W 1997 roku na jednym z dolnośląskich targów zakupiłem płytę CD „Let Us Play„, mało wówczas mówiącego mi zespołu Coldcut i od tej chwili trwa moja miłość do wytwórni Ninja Tune.
W gry komputerowe grałem już rzecz jasna nieco wcześniej, tak samo jak w RPG. W latach 80-90 nie przypuszczałbym jednak, że rynek gier komputerowych pod względem wielkości przychodów za mojego życia przebije rynek muzyczny; nie przypuszczałbym, że stanie się to tak szybko. A jednak. To gry komputerowe dzisiaj napędzają rynek rozrywkowy (co zauważa też giełda), a internetowy serwis Twitch.tv jest tym dla aktualnego pokolenia graczy, co w latach 90. ubiegłego stulecia MTV dla fanów muzyki. Takie marki jak Diablo, Starcraft, Warhammer oraz Metal Gear Solid, a także retro-marki jak Sonic czy Super Mario Bros., dziś grają pierwsze skrzypce i realnie wpływają na rynek popkultury – to z postaciami z tych gier dzisiejsi fani noszą koszulki, zamiast podobizn członków grup grungowych z Seattle, jak miało to miejsce jakiś czas temu.
Gry komputerowe z komiksami mają sporo wspólnego – głównie grupę odbiorców – stąd nierzadko tworzy się gry inspirowane komiksami oraz komiksy inspirowane grami – zarówno pojedyncze egzemplarze wspierające marketing i sprzedaż gier, jak i całe serie utrzymywane na licencji. Gry komputerowe to też ciekawy temat na swoją kolekcję oryginalnych plansz komiksowych, zwłaszcza gdy jest jeszcze szansa uzupełnić ją o oryginalne prace animacyjne. Taka mieszana kolekcja – sztuki komiksu i animacji – z pewnością byłaby bardzo atrakcyjnym kolekcjonerskim wyzwaniem.
Przyglądnijmy się wybranym przykładom – „Let’s Play„.
***
Bloodrayne
Bloodrayne to komputerowa gra akcji z 2003 roku. Wydawcą jej była firma Majesco, a producentem Terminal Reality. Główna bohaterka – ponętnych kształtów rudowłosa wampirzyca wciśnięta w lateksowy kostium – walczy z wampirzymi nazistami oraz ich demonicznymi i ludzkimi sługami. Gra cieszyła się taką popularnością, że doczekała się kontynuacji oraz filmowych adaptacji i serii komiksowej.
Poniżej przykładowe rysunki ołówkiem do komiksu z serii „Bloodrayne” autorstwa Chada Hardina (Digital Webbing 2007 r.).
Borderlands
Borderlands – to dobry przykład mariażu gier komputerowych z komiksem: dynamiczna rozrywka first-person shooter, bogaty świat science fiction oraz charakterystyczna komiksowa grafika, stworzyły wybuchową mieszankę. Gra opracowana przez Gearbox Software ukazała się w 2009 roku, a studio na swoim koncie miało już takich hity jak: „Half-Life„, „Tony Hawk’s Pro Skater 3” czy „Halo: Combat Evolved” (wyprodukowane razem z Bungie Studios).
Poniżej projekty do okładek dwóch pierwszych części komiksu z serii „Borderlands” autorstwa Agustina Padilla (IDW 2013 r.).
Dead Space
Gra komputerowa typu survival horror wydana w 2008 roku przez firmę Electronic Arts. Gra doczekała się także animacji pt. „Dead Space: Downfall„, opowiadającej wydarzenia tuż sprzed fabuły gry.
Poniżej projekt okładki do pierwszego zeszytu komiksu z serii „Dead Space” autorstwa Bena Templesmitha. Komiks ukazał się nakładem wydawnictwa Image Comics (2008 r.).
Deus Ex
Fabularna gra akcji bazująca na silniku Unreal Engine, reprezentująca gatunek first-person shootera, w połączeniu z klasyczną skradanką oraz cRPG, opracowana przez Ion Storm i wydana w 2000 roku przez Eidos Interactive.
„Akcja gry Deus Ex rozgrywa się w roku 2052 w dystopijnym świecie, przepełnionym terroryzmem, korupcją, biedą i opanowanym przez tajemniczą zarazę – Szarą Śmierć. Gracz wciela się w postać JC Dentona, agenta walczącego z terroryzmem. Wszystkie główne postacie mają ciekawe historie, osobowość i wiele do powiedzenia. Ponadto gracz może rozmawiać ze zwykłymi ludźmi, jakich spotyka wielu na swej drodze, czytać gazety, informacje w terminalach publicznych oraz cudze e-maile. Gra cechuje się dość dużą nieliniowością, większość zadań można wykonać na wiele sposobów.” – Wikipedia
Na załączonej ilustracji podwójny splash z komiksu „Deus Ex” #2 (autor: Sergio Sandoval, DC 2013 r.) – z lewej oryginał, z prawej strona po nałożeniu koloru w wydrukowanym komiksie.
Diablo
Jedna z najbardziej popularnych gier wszechczasów, utorowała drogę nowemu gatunkowi gier komputerowych tzw. hack and slash. Pierwsza część została wydana przez Blizzard North w 1996 roku. Do tej pory doczekała się dwóch kolejnych części oraz trzech osobnych dodatków, w tym papierowej wersji systemu RPG opartego o mroczny świat fantasy Sanktuarium i wielu książek.
Poniżej ilustracja do okładki podręcznika RPG osadzonego w świecie gry komputerowej „Diablo” autorstwa Bena Templesmitha (z lewej) oraz ilustracja Simona Bisleya do trzeciej odsłony gry komputerowej „Diablo III” dodatku „Reaper of Souls„.
Dragon Age
Seria komputerowych gier fabularnych z gatunku dark fantasy stworzona przez kanadyjskie studio BioWare. Pierwsza gra serii – Dragon Age: Początek – ukazała się pod koniec 2009 roku. Uniwersum serii okazało się tak bogate i tak zaskarbiło sobie serca fanów, że wydawca stworzył na jej bazie wiele dodatkowych produktów: książki, komiksy, filmy i gry planszowe, ponadto do gier wydano wiele DLC.
Dungeons & Dragons, w skrócie D&D (ang. Lochy i Smoki); także Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) – najpopularniejsza i uważana za prekursora gatunku fabularna gra fantasy (Role Playing Games, RPG) zaprojektowana przez Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnesona, po raz pierwszy opublikowana w 1974 roku przez Tactical Studies Rules (TSR). Aktualnie grę wydaje Wizards of the Coast, przedsiębiorstwo zależne od Hasbro. Gra wywodzi się z gier figurkowych, jako wariant gry Chainmail. Publikacja D&D jest szeroko uznawana za początek nowoczesnych gier RPG i, co więcej, całego przemysłu role-playing. Gra doczekała się rozwinięcia wielu światów takie jak m.in.: fantasy – Forgoten Realms i Dragonlance, Al’Qadim (egzotyczna Arabia), postapokaliptyczny i brutalny Dark Sun, zamieszkały przez wampiry Ravenloft (horror) czy Planescape (umożliwiający przemieszczanie się graczy między światami).
D&D doczekała się bogatej oferty zależnej, zarówno w formie książek, gier paragrafowych, gier karcianych, gier planszowych, filmów animowanych (emitowanych także w polskiej TV), jak i gier komputerowych. Te ostatnie reprezentują m.in. tak znane i cenione tytuły jak: „Eye of the Beholder” (Westwood Studios 1990), „Baldur’s Gate: Opowieści z Wybrzeża Mieczy” (BioWare 1999) oraz dwa tytułu drugiej części – „Baldur’s Gate II: Cienie Amn” (2000), „Baldur’s Gate II: Tron Bhaala” (2001); „Planescape: Torment” (producent: Black Isle Studios, wydawca: Interplay Entertainment, 1999), „Icewind Dale” (2000), „Icewind Dale II” (2002), seria „Neverwinter Nights” (producent: BioWare, wydawca: Atari, 2002), „Świątynia pierwotnego zła” (ang. The Temple of Elemental Evil; Troika Games 2003), „Neverwinter” (MMORPG wyprodukowany przez Cryptic Studios, 2013) i wiele innych, w tym również klasycznych DOS-owych tytułów (pełna lista).
Poniżej przykładowe prace do wybitnie bogatego zbioru ilustracji, rysunków koncepcyjnych i plansz komiksowych osadzonych w świecie Dungeons & Dragons (od lewej): Vicente Alcazar, „Dungeons & Dragons” #? s.13, Agustin Padilla „Dungeons & Dragons. Drizzt” #2, s. 5 (IDW 2011 r.).
Halo
Seria gier komputerowych osadzona w świecie science fiction z gatunku first-person shooter tworzona początkowo przez firmę Bungie, a później Ensemble Studios i 343 Industries. Polskim dystrybutorem gry została firma CD Projekt.
W załączonym podglądzie plansze wykonane w technice rysunek ołówkiem + tusz do komiksu na podstawie gry „Halo„. Autor plansz – Marco Castiello, na zlecenie Dark Horse (2013).
Mass Effect
Komputerowa fabularna gra akcji stworzona przez BioWare. Światowa premiera gry miała miejsce w 2007 roku. Akcja gry osadzona jest w stechnologizowanej przyszłości 2183 roku, gdzie gracz wciela się w rolę elitarnego żołnierza komandora porucznika Sheparda i zwiedza rozległą, zamieszkałą przez liczne obce cywilizacje, galaktykę na pokładzie swojego statku SSV Normandia.
Poniżej projekt okładki (tusz) autorstwa Joe Quinonesa do komiksu z serii „Mass Effect” #2 (Dark Horse 2011 r.).
Mortal Kombat
Legendarna gra stworzona pierwotnie na automaty (1992 r.), której autorami byli Ed Boon i John Tobias z firmy Midway Games. Gra była krokiem milowym dla tej rozrywki i dała początek popularnej serii bijatyk oraz kilku filmom.
Od lewej: jedna z głównych postaci z gry Scorpion wg Juliusa Abrera oraz praca Grega Horna – rysunek tuszem do komiksu „Mortal Kombat” #1 (Malibu Comics 1994 r.).
Silent Hill
Seria gier komputerowych z gatunku survival horror, których twórcą jest japońska firma Konami. Nazwa serii pochodzi od fikcyjnego miasteczka, w którym rozgrywa się akcja większości gier z tej serii, a które to miasteczko zamieszkane jest przez liczne demoniczne istoty znane w literaturze Kaidan, czyli japońskich opowieściach niesamowitych epoki Edo.
Poniżej przykładowy rysunek Bena Templesmitha do komiksu z serii „Silent Hill” (IDW Publishing 2004 r.). Po środku ostateczna wersja strony po nałożeniu koloru komputerowo. A z prawej oczywiście okładka pudełka z grą.
Sonic the Hedgehog
Seria gier komputerowych i nazwa własna ich głównego bohatera – niebieskiego jeża – stworzona przez Sonic Team – oddział firmy Sega. Pierwszą grą z tej serii jest Sonic the Hedgehog wydany na konsolę Sega Mega Drive w 1991 roku. Gra okazała się takim sukcesem, że do tej pory powstało ponad 40 jej części, a także filmy animowane opowiadające o przygodach Sonica, komiksy i wiele innych produktów.
Prace animacyjne – od lewej: szkic ołówkiem, malowane tło oraz zestaw – tło i celuloidowa folia animacyjna.
Super Mario Bros.
Mario Bros. i Super Mario Bros. to serie komputerowych gier. Pierwsza wydana w 1983 roku jako gra zręcznościowa typu arcade przez firmę Nintendo; druga przez tą samą firmę w roku 1985. Bohaterami serii są charakterystyczny gruby, wąsiasty hydraulik w ogrodniczkach o imieniu Mario i podobny do niego, aczkolwiek szczuplejszy, brat Luigi. Gry odniosły wielki sukces komercyjny. Księga rekordów Guinnessa do czasu wydania Wii Sports uznawała Super Mario Bros. za najbardziej kasową grę komputerową w historii, o sprzedaży wynoszącej około 40 milionów egzemplarzy. Wielokrotnie też figurowała w rankingach najlepszych gier w historii branży, otrzymując także miano Najlepszej gry wczechczasów.
Prace z zakresu sztuki animacji – od lewej: szkic ołówkiem i tuszem, malowane farbami tło oraz zestaw – tło i celuloidowa folia animacyjna z namalowaną postacią Lugi’ego.
The Walking Dead
Tak naprawdę wszystko zaczęło się od niezwykle popularnego serialu o zombie w postapokaliptycznym świecie, który swoją premierę miał w 2010 roku. Spopularyzował on komiksową historię autorstwa Roberta Kirkmana (scenarzysta) oraz Tony’ego Moore’a (rysownik 7. pierwszy zeszytów) i Charlie’go Adlarda (rysownik). Sam komiks ukazuje się jako miesięcznik od końca 2003 roku nakładem wydawnictwa Image Comics. Kolejne sezony filmowe oraz komiks zapoczątkowały zombie-manię, która udzieliła się także rynkowi gier komputerowych. W 2012 roku ukazała się komputerowa gra przygodowa typu point-and-click z elementami cRPG pt. „The Walking Dead” od razu (zasłużenie) zdobywając grono zwolenników. Do tej pory wydano łącznie 5 epizodów: epizod 1 – A New Day, epizod 2 – Starved for Help, epizod 3 – Long Road Ahead, epizod 4 – Around Every Corner, epizod 5 – No Time Left.
Poniżej rysunki do jednego z komiksów z serii „The Walking Dead” #128 (Image Comics 2014 r.) – Charlie Adlard (rysunek ołówkiem – w środku), Stefano Gaudiano (tusz – z lewej) oraz okładka do gry na podstawie „The Walking Dead„.
The Witcher
Seria gier komputerowych osadzonych w świecie z prozy Andrzeja Sapkowskiego oraz fach głównego bohatera, Geralta z Rivii. Grę tworzy polskie studio CD Projekt Red, a pierwsza część gry – wydana przez Atari – ukazała się pod koniec 2007 roku. Gra to przedstawiciel gatunku cRPG i do tej pory ukazała się w dwóch częściach (aktualnie wydawana jest trzecia) oraz licznych dodatkach do niej i grach zależnych jak: gra mobilna na telefony, gra planszowa, gra przeglądarkowa, gra karciana oraz gra na tabletu typu defense tower. Sama postać wiedźmina w komiksie pojawiła się już kilkukrotnie, zarówno za sprawą rysunków Bogusława Polcha, prac Przemysława Truścińskiego (nie wydanych), interaktywnego komiksu na tablet, gdzie kolorystą był m.in. Nikodem Cabała oraz najnowszej odsłony, komiksu „The Witcher” wydawanego w Dark Horse Comics na licencji CD Projekt Red.
Poniżej projekt okładki do pierwszego zeszytu komiksu „The Witcher” (Dark Horse 2014) na licencji CD Projekt – autor, Dan Panosian; projekt okładki – już po naniesieniu koloru – Mike’a Mignoli do tomu zbiorczego oraz okładka 2 części gry.
Tomb Raider
O marce Tomb Raider można by pisać i pisać – w końcu to gra, w którą gra się nawet w sylwestra 😉 – dlatego najlepiej oddać głos Wikipedii: „seria gier komputerowych, komiksów, powieści i filmów opowiadających o przygodach fikcyjnej, brytyjskiej archeolog Lary Croft. Od ukazania się pierwszej części serii w 1996 roku seria stała się dochodową marką wykorzystującą różne media, zaś Lara stała się jedną z głównych ikon przemysłu gier komputerowych. W 2006 roku znalazła się w Księdze rekordów Guinnessa, gdzie określono ją jako „bohaterkę gry komputerowej, która odniosła największy sukces w realnym życiu” (Most Successful Human Videogame Heroine).
Sześć pierwszych gier z cyklu stworzonych zostało przez Core Design, zaś następne przez Crystal Dynamics. Wszystkie wydało Eidos Interactive, które posiada prawa do znaku handlowego Tomb Raider oraz związanych z serią postaci. Dotychczas nakręcone zostały dwa pełnometrażowe filmy aktorskie (Tomb Raider oraz Tomb Raider: Kolebka Życia) z Angeliną Jolie w roli głównej. Gry z serii sprzedały się w łącznej liczbie ponad trzydziestu pięciu milionów egzemplarzy, co czyni Tomb Raidera jedną z najlepiej sprzedających się serii gier wideo w historii.”
Poniżej okładki do komiksów z serii „Tomb Raider” – od lewej: David Finch (rysunek ołówkiem), Art Thibert (tusz) „Lara Croft: Tomb Raider – Journeys” #8 (Top Cow 2002) oraz David Finch (rysunek ołówkiem), D-Tron (tusz), „Tomb Raider Origins” #1 (Top Cow 2000).
Warhammer Fantasy
Chyba najpopularniejsze uniwersum fantastyczne stworzone na potrzeby firmy produkującej klasyczne gry bitewne, gry typu RPG i ich pochodne – gry paragrafowe, karciane, planszowe, etc. oraz inne produkty jak książki i komiksy. Właścicielem uniwersum i jego marek pochodnych jest brytyjska firma Games Workshop. Do tej pory na bazie świata powstało także wiele gier komputerowych, w tym m.in.: „Warhammer: Shadow of the Horned Rat” (1995), „Warhammer: Dark Omen” (1998), „Warhammer: Mark of Chaos” (2006), „Warhammer: Battle March” (2008), „Warhammer Online: Age of Reckoning” (2008), „Warhammer Online: Wrath of Heroes” (niewydana), „Blood Bowl” (1995 i 2009) czy obecnie testowaną „Mordheim: City of the Damned” (2015, Early Access).
Uniwersum typu dark science fiction, pochodne od świata Warhammer Fantasy; marka Games Workshop. Warhammer 40,000, wzorem swojego pierwowzoru, dał początek licznym produktom związanym z rynkiem gier (RPG, bitewne, przygodowe, karciane, planszowe, komputerowe), książek i komiksów. Z gier komputerowych w świecie tym zostały osadzone tytuły: „Space Crusade„, „Space Hulk” (stara i nowa wersja z tego roku), „Space Hulk: Vengeance of the Blood Angels„, „Warhammer 40,000: Chaos Gate„, „Epic 40,000: Final Liberation„, „Warhammer 40,000: Rites of War„, „Warhammer 40,000: Fire Warrior„, „Warhammer 40,000: Dawn of War” (jedna z moich ulubionych gier wraz z dodatkami!), „Warhammer 40,000: Dawn of War – Winter Assault” (dodatek), „Warhammer 40,000: Dawn of War – Dark Crusade” (dodatek), „Warhammer 40,000: Dawn of War – Soulstorm” (dodatek), „Warhammer 40,000: Squad Command„, „Warhammer 40,000: Glory in Death„, „Warhammer 40,000: Dawn of War II„, „Warhammer 40,000: Dawn of War II – Chaos Rising„, „Warhammer 40,000: Dawn of War II – Retribution„, „Warhammer 40,000: Kill Team„, „Warhammer 40,000: Space Marine„, „Warhammer 40,000: Dark Millenium Online” (niewydana ostatecznie), „Warhammer 40,000: Eternal Crusade” (premiera planowana na ten rok).
Najpopularniejsza gra z gatunku MMORPG (skrót od Massively Multiplayer Online Role-Playing Game), a jednocześnie wzór do naśladowania. Gra wyprodukowana przez amerykańską firmę Blizzard Entertainment ujrzała światło dzienne w 2004 roku. Rozwijająca świat serii strategicznych gier „Warcraft„, o świecie zbliżonym do swojego protoplasty – Warhammer Fantasy (znana jest zresztą powszechnie historia jak to Games Workshop odrzuciła ofertę firmy Blizzard wyprodukowania pierwotnie gier Warcraft i Starcraft bazujących odpowiednio na uniwersum Warhammer Fantasy i Warhammer 40,000). Do gry wypuszczono kilka dodatków oraz produkty pochodne: papierowy system RPG, grę karcianą, gry planszowe, książki i komiksy.
Poniżej podwójny splash Popa Mhana do jednej z komiksów z serii „World of Warcraft” vol 4 (DC Comics 2011 r.).
***
Świetnym uzupełnieniem takiej kolekcji mogą być szkice koncepcyjne samych projektantów gier (postaci, poziomów, etc.) oraz prace wykonane na potrzeby gier wyprodukowanych technikami analogowymi, jak chociażby do wydanej właśnie gry „Ori and the Blind Forest” czy polskiej produkcji z 2005 r. „Kajko i Kokosz„, gdzie grafika powstała klasyczną metodą malowania. Ale to już temat na zupełnie inny wpis.
WAŻNE: Pamiętaj, jeśli jesteś zainteresowany zakupem prac, które tutaj widzisz, bądź poprowadzeniem dla Ciebie kolekcji składającej się z oryginalnych prac komiksowych i animacyjnych – skontaktuj się z nami.
Zaktualizowano wpis 25 IV 2015 r. o tytuły: „Borderlands„, „Deus Ex” i „Dungeons & Dragons„.
Od kilku lat utwierdzam się tylko w przekonaniu, że kategorią nadrzędną aktualnej sztuki jest… poczucie humoru. Wystarczy spojrzeć na dzieła od takich klasyków aktualnie tworzących jak chociażby: Jeff Koons, Takashi Murakami, Banksy i wielu innych. Rozmawiałem o tym wątku ostatnio z Dovem, właścicielem DKE, organizacji zrzeszającej artystów tworzących bootlegi w USA i Dov zwrócił mi …
Biorąc pod uwagę zainteresowanie wpisem „Kolekcja sztuki komiksu „Hands: tribute to Henry Buhl” poniżej przedstawiam kolejną porcję okładek komiksów z wykorzystanym motywem dłoni. W celu zebrania poniższych przekładów przeglądnąłem łącznie ponad 26 tys. okładek i skupiłem się głównie na tych z lat 2008-2015. Poniższe dane autorów dotyczą twórców okładek, nie autorów scenariuszy bądź rysunków danych komiksów. …
Zgodnie niejako z tradycją (patrz podsumowanie roku 2015), wraz z nadejściem nowego roku, na naszym blogu podsumowanie rynku sztuki komiksu z perspektywy naszej galerii. Tekst wyszedł dość obszerny, zatem bez zbędnych słów: zapraszam! A jak Aukcje Historycznie 2016 to był wybitnie dobry rok na rynku aukcyjnym. Bardzo szeroką ofertę zapewniły zarówno domy o ugruntowanej …
Dzisiaj minął dokładnie rok od momentu, gdy zdecydowałem się na zakup wyjątkowego katalogu z wystawy poświęconej Sandmanowi „Grains of Sand. 25 Years of The Sandman” (wystawa miała miejsce w Cartoon Art Museum (FB, wikipedia) w San Francisco, 5 X 2013 – 16 III 2014). Katalog rodził się w bólach, terminy były nieustannie przesuwane i sam się …
Kolekcja sztuki komiksu i animacji „Let’s Play”
W 1997 roku na jednym z dolnośląskich targów zakupiłem płytę CD „Let Us Play„, mało wówczas mówiącego mi zespołu Coldcut i od tej chwili trwa moja miłość do wytwórni Ninja Tune.
W gry komputerowe grałem już rzecz jasna nieco wcześniej, tak samo jak w RPG. W latach 80-90 nie przypuszczałbym jednak, że rynek gier komputerowych pod względem wielkości przychodów za mojego życia przebije rynek muzyczny; nie przypuszczałbym, że stanie się to tak szybko. A jednak. To gry komputerowe dzisiaj napędzają rynek rozrywkowy (co zauważa też giełda), a internetowy serwis Twitch.tv jest tym dla aktualnego pokolenia graczy, co w latach 90. ubiegłego stulecia MTV dla fanów muzyki. Takie marki jak Diablo, Starcraft, Warhammer oraz Metal Gear Solid, a także retro-marki jak Sonic czy Super Mario Bros., dziś grają pierwsze skrzypce i realnie wpływają na rynek popkultury – to z postaciami z tych gier dzisiejsi fani noszą koszulki, zamiast podobizn członków grup grungowych z Seattle, jak miało to miejsce jakiś czas temu.
Gry komputerowe z komiksami mają sporo wspólnego – głównie grupę odbiorców – stąd nierzadko tworzy się gry inspirowane komiksami oraz komiksy inspirowane grami – zarówno pojedyncze egzemplarze wspierające marketing i sprzedaż gier, jak i całe serie utrzymywane na licencji. Gry komputerowe to też ciekawy temat na swoją kolekcję oryginalnych plansz komiksowych, zwłaszcza gdy jest jeszcze szansa uzupełnić ją o oryginalne prace animacyjne. Taka mieszana kolekcja – sztuki komiksu i animacji – z pewnością byłaby bardzo atrakcyjnym kolekcjonerskim wyzwaniem.
Przyglądnijmy się wybranym przykładom – „Let’s Play„.
***
Bloodrayne
Bloodrayne to komputerowa gra akcji z 2003 roku. Wydawcą jej była firma Majesco, a producentem Terminal Reality. Główna bohaterka – ponętnych kształtów rudowłosa wampirzyca wciśnięta w lateksowy kostium – walczy z wampirzymi nazistami oraz ich demonicznymi i ludzkimi sługami. Gra cieszyła się taką popularnością, że doczekała się kontynuacji oraz filmowych adaptacji i serii komiksowej.
Poniżej przykładowe rysunki ołówkiem do komiksu z serii „Bloodrayne” autorstwa Chada Hardina (Digital Webbing 2007 r.).
Borderlands
Borderlands – to dobry przykład mariażu gier komputerowych z komiksem: dynamiczna rozrywka first-person shooter, bogaty świat science fiction oraz charakterystyczna komiksowa grafika, stworzyły wybuchową mieszankę. Gra opracowana przez Gearbox Software ukazała się w 2009 roku, a studio na swoim koncie miało już takich hity jak: „Half-Life„, „Tony Hawk’s Pro Skater 3” czy „Halo: Combat Evolved” (wyprodukowane razem z Bungie Studios).
Poniżej projekty do okładek dwóch pierwszych części komiksu z serii „Borderlands” autorstwa Agustina Padilla (IDW 2013 r.).
Dead Space
Gra komputerowa typu survival horror wydana w 2008 roku przez firmę Electronic Arts. Gra doczekała się także animacji pt. „Dead Space: Downfall„, opowiadającej wydarzenia tuż sprzed fabuły gry.
Poniżej projekt okładki do pierwszego zeszytu komiksu z serii „Dead Space” autorstwa Bena Templesmitha. Komiks ukazał się nakładem wydawnictwa Image Comics (2008 r.).
Deus Ex
Fabularna gra akcji bazująca na silniku Unreal Engine, reprezentująca gatunek first-person shootera, w połączeniu z klasyczną skradanką oraz cRPG, opracowana przez Ion Storm i wydana w 2000 roku przez Eidos Interactive.
„Akcja gry Deus Ex rozgrywa się w roku 2052 w dystopijnym świecie, przepełnionym terroryzmem, korupcją, biedą i opanowanym przez tajemniczą zarazę – Szarą Śmierć. Gracz wciela się w postać JC Dentona, agenta walczącego z terroryzmem. Wszystkie główne postacie mają ciekawe historie, osobowość i wiele do powiedzenia. Ponadto gracz może rozmawiać ze zwykłymi ludźmi, jakich spotyka wielu na swej drodze, czytać gazety, informacje w terminalach publicznych oraz cudze e-maile. Gra cechuje się dość dużą nieliniowością, większość zadań można wykonać na wiele sposobów.” – Wikipedia
Na załączonej ilustracji podwójny splash z komiksu „Deus Ex” #2 (autor: Sergio Sandoval, DC 2013 r.) – z lewej oryginał, z prawej strona po nałożeniu koloru w wydrukowanym komiksie.
Diablo
Jedna z najbardziej popularnych gier wszechczasów, utorowała drogę nowemu gatunkowi gier komputerowych tzw. hack and slash. Pierwsza część została wydana przez Blizzard North w 1996 roku. Do tej pory doczekała się dwóch kolejnych części oraz trzech osobnych dodatków, w tym papierowej wersji systemu RPG opartego o mroczny świat fantasy Sanktuarium i wielu książek.
Poniżej ilustracja do okładki podręcznika RPG osadzonego w świecie gry komputerowej „Diablo” autorstwa Bena Templesmitha (z lewej) oraz ilustracja Simona Bisleya do trzeciej odsłony gry komputerowej „Diablo III” dodatku „Reaper of Souls„.
Dragon Age
Seria komputerowych gier fabularnych z gatunku dark fantasy stworzona przez kanadyjskie studio BioWare. Pierwsza gra serii – Dragon Age: Początek – ukazała się pod koniec 2009 roku. Uniwersum serii okazało się tak bogate i tak zaskarbiło sobie serca fanów, że wydawca stworzył na jej bazie wiele dodatkowych produktów: książki, komiksy, filmy i gry planszowe, ponadto do gier wydano wiele DLC.
Poniżej plansze do komiksu osadzonej w uniwersum gry „Dragon Age” autorstwa Chada Hardina (Dark Horse Comics 2012 r.).
Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons, w skrócie D&D (ang. Lochy i Smoki); także Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) – najpopularniejsza i uważana za prekursora gatunku fabularna gra fantasy (Role Playing Games, RPG) zaprojektowana przez Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnesona, po raz pierwszy opublikowana w 1974 roku przez Tactical Studies Rules (TSR). Aktualnie grę wydaje Wizards of the Coast, przedsiębiorstwo zależne od Hasbro. Gra wywodzi się z gier figurkowych, jako wariant gry Chainmail. Publikacja D&D jest szeroko uznawana za początek nowoczesnych gier RPG i, co więcej, całego przemysłu role-playing. Gra doczekała się rozwinięcia wielu światów takie jak m.in.: fantasy – Forgoten Realms i Dragonlance, Al’Qadim (egzotyczna Arabia), postapokaliptyczny i brutalny Dark Sun, zamieszkały przez wampiry Ravenloft (horror) czy Planescape (umożliwiający przemieszczanie się graczy między światami).
D&D doczekała się bogatej oferty zależnej, zarówno w formie książek, gier paragrafowych, gier karcianych, gier planszowych, filmów animowanych (emitowanych także w polskiej TV), jak i gier komputerowych. Te ostatnie reprezentują m.in. tak znane i cenione tytuły jak: „Eye of the Beholder” (Westwood Studios 1990), „Baldur’s Gate: Opowieści z Wybrzeża Mieczy” (BioWare 1999) oraz dwa tytułu drugiej części – „Baldur’s Gate II: Cienie Amn” (2000), „Baldur’s Gate II: Tron Bhaala” (2001); „Planescape: Torment” (producent: Black Isle Studios, wydawca: Interplay Entertainment, 1999), „Icewind Dale” (2000), „Icewind Dale II” (2002), seria „Neverwinter Nights” (producent: BioWare, wydawca: Atari, 2002), „Świątynia pierwotnego zła” (ang. The Temple of Elemental Evil; Troika Games 2003), „Neverwinter” (MMORPG wyprodukowany przez Cryptic Studios, 2013) i wiele innych, w tym również klasycznych DOS-owych tytułów (pełna lista).
Poniżej przykładowe prace do wybitnie bogatego zbioru ilustracji, rysunków koncepcyjnych i plansz komiksowych osadzonych w świecie Dungeons & Dragons (od lewej): Vicente Alcazar, „Dungeons & Dragons” #? s.13, Agustin Padilla „Dungeons & Dragons. Drizzt” #2, s. 5 (IDW 2011 r.).
Halo
Seria gier komputerowych osadzona w świecie science fiction z gatunku first-person shooter tworzona początkowo przez firmę Bungie, a później Ensemble Studios i 343 Industries. Polskim dystrybutorem gry została firma CD Projekt.
W załączonym podglądzie plansze wykonane w technice rysunek ołówkiem + tusz do komiksu na podstawie gry „Halo„. Autor plansz – Marco Castiello, na zlecenie Dark Horse (2013).
Mass Effect
Komputerowa fabularna gra akcji stworzona przez BioWare. Światowa premiera gry miała miejsce w 2007 roku. Akcja gry osadzona jest w stechnologizowanej przyszłości 2183 roku, gdzie gracz wciela się w rolę elitarnego żołnierza komandora porucznika Sheparda i zwiedza rozległą, zamieszkałą przez liczne obce cywilizacje, galaktykę na pokładzie swojego statku SSV Normandia.
Poniżej projekt okładki (tusz) autorstwa Joe Quinonesa do komiksu z serii „Mass Effect” #2 (Dark Horse 2011 r.).
Mortal Kombat
Legendarna gra stworzona pierwotnie na automaty (1992 r.), której autorami byli Ed Boon i John Tobias z firmy Midway Games. Gra była krokiem milowym dla tej rozrywki i dała początek popularnej serii bijatyk oraz kilku filmom.
Od lewej: jedna z głównych postaci z gry Scorpion wg Juliusa Abrera oraz praca Grega Horna – rysunek tuszem do komiksu „Mortal Kombat” #1 (Malibu Comics 1994 r.).
Silent Hill
Seria gier komputerowych z gatunku survival horror, których twórcą jest japońska firma Konami. Nazwa serii pochodzi od fikcyjnego miasteczka, w którym rozgrywa się akcja większości gier z tej serii, a które to miasteczko zamieszkane jest przez liczne demoniczne istoty znane w literaturze Kaidan, czyli japońskich opowieściach niesamowitych epoki Edo.
Poniżej przykładowy rysunek Bena Templesmitha do komiksu z serii „Silent Hill” (IDW Publishing 2004 r.). Po środku ostateczna wersja strony po nałożeniu koloru komputerowo. A z prawej oczywiście okładka pudełka z grą.
Sonic the Hedgehog
Seria gier komputerowych i nazwa własna ich głównego bohatera – niebieskiego jeża – stworzona przez Sonic Team – oddział firmy Sega. Pierwszą grą z tej serii jest Sonic the Hedgehog wydany na konsolę Sega Mega Drive w 1991 roku. Gra okazała się takim sukcesem, że do tej pory powstało ponad 40 jej części, a także filmy animowane opowiadające o przygodach Sonica, komiksy i wiele innych produktów.
Poniżej splash tytułowy (praca ołówkiem i tuszem) autorstwa Terry’ego Austina do komiksu „Sonic the Hedgehog” #208 (Archie Comics 2010 r.). Praca dostępna w naszej galerii »
Prace animacyjne – od lewej: szkic ołówkiem, malowane tło oraz zestaw – tło i celuloidowa folia animacyjna.
Super Mario Bros.
Mario Bros. i Super Mario Bros. to serie komputerowych gier. Pierwsza wydana w 1983 roku jako gra zręcznościowa typu arcade przez firmę Nintendo; druga przez tą samą firmę w roku 1985. Bohaterami serii są charakterystyczny gruby, wąsiasty hydraulik w ogrodniczkach o imieniu Mario i podobny do niego, aczkolwiek szczuplejszy, brat Luigi. Gry odniosły wielki sukces komercyjny. Księga rekordów Guinnessa do czasu wydania Wii Sports uznawała Super Mario Bros. za najbardziej kasową grę komputerową w historii, o sprzedaży wynoszącej około 40 milionów egzemplarzy. Wielokrotnie też figurowała w rankingach najlepszych gier w historii branży, otrzymując także miano Najlepszej gry wczechczasów.
Prace z zakresu sztuki animacji – od lewej: szkic ołówkiem i tuszem, malowane farbami tło oraz zestaw – tło i celuloidowa folia animacyjna z namalowaną postacią Lugi’ego.
The Walking Dead
Tak naprawdę wszystko zaczęło się od niezwykle popularnego serialu o zombie w postapokaliptycznym świecie, który swoją premierę miał w 2010 roku. Spopularyzował on komiksową historię autorstwa Roberta Kirkmana (scenarzysta) oraz Tony’ego Moore’a (rysownik 7. pierwszy zeszytów) i Charlie’go Adlarda (rysownik). Sam komiks ukazuje się jako miesięcznik od końca 2003 roku nakładem wydawnictwa Image Comics. Kolejne sezony filmowe oraz komiks zapoczątkowały zombie-manię, która udzieliła się także rynkowi gier komputerowych. W 2012 roku ukazała się komputerowa gra przygodowa typu point-and-click z elementami cRPG pt. „The Walking Dead” od razu (zasłużenie) zdobywając grono zwolenników. Do tej pory wydano łącznie 5 epizodów: epizod 1 – A New Day, epizod 2 – Starved for Help, epizod 3 – Long Road Ahead, epizod 4 – Around Every Corner, epizod 5 – No Time Left.
Poniżej rysunki do jednego z komiksów z serii „The Walking Dead” #128 (Image Comics 2014 r.) – Charlie Adlard (rysunek ołówkiem – w środku), Stefano Gaudiano (tusz – z lewej) oraz okładka do gry na podstawie „The Walking Dead„.
The Witcher
Seria gier komputerowych osadzonych w świecie z prozy Andrzeja Sapkowskiego oraz fach głównego bohatera, Geralta z Rivii. Grę tworzy polskie studio CD Projekt Red, a pierwsza część gry – wydana przez Atari – ukazała się pod koniec 2007 roku. Gra to przedstawiciel gatunku cRPG i do tej pory ukazała się w dwóch częściach (aktualnie wydawana jest trzecia) oraz licznych dodatkach do niej i grach zależnych jak: gra mobilna na telefony, gra planszowa, gra przeglądarkowa, gra karciana oraz gra na tabletu typu defense tower. Sama postać wiedźmina w komiksie pojawiła się już kilkukrotnie, zarówno za sprawą rysunków Bogusława Polcha, prac Przemysława Truścińskiego (nie wydanych), interaktywnego komiksu na tablet, gdzie kolorystą był m.in. Nikodem Cabała oraz najnowszej odsłony, komiksu „The Witcher” wydawanego w Dark Horse Comics na licencji CD Projekt Red.
Poniżej projekt okładki do pierwszego zeszytu komiksu „The Witcher” (Dark Horse 2014) na licencji CD Projekt – autor, Dan Panosian; projekt okładki – już po naniesieniu koloru – Mike’a Mignoli do tomu zbiorczego oraz okładka 2 części gry.
Tomb Raider
O marce Tomb Raider można by pisać i pisać – w końcu to gra, w którą gra się nawet w sylwestra 😉 – dlatego najlepiej oddać głos Wikipedii: „seria gier komputerowych, komiksów, powieści i filmów opowiadających o przygodach fikcyjnej, brytyjskiej archeolog Lary Croft. Od ukazania się pierwszej części serii w 1996 roku seria stała się dochodową marką wykorzystującą różne media, zaś Lara stała się jedną z głównych ikon przemysłu gier komputerowych. W 2006 roku znalazła się w Księdze rekordów Guinnessa, gdzie określono ją jako „bohaterkę gry komputerowej, która odniosła największy sukces w realnym życiu” (Most Successful Human Videogame Heroine).
Sześć pierwszych gier z cyklu stworzonych zostało przez Core Design, zaś następne przez Crystal Dynamics. Wszystkie wydało Eidos Interactive, które posiada prawa do znaku handlowego Tomb Raider oraz związanych z serią postaci. Dotychczas nakręcone zostały dwa pełnometrażowe filmy aktorskie (Tomb Raider oraz Tomb Raider: Kolebka Życia) z Angeliną Jolie w roli głównej. Gry z serii sprzedały się w łącznej liczbie ponad trzydziestu pięciu milionów egzemplarzy, co czyni Tomb Raidera jedną z najlepiej sprzedających się serii gier wideo w historii.”
Poniżej okładki do komiksów z serii „Tomb Raider” – od lewej: David Finch (rysunek ołówkiem), Art Thibert (tusz) „Lara Croft: Tomb Raider – Journeys” #8 (Top Cow 2002) oraz David Finch (rysunek ołówkiem), D-Tron (tusz), „Tomb Raider Origins” #1 (Top Cow 2000).
Warhammer Fantasy
Chyba najpopularniejsze uniwersum fantastyczne stworzone na potrzeby firmy produkującej klasyczne gry bitewne, gry typu RPG i ich pochodne – gry paragrafowe, karciane, planszowe, etc. oraz inne produkty jak książki i komiksy. Właścicielem uniwersum i jego marek pochodnych jest brytyjska firma Games Workshop. Do tej pory na bazie świata powstało także wiele gier komputerowych, w tym m.in.: „Warhammer: Shadow of the Horned Rat” (1995), „Warhammer: Dark Omen” (1998), „Warhammer: Mark of Chaos” (2006), „Warhammer: Battle March” (2008), „Warhammer Online: Age of Reckoning” (2008), „Warhammer Online: Wrath of Heroes” (niewydana), „Blood Bowl” (1995 i 2009) czy obecnie testowaną „Mordheim: City of the Damned” (2015, Early Access).
Poniżej przykładowe plansze (rysunki ołówkiem) do komiksu pt. „Warhammer: Age of Reckoning„, na bazie uniwersum Warhammer Fantasy, autorstwa Chada Hardina (Boom Studios 2008 r.).
Warhammer 40,000
Uniwersum typu dark science fiction, pochodne od świata Warhammer Fantasy; marka Games Workshop. Warhammer 40,000, wzorem swojego pierwowzoru, dał początek licznym produktom związanym z rynkiem gier (RPG, bitewne, przygodowe, karciane, planszowe, komputerowe), książek i komiksów. Z gier komputerowych w świecie tym zostały osadzone tytuły: „Space Crusade„, „Space Hulk” (stara i nowa wersja z tego roku), „Space Hulk: Vengeance of the Blood Angels„, „Warhammer 40,000: Chaos Gate„, „Epic 40,000: Final Liberation„, „Warhammer 40,000: Rites of War„, „Warhammer 40,000: Fire Warrior„, „Warhammer 40,000: Dawn of War” (jedna z moich ulubionych gier wraz z dodatkami!), „Warhammer 40,000: Dawn of War – Winter Assault” (dodatek), „Warhammer 40,000: Dawn of War – Dark Crusade” (dodatek), „Warhammer 40,000: Dawn of War – Soulstorm” (dodatek), „Warhammer 40,000: Squad Command„, „Warhammer 40,000: Glory in Death„, „Warhammer 40,000: Dawn of War II„, „Warhammer 40,000: Dawn of War II – Chaos Rising„, „Warhammer 40,000: Dawn of War II – Retribution„, „Warhammer 40,000: Kill Team„, „Warhammer 40,000: Space Marine„, „Warhammer 40,000: Dark Millenium Online” (niewydana ostatecznie), „Warhammer 40,000: Eternal Crusade” (premiera planowana na ten rok).
Poniżej dwie plansze (tusz czarny i biały), wykonane niezwykłą hiperrealistyczną techniką malowania tuszem przez Colina MacNeila do komiksów z serii „Warhammer: Bloodquest” (Games Workshop 2000 r.), bazującej na uniwersum Warhammer 40.000, mającym odzwierciedlenie m.in. w komputerowej grze „Dawn of War„. Prace do kupienia w naszej galerii »
World of Warcraft
Najpopularniejsza gra z gatunku MMORPG (skrót od Massively Multiplayer Online Role-Playing Game), a jednocześnie wzór do naśladowania. Gra wyprodukowana przez amerykańską firmę Blizzard Entertainment ujrzała światło dzienne w 2004 roku. Rozwijająca świat serii strategicznych gier „Warcraft„, o świecie zbliżonym do swojego protoplasty – Warhammer Fantasy (znana jest zresztą powszechnie historia jak to Games Workshop odrzuciła ofertę firmy Blizzard wyprodukowania pierwotnie gier Warcraft i Starcraft bazujących odpowiednio na uniwersum Warhammer Fantasy i Warhammer 40,000). Do gry wypuszczono kilka dodatków oraz produkty pochodne: papierowy system RPG, grę karcianą, gry planszowe, książki i komiksy.
Poniżej podwójny splash Popa Mhana do jednej z komiksów z serii „World of Warcraft” vol 4 (DC Comics 2011 r.).
***
Świetnym uzupełnieniem takiej kolekcji mogą być szkice koncepcyjne samych projektantów gier (postaci, poziomów, etc.) oraz prace wykonane na potrzeby gier wyprodukowanych technikami analogowymi, jak chociażby do wydanej właśnie gry „Ori and the Blind Forest” czy polskiej produkcji z 2005 r. „Kajko i Kokosz„, gdzie grafika powstała klasyczną metodą malowania. Ale to już temat na zupełnie inny wpis.
WAŻNE: Pamiętaj, jeśli jesteś zainteresowany zakupem prac, które tutaj widzisz, bądź poprowadzeniem dla Ciebie kolekcji składającej się z oryginalnych prac komiksowych i animacyjnych – skontaktuj się z nami.
Zaktualizowano wpis 25 IV 2015 r. o tytuły: „Borderlands„, „Deus Ex” i „Dungeons & Dragons„.
Powiązane Wpisy
Humor jako kategoria sztuki najnowszej
Od kilku lat utwierdzam się tylko w przekonaniu, że kategorią nadrzędną aktualnej sztuki jest… poczucie humoru. Wystarczy spojrzeć na dzieła od takich klasyków aktualnie tworzących jak chociażby: Jeff Koons, Takashi Murakami, Banksy i wielu innych. Rozmawiałem o tym wątku ostatnio z Dovem, właścicielem DKE, organizacji zrzeszającej artystów tworzących bootlegi w USA i Dov zwrócił mi …
Post scriptum do: Kolekcja sztuki komiksu „Hands: tribute to Henry Buhl”
Biorąc pod uwagę zainteresowanie wpisem „Kolekcja sztuki komiksu „Hands: tribute to Henry Buhl” poniżej przedstawiam kolejną porcję okładek komiksów z wykorzystanym motywem dłoni. W celu zebrania poniższych przekładów przeglądnąłem łącznie ponad 26 tys. okładek i skupiłem się głównie na tych z lat 2008-2015. Poniższe dane autorów dotyczą twórców okładek, nie autorów scenariuszy bądź rysunków danych komiksów. …
Sztuka komiksu: Podsumowanie 2016 roku
Zgodnie niejako z tradycją (patrz podsumowanie roku 2015), wraz z nadejściem nowego roku, na naszym blogu podsumowanie rynku sztuki komiksu z perspektywy naszej galerii. Tekst wyszedł dość obszerny, zatem bez zbędnych słów: zapraszam! A jak Aukcje Historycznie 2016 to był wybitnie dobry rok na rynku aukcyjnym. Bardzo szeroką ofertę zapewniły zarówno domy o ugruntowanej …
Sandman Exhibition Catalog: Grains of Sand. 25 Years of The Sandman
Dzisiaj minął dokładnie rok od momentu, gdy zdecydowałem się na zakup wyjątkowego katalogu z wystawy poświęconej Sandmanowi „Grains of Sand. 25 Years of The Sandman” (wystawa miała miejsce w Cartoon Art Museum (FB, wikipedia) w San Francisco, 5 X 2013 – 16 III 2014). Katalog rodził się w bólach, terminy były nieustannie przesuwane i sam się …