„True Paranormal Detective” to inspiracja na tematyczną kolekcję sztuki komiksu. Trochę w nawiązaniu do naszego wcześniejszego wpisu „Kolekcje sztuki komiksowej ArtKomiks.pl„, napisanego przed czasami bloga.
„True Paranormal Detective” to oczywiste nawiązanie do kina, a konkretnie dwóch filmów. Po pierwsze do „True Detective” (amerykański kryminalny serial telewizyjny emitowany przez HBO od stycznia 2014 roku), absolutnego majstersztyku w swojej klasie. Z zapadającymi w pamięć rolami Woody’ego Harrelsona (w filmie Martin Hart) oraz Matthewa McConaugheya (gra Rusta Cohle’a), którzy grają parę detektywów próbujących rozwikłać serię tajemniczych morderstw rytualnych mając swoje miejsce w Luizjanie. Oraz „Paranormal Activity„, aktualnie już seria niezależnych horrorów, gdzie fabuła koncentruje się na parze głównych bohaterów, Micah Sloat i Katie Dianne Featherston, którzy borykają się z nawiedzającymi ich dom zjawiskami paranormalnymi. Sam film wykonaniem odwołuje się do takich kultowych horrorów jak „Blair Witch Project” (1999) czy „REC” (2007), bohaterowie nagrywają bowiem swoje przeżycia za pomocą kamery, a zgromadzony przez nich materiał stylizowany jest przez montażystę na paradokument (tzw. stylistyka „found footage„).
Zatem – stopione ze sobą „True Detective” oraz „Paranormal Activity” dają nam w ostateczności przestrzeń do rozmyślania o detektywach (niekoniecznie z zawodu, czasem po prostu z usposobienia), stojącymi przed tym co nieznane, paranormalne, przekraczające zwyczajne racjonalne pojmowanie świata.
W panteonie postaci komiksowych znaleźć możemy wiele takich bohaterów wpisujących się w powyższy archetyp. Poniżej zebraliśmy kilka przykładów, zestawiając tytuły komiksów, z któryc pochodzą, bohaterów oraz oryginalne plansze komiksowe – część z nich dostępna także w naszej galerii.
***
Archiwum X
Para Fox Mulder (David Duchovny) i Dana Scully (Gillian Anderson) z serialu „Archiwum X„, a później także adaptacji komiksowej wydawanej przez Dark Horse.
Poniżej oryginalna praca (akryl) autorstwa Johna Van Fleeta, przedstawiająca agentkę Scully. Obok oryginalna plansza komiksowa do serii „X-Files” (zeszyt 17, s. 9), rysunek w tuszu Gordona Purcella.
B.P.R.D.
Postaci uniwersum Mike’a Mignoli należące do B.B.P.O. (Biuro Badań Paranormalnych i Obrony, ang. B.P.R.D. – Bureau of Paranormal Research and Defense), a więc m.in. Abe Sapien, Hellboy, Liz Sherman, homunkulus Roger.
Poniżej oryginalne rysunki do serii „Hellboy” oraz „B.P.R.D.” – z lewej do komiksu „Hellboy: Third Wish #2” (s. 6) autorstwa Mike’a Mignoli; z prawej rysunek tuszem Guya Davisa do „BPRD: King Of Fear” (Character Bio Illustrations).
Dylan Dog
Jeden z najważniejszych bohaterów komiksu włoskiego, tzw. detektyw mroku, Dylan Dog, o którym Umberto Eco miał powiedzieć: „Mogę całymi dniami czytać Biblię, Homera i Dylana Doga„.
Poniżej rysunki do serii komiksowej „Dylan Dog„: Corrado Mastantuono (s. 32), Ivan Calcaterra, „Dylan Dog color Fest #12” (s. 115). Rysunki tuszem.
Hellblazer
John Constantine, Anglik, egzorcysta i uliczny mag z komiksu „Hellblazer” (wydawany przez imprint Vertigo należący do DC Comics, od stycznia 1988 do lutego 2013 ukazało się 300 numerów serii).
Poniżej: Tim Bradstreet (rysunek ołówkiem i tuszem), okładka do „Hellblazer Good Intentions„; Jock (rysunek ołówkiem i tuszem), „Hellblazer Pandemonium” (s. 64).
Josephine
Panna Durmaz – rodzynek w męskim towarzystwie – z „Josephine” Clarence’a Weatherspoona, przemierzająca zarówno zaułki wiktoriańskiego Londynu, jak i amazońską dżunglę.
Uzależniony od opium i nie stroniący od innych używek, tytułowy profesor Bell, wraz ze swoim nadnaturalnym asystentem – duchem – rozwiązują nawet najtrudniejsze okultystyczne zagadki. A to dzięki scenariuszowi Joanna Sfara (i rysunek tomów 1-2) i rysunkom Hervé Tanquerelle’a (tomy 3-5).
Na zdjęciu rysunki Hervé Tanquerelle’a do serii komiksowej „Profesor Bell„, do tomu „Rowerem przez Irlandię” (L’Irlande à bicyclette, 2006; wydanie polskie 2013) – z lewej strona 22, z prawej 13.
Rork
Tego białowłosego mistyka powołał do „życia” Andreas Martens, znany szerzej pod pseudonimem Andréas. Bohater 7-tomowej serii, wydanej w Polsce jeszcze w latach 80., zmienił całkowicie postrzeganie komiksu przez wielu fanów wychowanych w tamtych czasach.
Poniżej dwie oryginalne plansze autorstwa Andreasa – do tomu 4. „Gwiezdne światło” (s. 10) oraz z zeszytu pierwszego „Fragmenty” (s. 6).
Jeśli coś występuje rzadko, można mówić o przypadku. Ale jeśli coś cyklicznie się powtarza, podpada pod realizację planu. Od około pięciu lat w opiniotwórczych mediach zagranicznych poświęconych sztuce jest nasilony nacisk na tzw. „młode pokolenie nowych chińskich kolekcjonerów”. Zobaczmy: 2018 r.: artykuł w Asia Tatler pt. „50 Biggest Art Collectors In Asia„, a w nim: …
Wzorem lat poprzednich poniżej nasze podsumowanie roku odchodzącego roku na światowym rynku sztuki komiksu z perspektywy naszej galerii. Wpisy z poprzednich lat to: Sztuka komiksu: Podsumowanie 2016 roku oraz Sztuka komiksu: Podsumowanie 2015 roku. Tymczasem zapraszam do lektury najświeższego podsumowania. A jak Aukcje Jeśli miałbym podsumować AD2017 na rynku aukcyjnym sztuki komiksu, to jednoznacznie bym …
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
W jednym z wywiadów zarządzający domem aukcyjnym Christie’s, Edward Dolman, stwierdził, że to co napędza kolekcjonerski rynek sztuki w przypadku pojawiania się dzieł na rynku, można oddać przy pomocy modelu 3D: death (śmierć), debt (długi) i divorce (rozwód). To głównie z tych trzech powodów wg Dolmana, kolekcjonerzy rozstają się z pracami, które wcześniej zgromadzili. Model ten …
Kolekcja sztuki komiksu „True Paranormal Detective”
„True Paranormal Detective” to inspiracja na tematyczną kolekcję sztuki komiksu. Trochę w nawiązaniu do naszego wcześniejszego wpisu „Kolekcje sztuki komiksowej ArtKomiks.pl„, napisanego przed czasami bloga.
„True Paranormal Detective” to oczywiste nawiązanie do kina, a konkretnie dwóch filmów. Po pierwsze do „True Detective” (amerykański kryminalny serial telewizyjny emitowany przez HBO od stycznia 2014 roku), absolutnego majstersztyku w swojej klasie. Z zapadającymi w pamięć rolami Woody’ego Harrelsona (w filmie Martin Hart) oraz Matthewa McConaugheya (gra Rusta Cohle’a), którzy grają parę detektywów próbujących rozwikłać serię tajemniczych morderstw rytualnych mając swoje miejsce w Luizjanie. Oraz „Paranormal Activity„, aktualnie już seria niezależnych horrorów, gdzie fabuła koncentruje się na parze głównych bohaterów, Micah Sloat i Katie Dianne Featherston, którzy borykają się z nawiedzającymi ich dom zjawiskami paranormalnymi. Sam film wykonaniem odwołuje się do takich kultowych horrorów jak „Blair Witch Project” (1999) czy „REC” (2007), bohaterowie nagrywają bowiem swoje przeżycia za pomocą kamery, a zgromadzony przez nich materiał stylizowany jest przez montażystę na paradokument (tzw. stylistyka „found footage„).
Zatem – stopione ze sobą „True Detective” oraz „Paranormal Activity” dają nam w ostateczności przestrzeń do rozmyślania o detektywach (niekoniecznie z zawodu, czasem po prostu z usposobienia), stojącymi przed tym co nieznane, paranormalne, przekraczające zwyczajne racjonalne pojmowanie świata.
W panteonie postaci komiksowych znaleźć możemy wiele takich bohaterów wpisujących się w powyższy archetyp. Poniżej zebraliśmy kilka przykładów, zestawiając tytuły komiksów, z któryc pochodzą, bohaterów oraz oryginalne plansze komiksowe – część z nich dostępna także w naszej galerii.
***
Archiwum X
Para Fox Mulder (David Duchovny) i Dana Scully (Gillian Anderson) z serialu „Archiwum X„, a później także adaptacji komiksowej wydawanej przez Dark Horse.
Poniżej oryginalna praca (akryl) autorstwa Johna Van Fleeta, przedstawiająca agentkę Scully. Obok oryginalna plansza komiksowa do serii „X-Files” (zeszyt 17, s. 9), rysunek w tuszu Gordona Purcella.
B.P.R.D.
Postaci uniwersum Mike’a Mignoli należące do B.B.P.O. (Biuro Badań Paranormalnych i Obrony, ang. B.P.R.D. – Bureau of Paranormal Research and Defense), a więc m.in. Abe Sapien, Hellboy, Liz Sherman, homunkulus Roger.
Poniżej oryginalne rysunki do serii „Hellboy” oraz „B.P.R.D.” – z lewej do komiksu „Hellboy: Third Wish #2” (s. 6) autorstwa Mike’a Mignoli; z prawej rysunek tuszem Guya Davisa do „BPRD: King Of Fear” (Character Bio Illustrations).
Dylan Dog
Jeden z najważniejszych bohaterów komiksu włoskiego, tzw. detektyw mroku, Dylan Dog, o którym Umberto Eco miał powiedzieć: „Mogę całymi dniami czytać Biblię, Homera i Dylana Doga„.
Poniżej rysunki do serii komiksowej „Dylan Dog„: Corrado Mastantuono (s. 32), Ivan Calcaterra, „Dylan Dog color Fest #12” (s. 115). Rysunki tuszem.
Hellblazer
John Constantine, Anglik, egzorcysta i uliczny mag z komiksu „Hellblazer” (wydawany przez imprint Vertigo należący do DC Comics, od stycznia 1988 do lutego 2013 ukazało się 300 numerów serii).
Poniżej: Tim Bradstreet (rysunek ołówkiem i tuszem), okładka do „Hellblazer Good Intentions„; Jock (rysunek ołówkiem i tuszem), „Hellblazer Pandemonium” (s. 64).
Josephine
Panna Durmaz – rodzynek w męskim towarzystwie – z „Josephine” Clarence’a Weatherspoona, przemierzająca zarówno zaułki wiktoriańskiego Londynu, jak i amazońską dżunglę.
Poniżej oryginalne plansze do komiksu „Josephine” – „Josephine #1 Tchnienie Czarnego Lądu” (s. 16) i „Josephine. Epizod 1: Mushrooms” (s. 5).
Profesor Bell
Uzależniony od opium i nie stroniący od innych używek, tytułowy profesor Bell, wraz ze swoim nadnaturalnym asystentem – duchem – rozwiązują nawet najtrudniejsze okultystyczne zagadki. A to dzięki scenariuszowi Joanna Sfara (i rysunek tomów 1-2) i rysunkom Hervé Tanquerelle’a (tomy 3-5).
Na zdjęciu rysunki Hervé Tanquerelle’a do serii komiksowej „Profesor Bell„, do tomu „Rowerem przez Irlandię” (L’Irlande à bicyclette, 2006; wydanie polskie 2013) – z lewej strona 22, z prawej 13.
Rork
Tego białowłosego mistyka powołał do „życia” Andreas Martens, znany szerzej pod pseudonimem Andréas. Bohater 7-tomowej serii, wydanej w Polsce jeszcze w latach 80., zmienił całkowicie postrzeganie komiksu przez wielu fanów wychowanych w tamtych czasach.
Poniżej dwie oryginalne plansze autorstwa Andreasa – do tomu 4. „Gwiezdne światło” (s. 10) oraz z zeszytu pierwszego „Fragmenty” (s. 6).
Powiązane Wpisy
Czego uczą nas chińscy kolekcjonerzy sztuki
Jeśli coś występuje rzadko, można mówić o przypadku. Ale jeśli coś cyklicznie się powtarza, podpada pod realizację planu. Od około pięciu lat w opiniotwórczych mediach zagranicznych poświęconych sztuce jest nasilony nacisk na tzw. „młode pokolenie nowych chińskich kolekcjonerów”. Zobaczmy: 2018 r.: artykuł w Asia Tatler pt. „50 Biggest Art Collectors In Asia„, a w nim: …
Sztuka komiksu: Podsumowanie 2017 roku
Wzorem lat poprzednich poniżej nasze podsumowanie roku odchodzącego roku na światowym rynku sztuki komiksu z perspektywy naszej galerii. Wpisy z poprzednich lat to: Sztuka komiksu: Podsumowanie 2016 roku oraz Sztuka komiksu: Podsumowanie 2015 roku. Tymczasem zapraszam do lektury najświeższego podsumowania. A jak Aukcje Jeśli miałbym podsumować AD2017 na rynku aukcyjnym sztuki komiksu, to jednoznacznie bym …
ArtKomiks: Podsumowanie 2019 roku
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
3D: death, debt, divorce – czyli kiedy prace z kolekcji trafiają na rynek
W jednym z wywiadów zarządzający domem aukcyjnym Christie’s, Edward Dolman, stwierdził, że to co napędza kolekcjonerski rynek sztuki w przypadku pojawiania się dzieł na rynku, można oddać przy pomocy modelu 3D: death (śmierć), debt (długi) i divorce (rozwód). To głównie z tych trzech powodów wg Dolmana, kolekcjonerzy rozstają się z pracami, które wcześniej zgromadzili. Model ten …