Prócz działalności związanej z prowadzeniem sklepu-galerii ArtKomiks.pl, prowadzimy również działania związane z budowaniem kolekcji oryginalnych prac komiksowych. Aktualnie budowane kolekcje związane są z następującymi tematami:
kolekcja Usta
kolekcja Botaniczna
kolekcja Ikony kina ’85-95
kolekcja Inspiracje i zapożyczenia
kolekcja Title Splash
Kolekcja sztuki Usta
Usta są bardzo plastycznym źródłem informacji o stanie psychicznym drugiej osoby. Wystarczy spojrzeć na grymas ust, by stwierdzić czy dana osoba jest w przestrachu, w paraliżującej ekstazie, raduje się, dziwi. Wyraz ust mówi o nas czasem dużo więcej, niż sami w danym momencie chcielibyśmy, bądź moglibyśmy powiedzieć.
Usta dla tematu kolekcji to temat wdzięczny, bo pozostawiający sporą plastyczność. W przypadku, gdy oryginalne plansze komiksowe wypełniają przeważnie postacie ludzi bądź humanoidalne stworzenia, to też głębokie źródło potencjalnych nabytków do kolekcji – a owszem, jest tego sporo. Są nawet przykłady postaci komiksowych, które moglibyśmy przez wyraz ust zdefiniować, jak chociażby Sędzia Dredd czy Joker. Jak zawsze w przypadku dobrych kolekcji chodzi o te naprawdę wyjątkowe prace.
Poniżej, zaciśnięte usta Sędziego Dredda, jego znak rozpoznawczy.
Przykładowe prace z kolekcji:
Od lewej:
Usta zimne, obce, zgorzkniałe, zawzięte, niepokojące, szalone. Akryl autorstwa Joanny Karpowicz do okładki komiksu wg scenariusza Jerzego Szyłaka „Szminka” (Mandragora 2003).
Usta namiętne, pełne erotyzmu. Nieopublikowany kadr do komiksu Joanny Karpowicz „Jutro będzie futro” (Atropos, 2005). Akryl.
Usta w przerażeniu, na dolnym kadrze planszy do komiksu „Batman: Castle of the Bat„. Akwarela autorstwa Bo Hamptona. Komiks wydany przez DC Comics (1994) w linii Elseworlds. Plansza do strony 7.
Usta w zamyśleniu, na dolnym lewym kadrze postaci ze „Star Trek” (1992). Autor pracy –Rod Whigham, rysunek w tuszu na oryginalnym papierze firmowym wydawnictwa DC Comics. Format: 28 x 43 cm.
Kolekcja sztuki Botaniczna
Motywy roślinne w sztuce są fascynujące. Jedne się wiją, tworząc gęstwinę inne kiełkują młodymi pędami, rozbijając kadry bądź dopełniając kompozycję. Na bazie botanicznych upodobań powstały też znane postacie ze stron komiksów, jak chociażby Poison Ivy z historii o Batmanie i Gotham City.
Z motywów roślinnych i eksploatacji tego tematu w polskim komiksie szczególne zasługi należą się Januszowi Chriscie, w którego komiksach o przygodach Kajka i Kokosza las stanowi integralną część świata. Także bajkowy, nieco matematyczny i nierzadko odrealnionych, wyabstrahowany, w końcu – surrealistyczny, świat roślin z prac Tadeusza Baranowskiego jest wybitnie interesujący.
Motywy roślinne od wielu lat w sztuce przedstawiania niosą ze sobą silne pokłady symboliczne, jako symbol przeżyć wewnętrznych, tzw. psychizacja pejzażu; symbol określonych wartości, symbol uczuć; potęgi istnienia (romantyczne pojęcie natury-siły, która czuwa nad porządkiem świata). Odniesienia do drzewa, jako podstawy i osi świata, drzewa mądrości, raju utraconego. W średniowiecznej opowieści o Tristanie i Izoldzie drzewo symbolizuje uczucie łączące kochanków. W baśniach i legendach drzewa często pełnią funkcje magiczne – spełniają życzenia czy przywracają życie.
Drzewo w końcu to starożytny symbol płodności, długowieczności, mądrości, czci, odrodzenia, zwycięstwa życia nad śmiercią, piękna poezji, drabiny do nieba, krzyża, schronienia, azylu, miłości, ofiary, jest jednak chyba przede wszystkim najpełniejszym symbolem życia ludzkiego. Ukazuje powiązania między duchowością (niebo), naturą (ziemia) oraz zaświatami (korzenie), stąd zainteresowanie nimi zawsze leżało w geście kasty kapłańskiej, szamanów kultywujących animizm, czy celtyckich druidów.
Przykładowe prace z kolekcji:
Od lewej:
oryginalne dwa rysunki (tusz) do komiksu z serii „Batman: The Widening Gyre” #1 (2009), strony odpowiednio 21 i 20. Autorami prac są Walt Flanagan (rysunek ołówkiem) oraz Art Thibert (tusz). Prace na oryginalnych kartach z wydawnictwa DC Comics;
praca autorstwa polskiego autora komiksów ukrywającego się pod pseudonimem KRL (Karol Kalinowski) z postaciami z komiksu „Łauma„. Tusz, formatu A3;
oryginalna plansza autorstwa Jerzego Skarżyńskiego do komiksu „Janosik„, zeszyt 1, strona 88 (numeracja wg wydania zbiorczego: wydawnictwo Post, stron 112, ISBN-13: 9788391357866. Tom zawierał części 1-3 z pierwszego wydania). Tusz i wodne farby.
Kolekcja sztuki Ikony kina ’85-95
Kolekcja „Ikony kina ’85-95” jest kolekcją sentymentalną, odnoszącą się do TOP-owych filmów powstałych i mających swój światowy rozgłos na przełomie lat 80. i 90. XX wieku.
W kolekcji tej znajdują się prace z adaptacji komiksowych takich kultowych filmów kina SF jak: „Terminator” (1984, 1991), „Predator” (1987), „ALIENS” (1986, 1993), „Robocop” (1987, 1990, 1993), „X-Files” (1993), „Batman” (Tima Burtona, 1989), „Powrót Batmana” (1992), „Judge Dredd” (Sędzia Dredd, 1995), „Johnny Mnemonic” (1995), „Highlander” (Nieśmiertelny, 1986), „Star Trek” (1996), „Conan” (1984), „Red Sonja” (1986), „The Running Man” (Uciekinier, 1987), „Demolition Man” (1993), „Men in Black” (Faceci w czerni, 1997), „Barb Wire” (Żyleta, 1996), „The Ghostbusters” (1984), „Back to the Future” (Powrót do przyszłości, 1985, 1990), „Gremlins” (1984, 1990), „Teenage Mutant Ninja Turtles” (Wojownicze żółwie ninja, 1990), itp. oraz kina grozy: „The Crow” (Kruk, 1994), „The Silence of the Lambs” (Milczenie owiec, 1991), „Hellraiser” (1987), „The Fly” (Mucha, 1986), „A Nightmare on Elm street” (Koszmar z ulicy Wiązów, 1984), „Angel Heart” (Harry Angel, 1987), „Autostopowicz” (1986), „Misery” (1990), „Army of Darkness” (Armia ciemności, 1992), „Child’s Play” (Laleczka Chucky, 1988, 1990, 1991), „Darkman” (1990), „Edward Scissorhands” (Edward Nożycoręki, 1990); w końcu przygody i sensacji: „Indiana Jones” (1984, 1989), „Mission: Impossible” (1996).
W kolekcji nie ma plansz z tak głośnego filmu jak chociażby „Dracula” (1992), gdyż postać ta powstała znacznie wcześniej niż w latach 85-95. XX wieku, tym samym nie stanowi ikony tych czasów.
Przykładowe prace z kolekcji:
Od lewej:
podwójny splash tytułowy z komiksu do serii „Aliens: Xenogenesis” #1 „Strikeforce„, strony 1-2. Praca autorstwa Davida Rossa (rysunek ołówkiem), Andrew Pepoy (tusz). Praca na tekturowej karcie firmowej wydawnictwa Dark Horse. Sam komiks ukazał się nakładem wydawnictwa Dark Horse w 1999 roku;
strona wewnętrzna z komiksu „The Terminator: 1984„, zeszyt #3, strona 13. Autorem pracy jest Andy MacDonald. Praca w tuszu. Sam komiks ukazał się nakładem Dark Horse w listopadzie 2010 roku;
strona wewnętrzna z komiksu „The Crow: City of Angels” #1, strona 23. Autorem pracy jest Dean Ormston. Rysunek w tuszu, na planszy tekturowej z pieczątką wydawnictwa Kitchen Sink Press. Sam komiks ukazał się drukiem w 1996 roku;
strona wewnętrzna z komiksu „Batman Returns„, strona 50., który powstał jako komiksowa adaptacja filmu. Rysunek ołówkiem Steve Erwin, tusz –Jose Luis Garcia-Lopez. Praca powstała na oryginalnym firmowym papierze wydawnictwa DC Comics. Sam komiks ukazał się drukiem w 1992 roku.
Kolekcja sztuki Inspiracje i zapożyczenia
Kolekcja „Inspiracje i zapożyczenia” powstała na bazie prac, na których występują wyraźne nawiązania do znanych dzieł ze świata sztuki – malarstwa, rzeźby, w końcu samego komiksu. Jak na zaprezentowanej poniżej pracy z Batmana, gdzie nie da się nie zauważyć nawiązań do obrazów „Guernica” (1937) Pabla Picassa czy „Big Fish Eat Little Fish” (1556-1557) Pietera Bruegela. Ale także do klasycznych prac komiksowych, jak niezwykłe podobieństwo kadru z leżącą w łóżku, a przykrytą pościelą postacią ze splashutytułowego do „Hellblazer” #134 do strony tytułowej z klasycznego komiksu „Daredevil” #227 autorstwa Franka Millera i Davida Mazzucchellie’go.
Przykładowe prace z kolekcji wraz z przykładami zapożyczeń/inspiracji:
Od lewej:
wspomniana plansza z „Batman vs Hulk„, strona 62., z widocznymi zapożyczeniami z Picassa i Bruegela (tuż obok, pod sobą);
plansza do komiksu „Hellbrazer” #134, z dość interesującym podobieństwem do motywu z „Daredevil. Odrodzony” (dla porównania obok).
Kolekcja sztuki Title Splash
To dość specyficzna kolekcja, w zasadzie nietematyczna. Chodź temat jej to „Title splash„, co znaczy tyle co „Strona tytułowa„, dotyczy aspektów czysto technicznych, nie merytorycznych. Brak tu tematu przewodniego w sensie symbolicznym czy metaforycznym, a znaleźć tu można jedynie odniesienie do faktu, że wszystkie prace wchodzące w skład tej kolekcji są stronami tytułowymi, charakteryzującymi się najczęściej dużym kadrem (chociaż nie zawsze) i elementami typograficznymi składającymi się na tytuł.
splash tytułowy do komiksu z serii „Gotham Girls” #4 (2003). Rysunek ołówkiem –Jennifer Graves, tusz J. Bone;
podwójny splash tytułowy do komiksu „Green Lantern” #60, strony 2-3. Autorami pracy są Darryl Banks (ołówek) i Romeo Tanghal (tusz). Praca na oryginalnych kartach DC. Komiks wydany przez wydawnictwo DC Comics, 1995;
splash tytułowy z Supermanem do komiksu z serii „Action Comics” #696 (1994). Tusz czarny i biały na oryginalnym papierze DC. Praca autorów: Jackson Guice i Denis Rodier;
strona tytułowa z komiksu z 1977 roku (z czasów tzw. Brązowej Ery Komiksu), do zeszytu z serii „Ghost” #58, do historii „The Corpse in the Closet„. Tusz na papierze DC Comics.
Przykładowe prace mogące posłużyć do kolekcji „Portret superbohatera„:
Od lewej: Hulk, Ironman, Justice League of America, Batman, Ghost Rider.
***
Przykładowe prace mogące posłużyć do kolekcji pt. „Cthulhu„:
Od lewej:
oryginalna okładka autorstwa Mike’a Mignoli (tusz) do komiksu z serii „B.P.R.D.” #5 „The Warning” z motywem macek, olbrzymiego kraba oraz istot z głębi;
oryginalna plansza do komiksu „Aquaman” #14, strona 3 (DC Comics, 2012) z istotami z głębin. Tusz na wydruku w tzw. technice blue-line, powszechnie stosowanej przy wytwarzaniu komiksów, celem pozostawienia nietkniętego oryginału rysunku ołówkiem. Autor –Marlo Alquiza.
Kolekcja sztuki – temat
Budowanie kolekcji sztuki – pomysły
Prócz działalności związanej z prowadzeniem sklepu-galerii ArtKomiks.pl, prowadzimy również działania związane z budowaniem kolekcji oryginalnych prac komiksowych. Aktualnie budowane kolekcje związane są z następującymi tematami:
Kolekcja sztuki Usta
Usta są bardzo plastycznym źródłem informacji o stanie psychicznym drugiej osoby. Wystarczy spojrzeć na grymas ust, by stwierdzić czy dana osoba jest w przestrachu, w paraliżującej ekstazie, raduje się, dziwi. Wyraz ust mówi o nas czasem dużo więcej, niż sami w danym momencie chcielibyśmy, bądź moglibyśmy powiedzieć.
Usta dla tematu kolekcji to temat wdzięczny, bo pozostawiający sporą plastyczność. W przypadku, gdy oryginalne plansze komiksowe wypełniają przeważnie postacie ludzi bądź humanoidalne stworzenia, to też głębokie źródło potencjalnych nabytków do kolekcji – a owszem, jest tego sporo. Są nawet przykłady postaci komiksowych, które moglibyśmy przez wyraz ust zdefiniować, jak chociażby Sędzia Dredd czy Joker. Jak zawsze w przypadku dobrych kolekcji chodzi o te naprawdę wyjątkowe prace.
Poniżej, zaciśnięte usta Sędziego Dredda, jego znak rozpoznawczy.
Przykładowe prace z kolekcji:
Od lewej:
Kolekcja sztuki Botaniczna
Motywy roślinne w sztuce są fascynujące. Jedne się wiją, tworząc gęstwinę inne kiełkują młodymi pędami, rozbijając kadry bądź dopełniając kompozycję. Na bazie botanicznych upodobań powstały też znane postacie ze stron komiksów, jak chociażby Poison Ivy z historii o Batmanie i Gotham City.
Z motywów roślinnych i eksploatacji tego tematu w polskim komiksie szczególne zasługi należą się Januszowi Chriscie, w którego komiksach o przygodach Kajka i Kokosza las stanowi integralną część świata. Także bajkowy, nieco matematyczny i nierzadko odrealnionych, wyabstrahowany, w końcu – surrealistyczny, świat roślin z prac Tadeusza Baranowskiego jest wybitnie interesujący.
Motywy roślinne od wielu lat w sztuce przedstawiania niosą ze sobą silne pokłady symboliczne, jako symbol przeżyć wewnętrznych, tzw. psychizacja pejzażu; symbol określonych wartości, symbol uczuć; potęgi istnienia (romantyczne pojęcie natury-siły, która czuwa nad porządkiem świata). Odniesienia do drzewa, jako podstawy i osi świata, drzewa mądrości, raju utraconego. W średniowiecznej opowieści o Tristanie i Izoldzie drzewo symbolizuje uczucie łączące kochanków. W baśniach i legendach drzewa często pełnią funkcje magiczne – spełniają życzenia czy przywracają życie.
Drzewo w końcu to starożytny symbol płodności, długowieczności, mądrości, czci, odrodzenia, zwycięstwa życia nad śmiercią, piękna poezji, drabiny do nieba, krzyża, schronienia, azylu, miłości, ofiary, jest jednak chyba przede wszystkim najpełniejszym symbolem życia ludzkiego. Ukazuje powiązania między duchowością (niebo), naturą (ziemia) oraz zaświatami (korzenie), stąd zainteresowanie nimi zawsze leżało w geście kasty kapłańskiej, szamanów kultywujących animizm, czy celtyckich druidów.
Przykładowe prace z kolekcji:
Od lewej:
Kolekcja sztuki Ikony kina ’85-95
Kolekcja „Ikony kina ’85-95” jest kolekcją sentymentalną, odnoszącą się do TOP-owych filmów powstałych i mających swój światowy rozgłos na przełomie lat 80. i 90. XX wieku.
W kolekcji tej znajdują się prace z adaptacji komiksowych takich kultowych filmów kina SF jak: „Terminator” (1984, 1991), „Predator” (1987), „ALIENS” (1986, 1993), „Robocop” (1987, 1990, 1993), „X-Files” (1993), „Batman” (Tima Burtona, 1989), „Powrót Batmana” (1992), „Judge Dredd” (Sędzia Dredd, 1995), „Johnny Mnemonic” (1995), „Highlander” (Nieśmiertelny, 1986), „Star Trek” (1996), „Conan” (1984), „Red Sonja” (1986), „The Running Man” (Uciekinier, 1987), „Demolition Man” (1993), „Men in Black” (Faceci w czerni, 1997), „Barb Wire” (Żyleta, 1996), „The Ghostbusters” (1984), „Back to the Future” (Powrót do przyszłości, 1985, 1990), „Gremlins” (1984, 1990), „Teenage Mutant Ninja Turtles” (Wojownicze żółwie ninja, 1990), itp. oraz kina grozy: „The Crow” (Kruk, 1994), „The Silence of the Lambs” (Milczenie owiec, 1991), „Hellraiser” (1987), „The Fly” (Mucha, 1986), „A Nightmare on Elm street” (Koszmar z ulicy Wiązów, 1984), „Angel Heart” (Harry Angel, 1987), „Autostopowicz” (1986), „Misery” (1990), „Army of Darkness” (Armia ciemności, 1992), „Child’s Play” (Laleczka Chucky, 1988, 1990, 1991), „Darkman” (1990), „Edward Scissorhands” (Edward Nożycoręki, 1990); w końcu przygody i sensacji: „Indiana Jones” (1984, 1989), „Mission: Impossible” (1996).
W kolekcji nie ma plansz z tak głośnego filmu jak chociażby „Dracula” (1992), gdyż postać ta powstała znacznie wcześniej niż w latach 85-95. XX wieku, tym samym nie stanowi ikony tych czasów.
Przykładowe prace z kolekcji:
Od lewej:
Kolekcja sztuki Inspiracje i zapożyczenia
Kolekcja „Inspiracje i zapożyczenia” powstała na bazie prac, na których występują wyraźne nawiązania do znanych dzieł ze świata sztuki – malarstwa, rzeźby, w końcu samego komiksu. Jak na zaprezentowanej poniżej pracy z Batmana, gdzie nie da się nie zauważyć nawiązań do obrazów „Guernica” (1937) Pabla Picassa czy „Big Fish Eat Little Fish” (1556-1557) Pietera Bruegela. Ale także do klasycznych prac komiksowych, jak niezwykłe podobieństwo kadru z leżącą w łóżku, a przykrytą pościelą postacią ze splashu tytułowego do „Hellblazer” #134 do strony tytułowej z klasycznego komiksu „Daredevil” #227 autorstwa Franka Millera i Davida Mazzucchellie’go.
Przykładowe prace z kolekcji wraz z przykładami zapożyczeń/inspiracji:
Od lewej:
Kolekcja sztuki Title Splash
To dość specyficzna kolekcja, w zasadzie nietematyczna. Chodź temat jej to „Title splash„, co znaczy tyle co „Strona tytułowa„, dotyczy aspektów czysto technicznych, nie merytorycznych. Brak tu tematu przewodniego w sensie symbolicznym czy metaforycznym, a znaleźć tu można jedynie odniesienie do faktu, że wszystkie prace wchodzące w skład tej kolekcji są stronami tytułowymi, charakteryzującymi się najczęściej dużym kadrem (chociaż nie zawsze) i elementami typograficznymi składającymi się na tytuł.
Kolekcja głównie składa się z plansz komiksów amerykańskich, gdzie strony tytułowe upodobniane są do okładek i przez to nabierają plakatowego charakteru. Nieliczne wyjątki jednak także można znaleźć w komiksie polskim, chociażby w pracach „Mutująca Teczka – Show Kolektywny” Piotra Nowackiego czy splashu tytułowym do Konstruktu #6, Jakuba Kiyuca.
Przykładowe prace z kolekcji:
Od lewej:
Inne pomysły na kolekcje tematyczne
Przykładowe prace mogące posłużyć do kolekcji „Portret superbohatera„:
Od lewej: Hulk, Ironman, Justice League of America, Batman, Ghost Rider.
***
Przykładowe prace mogące posłużyć do kolekcji pt. „Cthulhu„:
Od lewej: