej – oraz tył okładki Guya Davisa Sinergy (z prawej)
Niewykorzystane okładki – od lewej: Enrique Breccia do serii Swamp Thing oraz David Mack do serii Daredevil.
Serię przykładowych prac z kolekcji „Hands: tribute to Henry Buhl” zamykają rysunki Macieja Sieńczyka, a pośród nich poniższy.
UWAGA: Jeśli masz jakieś pytania bądź chciałbyś byśmy dla Ciebie poprowadzili kolekcję tematyczną złożoną z oryginalnych prac artystów komiksowych, daj nam znać – może być w komentarzu 🙂
Powiązane Wpisy
Aukcja Komiksu i Animacji w Sopockim Domu Aukcyjnym
Leży przede mną katalog Aukcji Komiksu i Animacji zorganizowanej w Sopockim Domu Aukcyjnym. To już jutro. W katalogu 106 wyselekcjonowanych prac (szkice, rysunki ołówkiem, rysunki tuszem, prace malowane – akryle, tempery, kolaże). Są plansze klasyków polskiego komiksu, a wśród nich: ojciec Kajka i Kokosza Janusz Christa, Mieczysław Wiśniewski (Kapitan Kloss), autorka Kleksa – Szarlota Pawel, znany z surrealistycznego, …
Niebawem…
Pierwszy wpis. Tymczasem zapraszam na stronę sklepu z oryginalnymi planszami komiksowymi ArtKomiks.pl.
ArtKomiks: Podsumowanie 2019 roku
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
Światowy rynek sztuki: raport 2018/2019 – z perspektywy galerii (omówienie trendów)
Właśnie ukazał się niedościgniony raport „The Art Market” edycja 2019 przygotowany przez Art Basel i UBS, który uchodzi za jeden z najbardziej miarodajnych i opiniotwórczych dla całego art-worldu. Edycja z tego roku liczy sobie ponad 400 stron (!) – dla porównania zeszłoroczna liczyła sobie 175. Co w środku? Analiza finansowa całego rynku za rok 2018; analizy …