Na kanwie wpisu pt. „Kolekcja sztuki komiksu True Paranormal Detective„, gdzie prezentowaliśmy pomysł na kolekcję prac komiksowych związanych z detektywami spraw nadnaturalnych, idziemy za ciosem i prezentujemy kolejny pomysł. Tym razem „Polski las„.
Bogactwo prac rodzimych autorów ilustrujące las, jest nad wyraz bogata. Chciałoby się powiedzieć: „im dalej w las, tym więcej drzew„. Bogactwo to daje nam szansę na zbudowanie naprawdę interesującej i, co równie ważne, różnorodnej kolekcji. Zobaczmy wybrane przykłady (kolejność alfabetyczna).
Las Anny Andruchowicz
Debiut Anny Andruchowicz „W obcej skórze” to ukłon w stronę lasu w czystej postaci. Opowieść o obcym w świecie wilków nie mogłaby się rozgrywać w innej scenerii, niż sceneria lasu. A to została przedstawiona w iście poetyckim wydaniu.
Poniżej przykładowe prace autorki (rysunki ołówkiem). Więcej w naszej galerii.
Las Katarzyny Babis
Komiksy, które Katarzyna Babis ma na swoim koncie, to z pewnością nie hołdy wobec lasu – jak to miało miejsce w przypadku prac Andruchowicz, czy w dalszej części tego wpisu, w przypadku prac Karola KRL-a Kalinowskiego czy Marii Rostockiej. Ale kilka jej prac zasługuje na uwagę. Przykładowo: praca ołówkiem do komiksu z serii „Dom Żałoby„ (skan nie oddaje faktycznego uroku tej pracy!) oraz jej praca w kolorze (akryl na papierze) do „Little Red and The Shadow„, nasuwająca na myśl bajkę o czerwonym kapturku.
Las Tadeusza Baranowskiego
Z pewnością prace Tadeusza Baranowskiego charakteryzuje jedna z najbardziej oryginalnych (o ile nie najoryginalniejsza) stylistyka przedstawiania roślinności. To bardzo charakterystyczny styl, nie do pomylenia z żadnym innym. I taka jest też roślinność Baranowskiego – na granicy snu, lekko surrealistyczna i cartoonowa zarazem. Z pewnością niezapomniana. Do pooglądania zarówno „W pustyni i paszczy” (chociażby poniższa plansza z papugą), jak i „W co w kaloryferze piszczy” (historyjka z przemalowywaniem drzew w paski i kropki) czy w „Antresolka profesorka Nerwosolka” (chociażby komplet prac wystawiany w ramach aukcji w Sopockim Domu Aukcyjnym).
Las Janusza Christy
Las w komiksach z przygodami Kajko i Kokosza, jest niemal tak samo nierozerwalnym elementem jak dwójka głównych bohaterów. Ale prawdziwym hołdem dla lasu w twórczości Janusza Christy jest komiks „W krainie Borostworów” – w pamiętnych historyjkach „Sen stracha”, „Figlarz Bugi” czy „Pani przyroda”. Te bogactwa świata leśnego w twórczości Christy dotyczy także teł do komputerowej gry przygodowej pod tym samym tytułem co komiks. (Ciekawe informacje o tym komiksie czytelnik znajdzie oczywiście na blogu na-plasterki.blogspot.com).
Las Krzysztofa Gawronkiewicza
Krzysztof Gawronkiewicz w swoim „Achtung Zelig!” przedstawił niejednorodną wizję lasu – miejscami zniszczony, przeorany destrukcją (w początkowych kadrach komiksu), głęboki i dziewiczy, nietknięty ludzką ręką (w środkowej części komiksu) z czasem nabierający na życiu, a nawet słoneczny (w scenach końcowych). To nie jest komiks o lesie, ale las żyje wraz z fabułą komiksu. Świetny zabieg i wyjątkowo piękne prace!
Las Karola KRL-a Kalinowskiego
Karol KRL Kalinowski w ramach komiksu „Łauma” stworzył absolutnie wyjątkowy wizerunek lasu. Opowieść o małej Dorotce i leśnych duszkach, ma wiele atrakcyjnych pojedynczych kadrów bądź pełnych plansz przedstawiających las. Wiele też fan-artów stworzonych przez autora Łaumy, projektów plakatów etc. także zawiera jego rozpoznawalne leśne akcenty i pełne motywy. Polecam!
Las Macieja Mazura
Twórczość Macieja Mazura obfituje w motywy leśne, zarówno za sprawą jego prac komiksowych, jak i ilustracji do książek. Ciekawe, że tak samo jak bogata to twórczość, tak samo różnorodna – są tu zarówno prace bardzo realistyczne, jak i rysowane w duchu cartoon; klasyczne prace ołówkiem i tuszem, jak i pełne koloru akwarele.
Las Marii Rostockiej
„Niedźwiedź, kot i królik” to prawdziwa euforia kolorów i odmian lasu. Mamy tu las iglasty i las liściasty; las ogrzewany pierwszymi promieniami słońca, las w świetle godzin popołudniowych, las w porach zmierzchania i las już po zmroku, w tym las w świetle palącego się nocą ogniska. Las bujny, zielony i las z ogołoconymi z gałęzi, wznoszącymi się ku górze łysymi pniami. Dla każdego chcącego skompletować kolekcję „Polski las„, prace Marii Rostockiej to absolutny must have!
Cartoonowy styl Tomasza Samojlika, znany chociażby z serii „Rójówka przeznaczenia” czy przygodach bartnika Ignata, bądź żubra Żorża, może stanowić świetny akcent kolekcji. Osobiście uwielbiam kolekcje, które stylistycznie nie są płaskie, które wykorzystują fakt różnych interpretacji i podejść do tematu. Tu mamy to, co najlepsze – sympatyczny i pozytywny las dzieciństwa.
Poniżej prace (od lewej) z: „Ryjówka przeznaczenia 1„, „Bartnik Ignat i skarb puszczy” oraz „Ostatni żubr – Żubr Żorż„.
Las Sebastiana Skrobola
„Czy pamiętasz bajki, które dawno, dawno temu opowiadali Ci dziadkowie? Jeśli tylko zamkniesz oczy, może poczujesz zapach lasu z tamtych bajek. Las, w który zapuszczał się Czerwony Kapturek w poszukiwaniu przygód, gdzie na każdym kroku czyhały wilkołaki, wiedźmy i rozbójnicy. Otwórz oczy i zacznij czytać Quiet Little Melody, a usłyszysz cichutką melodię wiatrem niesioną pośród drzew…” – to fragment opisu do komiksu „Quiet Little Melody – A simple fairytale„. Prawda, że wymowny? Same prace zresztą też.
Las Benedykta Szneidera
To las osadzony stylistycznie gdzieś między lasem Krzysztofa Gawronkiewicza, a lasem Adama Święckiego. Lekka kreska, a jednocześnie mroczny, średniowieczny klimat. Złowrogi, ale z wyważonych oddechem. W jego komiksie „Diefenbach. Zanim wzejdzie świt” nie ma go może zbyt wiele, ale tam gdzie jest, jest urzekający!
Las Adama Święckiego
Adam Święcki to synonim mrocznego stylu, osadzonego w mitologii słowiańskiej. W jego twórczości – w tym całym cyklu komiksowym „Przebudzone legendy” – napotykamy na sporo prac z motywami lasu. Osadzone w głębokiej czerni prace są bardzo charakterystyczne, trudne do pomylenia z pracami innych twórców. Co jest absolutną zaletą.
I jeszcze kilka…
Oczywiście niniejsze opracowanie nie wyczerpuje leśnych motywów w twórczości polskich autorów komiksowych i nier ości sobie pretensji do bycia pełnym opracowaniem. Zamierzeniem autora było wykazanie interesującego tematu do utworzenia własnej tematycznej kolekcji i wskazanie przykładów prac, które mogłyby by się w niej znaleźć. Czasem w twórczości innych rysowników komiksowych odnaleźć można także interesujące przykłady podejścia do tematyki przedstawiania lasu, drzew, przyrody, jak chociażby w pracy Piotra Nowackiego do „It’s Not About That” (drzewo z lewej – miód-malina), czy Joanny Karpowicz, której wybitna większość prac jest osadzona jednak w tematyce miejskiej i wyjątkowo rzadko trafiają się prace przedstawiające las (spójrzcie tylko na górny kadr z trzeciej planszy do krótkiej formy „Potem„).
Składamy kolekcję
500 zł – do takiej kwoty wydamy aktualnie na pracę Anny Andruchowicz (kup)
400 zł – widoczna na zdjęciu u góry z lewej praca Katarzyny Babis (kup)
7 500 zł – komplet prac Tadeusza Baranowskiego
4 130 zł – tyle trzeba było wydać na komplet prac Janusza Christy do „W krainie Borostworów” wystawionych na aukcji w lutym w Sopockim Domu Aukcyjnym – z perspektywy kolekcji nie było to jednak atrakcyjne prace. W cenę wliczono opłatę aukcyjną
350-1200 zł – w zależności od pracy i techniki wykonania, taka jest aktualna rozpiętość za prace Macieja Mazura (kup)
300 zł – średnia cena za kadr z komiksu Marii Rostockiej „Niedźwiedź, kot i królik” (kup)
250 zł – aktualna cena za pracę przedstawioną powyżej (pierwsza z lewej) Adama Święckiego (kup)
Jak widać po powyższych, przykładowych cenach, początek swojej kolekcji „Polski las” można rozpocząć z kwotą nawet mniej niż 2 000 zł! W kwocie 10 tysięcy złotych, zapewne udałoby się skompletować ok. 10 prac, wliczając w to pracę z klasyki polskiego komiksu (np. Janusza Christy).
Powodzenia! A jeśli masz jakieś pytania, chciałbyś byśmy dla Ciebie poprowadzili kolekcję, daj nam znać – może być w komentarzu 🙂
Ostatnio postawiłem sobie pytanie, czy w ramach kolekcji oryginalnych plansz komiksowych można by stworzyć kolekcję podobną do któreś z bardziej znanych kolekcji kolekcjonerów sztuki klasycznej. Podstawową wytyczną przy tym był temat – zwyczajny tak, by pokazać, że komiks to nie tylko superbohaterowie w trykotach, że komiks może być wdzięcznym medium dla takiego tematu jak… ręce/dłonie. Zdaję …
„Flora” to robocza nazwa jednej z dwóch aktualnie rozwijanych kolekcji przy okazji działalności związanej z artkomiks.pl. To prace dotykające tematyki florystycznych bohaterów z DC oraz ich florystycznych przejawów. Skupiona głównie wokół takich postaci jak: Poison Ivy i Swamp Thing, mniej znanych – Black Orchid, Floronic Man – czy niszowych jak chociażby Ferak. Na zdjęciu wybrane …
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …
Jeśli coś występuje rzadko, można mówić o przypadku. Ale jeśli coś cyklicznie się powtarza, podpada pod realizację planu. Od około pięciu lat w opiniotwórczych mediach zagranicznych poświęconych sztuce jest nasilony nacisk na tzw. „młode pokolenie nowych chińskich kolekcjonerów”. Zobaczmy: 2018 r.: artykuł w Asia Tatler pt. „50 Biggest Art Collectors In Asia„, a w nim: …
Kolekcja sztuki komiksu „Polski las”
Na kanwie wpisu pt. „Kolekcja sztuki komiksu True Paranormal Detective„, gdzie prezentowaliśmy pomysł na kolekcję prac komiksowych związanych z detektywami spraw nadnaturalnych, idziemy za ciosem i prezentujemy kolejny pomysł. Tym razem „Polski las„.
Bogactwo prac rodzimych autorów ilustrujące las, jest nad wyraz bogata. Chciałoby się powiedzieć: „im dalej w las, tym więcej drzew„. Bogactwo to daje nam szansę na zbudowanie naprawdę interesującej i, co równie ważne, różnorodnej kolekcji. Zobaczmy wybrane przykłady (kolejność alfabetyczna).
Las Anny Andruchowicz
Debiut Anny Andruchowicz „W obcej skórze” to ukłon w stronę lasu w czystej postaci. Opowieść o obcym w świecie wilków nie mogłaby się rozgrywać w innej scenerii, niż sceneria lasu. A to została przedstawiona w iście poetyckim wydaniu.
Poniżej przykładowe prace autorki (rysunki ołówkiem). Więcej w naszej galerii.
Las Katarzyny Babis
Komiksy, które Katarzyna Babis ma na swoim koncie, to z pewnością nie hołdy wobec lasu – jak to miało miejsce w przypadku prac Andruchowicz, czy w dalszej części tego wpisu, w przypadku prac Karola KRL-a Kalinowskiego czy Marii Rostockiej. Ale kilka jej prac zasługuje na uwagę. Przykładowo: praca ołówkiem do komiksu z serii „Dom Żałoby„ (skan nie oddaje faktycznego uroku tej pracy!) oraz jej praca w kolorze (akryl na papierze) do „Little Red and The Shadow„, nasuwająca na myśl bajkę o czerwonym kapturku.
Las Tadeusza Baranowskiego
Z pewnością prace Tadeusza Baranowskiego charakteryzuje jedna z najbardziej oryginalnych (o ile nie najoryginalniejsza) stylistyka przedstawiania roślinności. To bardzo charakterystyczny styl, nie do pomylenia z żadnym innym. I taka jest też roślinność Baranowskiego – na granicy snu, lekko surrealistyczna i cartoonowa zarazem. Z pewnością niezapomniana. Do pooglądania zarówno „W pustyni i paszczy” (chociażby poniższa plansza z papugą), jak i „W co w kaloryferze piszczy” (historyjka z przemalowywaniem drzew w paski i kropki) czy w „Antresolka profesorka Nerwosolka” (chociażby komplet prac wystawiany w ramach aukcji w Sopockim Domu Aukcyjnym).
Las Janusza Christy
Las w komiksach z przygodami Kajko i Kokosza, jest niemal tak samo nierozerwalnym elementem jak dwójka głównych bohaterów. Ale prawdziwym hołdem dla lasu w twórczości Janusza Christy jest komiks „W krainie Borostworów” – w pamiętnych historyjkach „Sen stracha”, „Figlarz Bugi” czy „Pani przyroda”. Te bogactwa świata leśnego w twórczości Christy dotyczy także teł do komputerowej gry przygodowej pod tym samym tytułem co komiks. (Ciekawe informacje o tym komiksie czytelnik znajdzie oczywiście na blogu na-plasterki.blogspot.com).
Las Krzysztofa Gawronkiewicza
Krzysztof Gawronkiewicz w swoim „Achtung Zelig!” przedstawił niejednorodną wizję lasu – miejscami zniszczony, przeorany destrukcją (w początkowych kadrach komiksu), głęboki i dziewiczy, nietknięty ludzką ręką (w środkowej części komiksu) z czasem nabierający na życiu, a nawet słoneczny (w scenach końcowych). To nie jest komiks o lesie, ale las żyje wraz z fabułą komiksu. Świetny zabieg i wyjątkowo piękne prace!
Las Karola KRL-a Kalinowskiego
Karol KRL Kalinowski w ramach komiksu „Łauma” stworzył absolutnie wyjątkowy wizerunek lasu. Opowieść o małej Dorotce i leśnych duszkach, ma wiele atrakcyjnych pojedynczych kadrów bądź pełnych plansz przedstawiających las. Wiele też fan-artów stworzonych przez autora Łaumy, projektów plakatów etc. także zawiera jego rozpoznawalne leśne akcenty i pełne motywy. Polecam!
Las Macieja Mazura
Twórczość Macieja Mazura obfituje w motywy leśne, zarówno za sprawą jego prac komiksowych, jak i ilustracji do książek. Ciekawe, że tak samo jak bogata to twórczość, tak samo różnorodna – są tu zarówno prace bardzo realistyczne, jak i rysowane w duchu cartoon; klasyczne prace ołówkiem i tuszem, jak i pełne koloru akwarele.
Las Marii Rostockiej
„Niedźwiedź, kot i królik” to prawdziwa euforia kolorów i odmian lasu. Mamy tu las iglasty i las liściasty; las ogrzewany pierwszymi promieniami słońca, las w świetle godzin popołudniowych, las w porach zmierzchania i las już po zmroku, w tym las w świetle palącego się nocą ogniska. Las bujny, zielony i las z ogołoconymi z gałęzi, wznoszącymi się ku górze łysymi pniami. Dla każdego chcącego skompletować kolekcję „Polski las„, prace Marii Rostockiej to absolutny must have!
Las Michała Rzecznika
Mało jest leśnych tropów Michała Rzecznika z grupy Maszin, ale te co są, mogłyby być świetnym wyróżnikiem kolekcji „Polski las”. Obydwie prace to krótkie formy z jego komiksu „S/N”, dziejące się w scenerii leśnej. Pierwszy to żart o korze i drugi, to historyjka o jeżu i żukach z gatunku jelonek rogacz. Zobaczmy.
Las Tomasza Samojlika
Cartoonowy styl Tomasza Samojlika, znany chociażby z serii „Rójówka przeznaczenia” czy przygodach bartnika Ignata, bądź żubra Żorża, może stanowić świetny akcent kolekcji. Osobiście uwielbiam kolekcje, które stylistycznie nie są płaskie, które wykorzystują fakt różnych interpretacji i podejść do tematu. Tu mamy to, co najlepsze – sympatyczny i pozytywny las dzieciństwa.
Poniżej prace (od lewej) z: „Ryjówka przeznaczenia 1„, „Bartnik Ignat i skarb puszczy” oraz „Ostatni żubr – Żubr Żorż„.
Las Sebastiana Skrobola
„Czy pamiętasz bajki, które dawno, dawno temu opowiadali Ci dziadkowie? Jeśli tylko zamkniesz oczy, może poczujesz zapach lasu z tamtych bajek. Las, w który zapuszczał się Czerwony Kapturek w poszukiwaniu przygód, gdzie na każdym kroku czyhały wilkołaki, wiedźmy i rozbójnicy. Otwórz oczy i zacznij czytać Quiet Little Melody, a usłyszysz cichutką melodię wiatrem niesioną pośród drzew…” – to fragment opisu do komiksu „Quiet Little Melody – A simple fairytale„. Prawda, że wymowny? Same prace zresztą też.
Las Benedykta Szneidera
To las osadzony stylistycznie gdzieś między lasem Krzysztofa Gawronkiewicza, a lasem Adama Święckiego. Lekka kreska, a jednocześnie mroczny, średniowieczny klimat. Złowrogi, ale z wyważonych oddechem. W jego komiksie „Diefenbach. Zanim wzejdzie świt” nie ma go może zbyt wiele, ale tam gdzie jest, jest urzekający!
Las Adama Święckiego
Adam Święcki to synonim mrocznego stylu, osadzonego w mitologii słowiańskiej. W jego twórczości – w tym całym cyklu komiksowym „Przebudzone legendy” – napotykamy na sporo prac z motywami lasu. Osadzone w głębokiej czerni prace są bardzo charakterystyczne, trudne do pomylenia z pracami innych twórców. Co jest absolutną zaletą.
I jeszcze kilka…
Oczywiście niniejsze opracowanie nie wyczerpuje leśnych motywów w twórczości polskich autorów komiksowych i nier ości sobie pretensji do bycia pełnym opracowaniem. Zamierzeniem autora było wykazanie interesującego tematu do utworzenia własnej tematycznej kolekcji i wskazanie przykładów prac, które mogłyby by się w niej znaleźć. Czasem w twórczości innych rysowników komiksowych odnaleźć można także interesujące przykłady podejścia do tematyki przedstawiania lasu, drzew, przyrody, jak chociażby w pracy Piotra Nowackiego do „It’s Not About That” (drzewo z lewej – miód-malina), czy Joanny Karpowicz, której wybitna większość prac jest osadzona jednak w tematyce miejskiej i wyjątkowo rzadko trafiają się prace przedstawiające las (spójrzcie tylko na górny kadr z trzeciej planszy do krótkiej formy „Potem„).
Składamy kolekcję
Jak widać po powyższych, przykładowych cenach, początek swojej kolekcji „Polski las” można rozpocząć z kwotą nawet mniej niż 2 000 zł! W kwocie 10 tysięcy złotych, zapewne udałoby się skompletować ok. 10 prac, wliczając w to pracę z klasyki polskiego komiksu (np. Janusza Christy).
Powodzenia! A jeśli masz jakieś pytania, chciałbyś byśmy dla Ciebie poprowadzili kolekcję, daj nam znać – może być w komentarzu 🙂
Powiązane Wpisy
Kolekcja sztuki komiksu „Hands: tribute to Henry Buhl”
Ostatnio postawiłem sobie pytanie, czy w ramach kolekcji oryginalnych plansz komiksowych można by stworzyć kolekcję podobną do któreś z bardziej znanych kolekcji kolekcjonerów sztuki klasycznej. Podstawową wytyczną przy tym był temat – zwyczajny tak, by pokazać, że komiks to nie tylko superbohaterowie w trykotach, że komiks może być wdzięcznym medium dla takiego tematu jak… ręce/dłonie. Zdaję …
Kolekcja sztuki „Flora”
„Flora” to robocza nazwa jednej z dwóch aktualnie rozwijanych kolekcji przy okazji działalności związanej z artkomiks.pl. To prace dotykające tematyki florystycznych bohaterów z DC oraz ich florystycznych przejawów. Skupiona głównie wokół takich postaci jak: Poison Ivy i Swamp Thing, mniej znanych – Black Orchid, Floronic Man – czy niszowych jak chociażby Ferak. Na zdjęciu wybrane …
Aukcja sztuki komiksu w Heritage (28-30 maja)
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …
Czego uczą nas chińscy kolekcjonerzy sztuki
Jeśli coś występuje rzadko, można mówić o przypadku. Ale jeśli coś cyklicznie się powtarza, podpada pod realizację planu. Od około pięciu lat w opiniotwórczych mediach zagranicznych poświęconych sztuce jest nasilony nacisk na tzw. „młode pokolenie nowych chińskich kolekcjonerów”. Zobaczmy: 2018 r.: artykuł w Asia Tatler pt. „50 Biggest Art Collectors In Asia„, a w nim: …