Tymczasem zapraszam do lektury najświeższego podsumowania.
A jak Aukcje
Jeśli miałbym podsumować AD2017 na rynku aukcyjnym sztuki komiksu, to jednoznacznie bym stwierdził, że w tym roku bardziej niż marki domów aukcyjnych liczyły się nazwiska autorów sprzedawane przez te domy.
2017 r. zaczął się od kiepskiej aukcji w Sotheby’s, o czym pisaliśmy już w artykule „Aukcje sztuki komiksu – analiza pierwszego kwartału i trendy 2017” i finiszował nie bardzo udaną aukcją w Artcurial. Wyjątkowo łaskawy był za to dla Christie’s (bardzo udana aukcja z czerwca), Heritage (rynek amerykański kwitnie w najlepsze) oraz – co ciekawe – dla mniejszych europejskich domów, wyspecjalizowanych w ofercie sztuki komiksu. Byliśmy świadkami naprawdę satysfakcjonujących wyników uzyskiwanych – nietypowo – we Włoszech oraz Belgii, gdzie po zeszłorocznych akwizycjach wyraźnie coś drgnęło.
Rodzynkami z pewnością były aukcje z wiosny i jesieni w USA oraz lutowa aukcja we Włoszech. Te pierwsze z racji kontynuowania niezwykłego wręcz sukcesu sprzedażowego zeszłorocznej aukcji sztuki komiksu undergroundowego z kolekcji Erica Sacka (pisaliśmy o niej w artykule podsumowującym rok ubiegły oraz w analizie za pierwszy kwartał 2017), ta trzecia zaś za wyjątkową ofertę dedykowaną sztuce komiksu erotycznego (zob. wpis Kolekcja sztuki komiksu erotycznego), której to aukcji towarzyszył kapitalny pod względem redakcyjnym katalog.
Jednak absolutną wisienką na torcie okazała się część aukcji czerwcowej w Christie’s, w ramach której wydzielono osobny katalog z ofertą prezentującą dorobek naszego rodaka, czyli Grzegorza Rosińskiego. Dość powiedzieć, że wyniki były tak udane, iż z wystawionych trzydziestu dwu prac nie sprzedano tylko cztery, a te które sprzedano uzyskały kapitalny łączny wynik w wysokości 591 250 Euro! Średnia cena za planszę do „Szninkla” oscylowała w okolicach 31 tysięcy Euro, a do serii „Thorgal” w okolicach 22,5 tysiąca Euro (ceny uwzględniają opłaty aukcyjne). Prawdziwym rekordzistą tej aukcji okazała się pamiętna plansza do „Łuczników” osiągając ostatecznie cenę 47 500 Euro (przy estymacji: 15-18 tys. Euro).
Prawie od początku funkcjonowania naszej galerii zwracamy uwagę na fakt budowania tematycznych kolekcji. Jak pokazują przykłady z rynków bardziej rozwiniętych (szczególnie z USA), tematyczne kolekcje cieszą się także coraz większym zainteresowaniem ze strony domów aukcyjnych, które sprzedając prace o tak wyjątkowej proweniencji uzyskują dużo lepsze wyniki – zarówno dla siebie, jak i swoich klientów-kolekcjonerów. Przykłady można mnożyć, ale wystarczy przyglądnąć się tylko wynikom prac z kolekcji tematycznej Erica Sacka by zobaczyć, że tematyczność, a co za tym idzie GŁĘBOKOŚĆ KOLEKCJI ma sens.
AD 2017 był bardzo udanym rokiem dla kilku kolekcji, do których mieliśmy możliwość sprzedania prac, czasem specjalnie ściągniętych pod kolekcję klienta.
To był też dobry rok dla prowadzonej przez założyciela galerii ArtKomiks, tematycznej kolekcji „Flora„, rozwijanej w duchu florystycznych bohaterów światowej popkultury. W tym roku do kolekcji trafiły m.in. poniższe prace.
Xenian Flower (花妖魔キセニアン), czyli zupełnie nowe odkrycie bohaterki florystycznej w japońskiej popkulturze. Oryginalna ręcznie malowana folia (widoczna na zdjęciu) + rysunek animatora.
Black Orchid (D. McKean & N. Gaiman, DC Comics 1988) – akryl/collage na papierze.
Poison Ivy (Clay Mann, Cycle of Life and Death #2, DC 2016) – rysunek ołówkiem i tuszem.
Pierwszy obiekt w kolekcji – maska aktora Dicka Durocka, odtwórcy głównej roli w filmie „Swampthing” z 1982 roku wykorzystana na planie filmowym i sygnowana przez Durocka. Maska pochodzi z jednej z najważniejszych kolekcji horroru w USA, Dr. Shocker’s House, gdzie stanowiła część wieloletniej ekspozycji. Wystawiona na aukcji w 2013 roku, gdzie została nabyta przez Laurence i Sally Martin, bohaterów programu „Baggage Battles” (S04E02, Monster Money) i dalej sprzedana do kolekcji Flora.
I inne.
O jak Oferta
To z pewnością był bardzo dobry rok dla oferty naszej galerii, w której znaleźli się w końcu absolutni klasycy europejskiego i amerykańskiego komiksu jak: Moebius, Guido Crepax, Milo Manara, Curt Swan. Trend ten będziemy kontynuowali w roku przyszłym, w którym można się spodziewać prac m.in.: Enki Bilala, Moebiusa, Gilberta Sheltona, Grzegorza Rosińskiego, George’a Pratta i innych. Rozpoczęliśmy też proces przybliżania prac i autorów związanych z takimi magazynami komiksowymi jak „MAD” i „Cracked„.
W roku 2017 udało się nam sprowadzić do kraju atrakcyjne prace z czołowymi, cieszącymi się zainteresowaniem kolekcjonerów superbohaterami jak: Ant-Man, Batman, Spider-man, Superman, Thor, Venom.
Na różnorodność oferty nie mogli też narzekać fani krajowego komiksu. Do oferty prócz prac autorów prezentowanych już u nas w latach wcześniejszych, jak Joanna Karpowicz (m.in. komplet plansz do „Kwaśnego jabłka„), Nikodem Cabała, Adam Kmiołek, Grzegorz Pawlak, Maria Rostocka, trafili nowi twórcy, w tym:
Michał Śledziu Śledziński – z pracami do najważniejszego komiksu przełomu ’89, „Osiedle Swoboda” (jedna z akwarel poniżej),
Anna Helena Szymborska – z wyjątkowo atrakcyjnymi pracami malarskimi stanowiącymi okładki do serii „Biały Orzeł„,
Tomasz Grządziela – który podbił serca fanów rodzimego komiksu m.in. „Przygodami Stasia i Złej Nogi„,
Paweł Gierek Gierczak – „najtwardszy na dzielni„, autor słynnych „Gangów Radomia” i komiksów z serii „Ołtsajders„,
Jan Plata Przechlewski – autor pierwszego zina wydanego w Polsce, kultowej serii „Wampiurs Wars„,
Łukasz Kowalczuk – którego już co prawda prace widniały w naszej ofercie, aczkolwiek ten rok przyniósł przełom w naszej współpracy tak, że aktualnie posiadamy dostęp do pełnej twórczości tego niezwykle płodnego rysownika, dodajmy coraz częściej tworzącego na rynki zagraniczne.
W końcu w roku 2017 zwróciliśmy większą uwagę na rynek animation art, co skutkowało sprowadzeniem obiektów (szkiców, storyboardów, folii animacyjnych, ręcznie malowanych teł) reprezentujących tą kategorię. A były to m.in. oryginały związane z takimi światowymi markami jak chociażby:
„The Flintstones” (piękny komplet prac sygnowany przez mistrzów światowej animacji Williama Billa Hanny i Josepha Barbery),
„Snow White and the Seven Dwarfs” (rysunek animatora prezentujący klasyczną scenę ze Śnieżką),
„Batman: Beyond” oraz „Superman: The Animated series” od Warner Bros,
„Arzak Rhapsody” (storyboardy rysowane przez Moebiusa),
„Asterix w Brytanii” (ręcznie malowane folie z głównymi bohaterami – Asterixem, Obelixem i Idefixem),
klasyką japońskiej popkultury, cyberpunkowymi anime „The Ghost in the Shell” i „AKIRA” oraz ikonicznym „Pokemon„,
i wieloma innymi, w tym nadzwyczaj interesującymi pracami bliższymi animacji alternatywnej, jak wykorzystanej w Ulicy Sezamkowej „Count to 10„, a stworzonej we współpracy z Keith Haring Foundation i wykorzystującej styl tego street-artowego artysty.
Reasumując: to z pewnością był rok wzmożonej pracy nad ofertą i skupienie na niej oraz na potrzebach klientów (od maja br. także kolekcjonerów zagranicznych) zaowocowało najlepszymi wynikami sprzedażowymi w historii naszej działalności. A ostatecznie też – w wyniku inwestycji – zmianami właścicielskimi w spółce.
P jak profesjonalizacja krajowego rynku
Dwa fakty wpłynęły w 2017 w sposób szczególny na to, co określić można jako kolejny etap profesjonalizacji rynku w naszym kraju. Po pierwsze, pojawienie się instytucjonalnej tematycznej kolekcji zbudowanej z obiektów reprezentujących sztukę komiksu. Po drugie fakt, że rynek ten doczekał się w końcu oficjalnego ministerialnego eksperta.
Ten pierwszy wątek rzecz jasna związany jest z kolekcją Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, o czym pisaliśmy już u nas na blogu w artykule „Pierwsza w Polsce instytucjonalna tematyczna kolekcja sztuki komiksu„, dlatego zainteresowanych odsyłam do tego tekstu. Dodam tylko, że w wyniku nawiązanej współpracy do kolekcji trafiły także prace z oferty naszej galerii – Joanny Karpowicz oraz Ryszarda Dąbrowskiego.
Drugi wątek związany jest z nadaniem założycielowi naszej galerii, p. Markowi Kasperskiemu, uprawnienia rzeczoznawcy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie opieki nad zabytkami w dziedzinie: malarstwo, w specjalizacji: sztuka komiksu (zob. zdjęcie aktu nadania poniżej). To pionierski jak do tej pory tytuł, wcześniej niestosowany w historii prac nad ochroną obiektów istotnych dla kultury polskiej, otwierający perspektywę prac legislacyjnych w zakresie dziedzictwa sztuki komiksu, w tym umożliwiającą otworzenie procedur odwoławczych w zakresie importu/eksportu tego rodzaju dóbr oraz ubezpieczenia zbiorów.
Wraz z galerią komiksu Tymczasem funkcjonującą w ramach Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu udało się przygotować wyjątkową jak na warunki polskie wystawę, na której zaprezentowane zostały oryginalne prace ze zbiorów naszych i współpracujących z nami kolekcjonerów. Prace prezentujące głównie amerykańskich superbohaterów jak Batman, Captain America, Daredevil i innych. Pisaliśmy już o tym m.in. w artykule „Dzień z życia galerii ArtKomiks.pl„.
Inne istotne z perspektywy naszej działalności wystawy, które miały miejsce w roku 2017 to m.in.:
wystawa oryginałów do komiksu „Anastazja” Joanny Karpowicz i Magdaleny Lankosz (scen.), MOCAK, Kraków
wystawa „Krew. Łączy i dzieli” w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie, na której m.in. zaprezentowano jedną z prac autorstwa Joanny Karpowicz, należącą do kolekcji POLIN
wystawa przekrojowa „Przestrzeń dla sztuki: Leszek Misiak i uczniowie„, na której zobaczyć można było m.in. przygotowaną przez naszą galerię wielkoformatową serigrafię do okładki komiksu „Szminka” Joanny Karpowicz i Jerzego Szyłaka (scen.), Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków.
Z reprezentowanych przez naszą galerię autorów wystawowo udzielał się Łukasz Kowalczuk, także za granicą.
Z wystaw zagranicznych wartych odnotowania są: „The Art of Spider-Man” zorganizowana przez The Society of Illustrators z siedzibą w Nowym Jorku, przybliżająca postać jednego z głównych bohaterów wydawnictwa Marvel oraz „The Art of DC – Dawn of the Super Heroes” odbywająca się w Art Ludique-Le Musée w Paryżu, na której zgromadzono artefakty związane z takimi superbohaterami DC Comics jak Batman, Superman i Wonder Woman.
Znalazłem chwilę czasu, więc postanowiłem podsumować pierwszy kwartał na rynku sztuki komiksu, a właściwie ostatnie pół roku biorąc pod uwagę, że niektóre z aktualnych trendów zostały zarysowane jeszcze w ostatnim kwartale 2016. W tym wpisie przyglądam się tylko i wyłącznie tej części rynku, która jest reprezentowana przez domy aukcyjne. Podsumowanie dotyczy aukcji przeprowadzonych na rynku amerykańskim, frankofońskim …
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
W 1997 roku na jednym z dolnośląskich targów zakupiłem płytę CD „Let Us Play„, mało wówczas mówiącego mi zespołu Coldcut i od tej chwili trwa moja miłość do wytwórni Ninja Tune. W gry komputerowe grałem już rzecz jasna nieco wcześniej, tak samo jak w RPG. W latach 80-90 nie przypuszczałbym jednak, że rynek gier komputerowych pod względem …
Od kilku lat utwierdzam się tylko w przekonaniu, że kategorią nadrzędną aktualnej sztuki jest… poczucie humoru. Wystarczy spojrzeć na dzieła od takich klasyków aktualnie tworzących jak chociażby: Jeff Koons, Takashi Murakami, Banksy i wielu innych. Rozmawiałem o tym wątku ostatnio z Dovem, właścicielem DKE, organizacji zrzeszającej artystów tworzących bootlegi w USA i Dov zwrócił mi …
Sztuka komiksu: Podsumowanie 2017 roku
Wzorem lat poprzednich poniżej nasze podsumowanie roku odchodzącego roku na światowym rynku sztuki komiksu z perspektywy naszej galerii. Wpisy z poprzednich lat to: Sztuka komiksu: Podsumowanie 2016 roku oraz Sztuka komiksu: Podsumowanie 2015 roku.
Tymczasem zapraszam do lektury najświeższego podsumowania.
A jak Aukcje
Jeśli miałbym podsumować AD2017 na rynku aukcyjnym sztuki komiksu, to jednoznacznie bym stwierdził, że w tym roku bardziej niż marki domów aukcyjnych liczyły się nazwiska autorów sprzedawane przez te domy.
2017 r. zaczął się od kiepskiej aukcji w Sotheby’s, o czym pisaliśmy już w artykule „Aukcje sztuki komiksu – analiza pierwszego kwartału i trendy 2017” i finiszował nie bardzo udaną aukcją w Artcurial. Wyjątkowo łaskawy był za to dla Christie’s (bardzo udana aukcja z czerwca), Heritage (rynek amerykański kwitnie w najlepsze) oraz – co ciekawe – dla mniejszych europejskich domów, wyspecjalizowanych w ofercie sztuki komiksu. Byliśmy świadkami naprawdę satysfakcjonujących wyników uzyskiwanych – nietypowo – we Włoszech oraz Belgii, gdzie po zeszłorocznych akwizycjach wyraźnie coś drgnęło.
Rodzynkami z pewnością były aukcje z wiosny i jesieni w USA oraz lutowa aukcja we Włoszech. Te pierwsze z racji kontynuowania niezwykłego wręcz sukcesu sprzedażowego zeszłorocznej aukcji sztuki komiksu undergroundowego z kolekcji Erica Sacka (pisaliśmy o niej w artykule podsumowującym rok ubiegły oraz w analizie za pierwszy kwartał 2017), ta trzecia zaś za wyjątkową ofertę dedykowaną sztuce komiksu erotycznego (zob. wpis Kolekcja sztuki komiksu erotycznego), której to aukcji towarzyszył kapitalny pod względem redakcyjnym katalog.
Jednak absolutną wisienką na torcie okazała się część aukcji czerwcowej w Christie’s, w ramach której wydzielono osobny katalog z ofertą prezentującą dorobek naszego rodaka, czyli Grzegorza Rosińskiego. Dość powiedzieć, że wyniki były tak udane, iż z wystawionych trzydziestu dwu prac nie sprzedano tylko cztery, a te które sprzedano uzyskały kapitalny łączny wynik w wysokości 591 250 Euro! Średnia cena za planszę do „Szninkla” oscylowała w okolicach 31 tysięcy Euro, a do serii „Thorgal” w okolicach 22,5 tysiąca Euro (ceny uwzględniają opłaty aukcyjne). Prawdziwym rekordzistą tej aukcji okazała się pamiętna plansza do „Łuczników” osiągając ostatecznie cenę 47 500 Euro (przy estymacji: 15-18 tys. Euro).
Innym wygranym tegorocznych aukcji był z pewnością Philippe Druillet, o którym już pisaliśmy przy okazji artykułu „Aukcje sztuki komiksu – analiza pierwszego kwartału i trendy 2017„.
K jak Kolekcje
Prawie od początku funkcjonowania naszej galerii zwracamy uwagę na fakt budowania tematycznych kolekcji. Jak pokazują przykłady z rynków bardziej rozwiniętych (szczególnie z USA), tematyczne kolekcje cieszą się także coraz większym zainteresowaniem ze strony domów aukcyjnych, które sprzedając prace o tak wyjątkowej proweniencji uzyskują dużo lepsze wyniki – zarówno dla siebie, jak i swoich klientów-kolekcjonerów. Przykłady można mnożyć, ale wystarczy przyglądnąć się tylko wynikom prac z kolekcji tematycznej Erica Sacka by zobaczyć, że tematyczność, a co za tym idzie GŁĘBOKOŚĆ KOLEKCJI ma sens.
AD 2017 był bardzo udanym rokiem dla kilku kolekcji, do których mieliśmy możliwość sprzedania prac, czasem specjalnie ściągniętych pod kolekcję klienta.
To był też dobry rok dla prowadzonej przez założyciela galerii ArtKomiks, tematycznej kolekcji „Flora„, rozwijanej w duchu florystycznych bohaterów światowej popkultury. W tym roku do kolekcji trafiły m.in. poniższe prace.
Xenian Flower (花妖魔キセニアン), czyli zupełnie nowe odkrycie bohaterki florystycznej w japońskiej popkulturze. Oryginalna ręcznie malowana folia (widoczna na zdjęciu) + rysunek animatora.
Black Orchid (D. McKean & N. Gaiman, DC Comics 1988) – akryl/collage na papierze.
Poison Ivy (Clay Mann, Cycle of Life and Death #2, DC 2016) – rysunek ołówkiem i tuszem.
Swamp Thing (Kano (ołówek), Alvaro Lopez (tusz), vol 5 #20, DC Comics 2013).
Pierwszy obiekt w kolekcji – maska aktora Dicka Durocka, odtwórcy głównej roli w filmie „Swampthing” z 1982 roku wykorzystana na planie filmowym i sygnowana przez Durocka. Maska pochodzi z jednej z najważniejszych kolekcji horroru w USA, Dr. Shocker’s House, gdzie stanowiła część wieloletniej ekspozycji. Wystawiona na aukcji w 2013 roku, gdzie została nabyta przez Laurence i Sally Martin, bohaterów programu „Baggage Battles” (S04E02, Monster Money) i dalej sprzedana do kolekcji Flora.
I inne.
O jak Oferta
To z pewnością był bardzo dobry rok dla oferty naszej galerii, w której znaleźli się w końcu absolutni klasycy europejskiego i amerykańskiego komiksu jak: Moebius, Guido Crepax, Milo Manara, Curt Swan. Trend ten będziemy kontynuowali w roku przyszłym, w którym można się spodziewać prac m.in.: Enki Bilala, Moebiusa, Gilberta Sheltona, Grzegorza Rosińskiego, George’a Pratta i innych. Rozpoczęliśmy też proces przybliżania prac i autorów związanych z takimi magazynami komiksowymi jak „MAD” i „Cracked„.
W roku 2017 udało się nam sprowadzić do kraju atrakcyjne prace z czołowymi, cieszącymi się zainteresowaniem kolekcjonerów superbohaterami jak: Ant-Man, Batman, Spider-man, Superman, Thor, Venom.
Na różnorodność oferty nie mogli też narzekać fani krajowego komiksu. Do oferty prócz prac autorów prezentowanych już u nas w latach wcześniejszych, jak Joanna Karpowicz (m.in. komplet plansz do „Kwaśnego jabłka„), Nikodem Cabała, Adam Kmiołek, Grzegorz Pawlak, Maria Rostocka, trafili nowi twórcy, w tym:
W końcu w roku 2017 zwróciliśmy większą uwagę na rynek animation art, co skutkowało sprowadzeniem obiektów (szkiców, storyboardów, folii animacyjnych, ręcznie malowanych teł) reprezentujących tą kategorię. A były to m.in. oryginały związane z takimi światowymi markami jak chociażby:
Reasumując: to z pewnością był rok wzmożonej pracy nad ofertą i skupienie na niej oraz na potrzebach klientów (od maja br. także kolekcjonerów zagranicznych) zaowocowało najlepszymi wynikami sprzedażowymi w historii naszej działalności. A ostatecznie też – w wyniku inwestycji – zmianami właścicielskimi w spółce.
P jak profesjonalizacja krajowego rynku
Dwa fakty wpłynęły w 2017 w sposób szczególny na to, co określić można jako kolejny etap profesjonalizacji rynku w naszym kraju. Po pierwsze, pojawienie się instytucjonalnej tematycznej kolekcji zbudowanej z obiektów reprezentujących sztukę komiksu. Po drugie fakt, że rynek ten doczekał się w końcu oficjalnego ministerialnego eksperta.
Ten pierwszy wątek rzecz jasna związany jest z kolekcją Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, o czym pisaliśmy już u nas na blogu w artykule „Pierwsza w Polsce instytucjonalna tematyczna kolekcja sztuki komiksu„, dlatego zainteresowanych odsyłam do tego tekstu. Dodam tylko, że w wyniku nawiązanej współpracy do kolekcji trafiły także prace z oferty naszej galerii – Joanny Karpowicz oraz Ryszarda Dąbrowskiego.
Drugi wątek związany jest z nadaniem założycielowi naszej galerii, p. Markowi Kasperskiemu, uprawnienia rzeczoznawcy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie opieki nad zabytkami w dziedzinie: malarstwo, w specjalizacji: sztuka komiksu (zob. zdjęcie aktu nadania poniżej). To pionierski jak do tej pory tytuł, wcześniej niestosowany w historii prac nad ochroną obiektów istotnych dla kultury polskiej, otwierający perspektywę prac legislacyjnych w zakresie dziedzictwa sztuki komiksu, w tym umożliwiającą otworzenie procedur odwoławczych w zakresie importu/eksportu tego rodzaju dóbr oraz ubezpieczenia zbiorów.
Ważne: kandydatura wypłynęła z ramienia Stowarzyszenia Antykwariuszy i Marszandów Polskich więc od środowiska zawodowego związanego z rynkiem sztuki.
W jak Wystawy
Wraz z galerią komiksu Tymczasem funkcjonującą w ramach Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu udało się przygotować wyjątkową jak na warunki polskie wystawę, na której zaprezentowane zostały oryginalne prace ze zbiorów naszych i współpracujących z nami kolekcjonerów. Prace prezentujące głównie amerykańskich superbohaterów jak Batman, Captain America, Daredevil i innych. Pisaliśmy już o tym m.in. w artykule „Dzień z życia galerii ArtKomiks.pl„.
Inne istotne z perspektywy naszej działalności wystawy, które miały miejsce w roku 2017 to m.in.:
Z reprezentowanych przez naszą galerię autorów wystawowo udzielał się Łukasz Kowalczuk, także za granicą.
Z wystaw zagranicznych wartych odnotowania są: „The Art of Spider-Man” zorganizowana przez The Society of Illustrators z siedzibą w Nowym Jorku, przybliżająca postać jednego z głównych bohaterów wydawnictwa Marvel oraz „The Art of DC – Dawn of the Super Heroes” odbywająca się w Art Ludique-Le Musée w Paryżu, na której zgromadzono artefakty związane z takimi superbohaterami DC Comics jak Batman, Superman i Wonder Woman.
***
Co przyniesienie AD2018? Już za rok 🙂
Powiązane Wpisy
Aukcje sztuki komiksu – analiza pierwszego kwartału i trendy 2017
Znalazłem chwilę czasu, więc postanowiłem podsumować pierwszy kwartał na rynku sztuki komiksu, a właściwie ostatnie pół roku biorąc pod uwagę, że niektóre z aktualnych trendów zostały zarysowane jeszcze w ostatnim kwartale 2016. W tym wpisie przyglądam się tylko i wyłącznie tej części rynku, która jest reprezentowana przez domy aukcyjne. Podsumowanie dotyczy aukcji przeprowadzonych na rynku amerykańskim, frankofońskim …
ArtKomiks: Podsumowanie 2019 roku
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
Kolekcja sztuki komiksu i animacji „Let’s Play”
W 1997 roku na jednym z dolnośląskich targów zakupiłem płytę CD „Let Us Play„, mało wówczas mówiącego mi zespołu Coldcut i od tej chwili trwa moja miłość do wytwórni Ninja Tune. W gry komputerowe grałem już rzecz jasna nieco wcześniej, tak samo jak w RPG. W latach 80-90 nie przypuszczałbym jednak, że rynek gier komputerowych pod względem …
Humor jako kategoria sztuki najnowszej
Od kilku lat utwierdzam się tylko w przekonaniu, że kategorią nadrzędną aktualnej sztuki jest… poczucie humoru. Wystarczy spojrzeć na dzieła od takich klasyków aktualnie tworzących jak chociażby: Jeff Koons, Takashi Murakami, Banksy i wielu innych. Rozmawiałem o tym wątku ostatnio z Dovem, właścicielem DKE, organizacji zrzeszającej artystów tworzących bootlegi w USA i Dov zwrócił mi …