Designer Toys bądź Vinyl Toys (zabawki designerskie, winylowe rzeźby, urban vinyl) to limitowane serie obiektów będących czymś na pograniczu rzeźby, ręcznie wykonanej zabawki, artystycznej figurki. Produkowane w krótkich, limitowanych seriach bądź pojedyncze (te są najcenniejsze), ręcznie malowane rękami artystów – głównie związanych ze światem komiksu, street artu, hip hopu oraz twórców murali i wlepek.
Figury produkowane są z różnych materiałów, ale przeważa vinyl (stąd jedna z nazw). Białe, surowe – jak Munny, Raffy, Trikky od firmy Kidrobot – czekają tylko by ktoś się nimi zajął – malując, rzeźbiąc i przerabiając w myśl swojej artystycznej, autorskiej wizji. Wówczas, z prostych DIY (Do it yourself / zrób to sam), zamieniają się w custom toys, prawdziwe małe dzieła sztuki – sprzedawane i wystawianie w galeriach na całym świecie (Nowojorskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej – Museum of Modern Art (MoMA) – pod koniec 2007 roku zakupiło 13 zabawek do swojej kolekcji), w tym w Polsce (m.in. w BWA we Wrocławiu).
Idea artystycznych zabawek swoje źródło ma w Azji. Prekursorem jest Michael Lau, który w 1997 roku pokazał na Wystawie Zabawek w Hongkongu ręcznie zmodyfikowane figurki G.I. Joe‚ postaci z komiksu stworzonej w Ameryce w latach 40. Figurki Lau to był G.I. Joe w ulicznym stylu hip-hop: skateboardzisty‚ surfera i snowboardzisty w workowatych spodniach‚ kurtkach z kamuflażem‚ bluzach hiphopowych i trampkach‚ w dredach czy fryzurach afro‚ z łańcuchami‚ kolczykami i tatuażami. Później idea rozlała się po całym świecie, głównie za sprawą projektanta Paula Budnitza, który w 2002 roku założył Kidrobot‚ pionierski internetowy sklep z zabawkami‚ także własnego autorstwa. Dzisiaj to ogromy rynek. A Kidrobot współpracuje z wiodącymi twórcami takich zabawek, sprzedając wzory do ponad 250 sklepów.
Kto jest odbiorcą? To najczęściej dzisiejsi 20-40-latkowie. Głównie ci związani z rynkiem sztuki‚ ale też pracownicy agencji reklamowych i ludzie biznesu. Dorastali na filmach z nurtu SF jak Star Wars‚ bawili się figurkami postaci kojarzonych z nurtem fantastyki‚ utożsamiali się z bohaterami kreskówek.