Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Rosiński w cenie Nowosielskiego„.
***
By dłużej nie trzymać w napięciu – zeszłotygodniowa aukcja w Sotheby’s zakończyła się całkowitym wynikiem w wysokości 3,821,947 euro, a okładka Grzegorza Rosińskiego została wylicytowana na kwotę 56 250 Euro (przy dzisiejszym kursie 232 312,50 zł). Gwoli pamięci – Murzynka na plaży Jerzego Nowosielskiego w ostatnim tygodniu stycznia na aukcji sztuki współczesnej w Warszawie poszła za 210 tys. zł.
Dziś po raz drugi (i pewnie nie ostatni) zażyłem lektury „Uporczywego upodobania” Jerzego Stelmacha – zażyłem, bo kolekcjonerstwo jest pewnego rodzaju narkotykiem, wprowadzającym kolekcjonera w euforię, a książki na ten temat na równi co dzieła oraz ludzie (inni kolekcjonerzy, galerzyści, artyści), spełniają tą samą odurzającą rolę.
Autor zanotował: „Kolekcjonowanie jest ze swej istoty procesem twórczym, dlatego musi przekraczać granice wyznaczone przez hierarchie, kanony czy rankingi. Kolekcjoner musi podjąć próbę dotarcia do niektórych przynajmniej rzeczy i ludzi w oficjalnym porządku sztuki pominiętych. Kolekcjonowanie to przede wszystkim właśnie przekraczanie ustalonych wcześniej granic, porzucenie pokornego myślenia hierarchicznego o sztuce, a co za tym idzie wyjście poza obowiązujący kanon. Trzeba znacznej odwagi, aby w taką samotną „podróż” wyruszyć.” I dalej: „Sztuka kolekcjonowania jest również procesem twórczym, w tym sensie, że nadajemy własne znaczenia pewnym zjawiskom z dziedziny sztuki. Dlatego kolekcjonowanie to również zdolność do wyprzedzania, która musi być powiązana z przekonaniem i odwagą. Przekonaniem, że coś jest ważne i dobre oraz odwagą, że to trzeba kupić, a następnie bronić tego wyboru.”
Tym razem na naszej drodze znowu Paryż. Będąc już po zeszłotygodniowej aukcji w Sotheby’sprzyglądamy się ofercie domu Christie’s, której aukcja ma dzisiaj miejsce. Przypomnę, ofercie z zakresu oryginalnych prac mistrzów komiksu – rysunków i malarstwa tworzonych na potrzeby druku komiksu (nie samych komiksów!).
14 marca, Christie’s
Jak wynika z rocznego raportu Artcurial, 75% klientów tego domu aukcyjnego pochodzi spoza Francji. I to nie powinno dziwić, wszak dzisiejszy klient głównie za sprawą Internetu, funkcjonuje sprawnie na rynku globalnym. Christie’s, po ubiegłorocznej kwietniowej świetnej aukcji sztuki komiksu, postanowił powalczyć o zasobne portfele amerykanów – stąd przed marcową aukcją zorganizował ekspozycję swoich prac w oddziale na Rockefeller Plaza w Nowym Jorku. A oferta doprawdy interesująca – bite 440 stron katalogu, 446 obiektów; jest to z pewnością też odpowiedź na zeszłoroczny manewr Arctucial, który dzięki szerszej ofercie skradł Christie’s rekord całego obrotu uzyskanego podczas jednej aukcji.
Nim przejdę do oferty warto zauważyć, że duże podmioty na rynku globalnym poznały już smak dobrej współpracy z profesjonalistami znającymi się na rynku plansz komiksowych. W skład Artcurial wchodzi dom aukcyjny Tajan, który już od początku lat 2000 specjalizował się w obrocie tego rodzaju asortymentem; dom Christie’s przygotowanie swojej oferty powierzył Danielowi Maghenowi, posiadającemu jedną z lepszych paryskich galerii sztuki komiksu; a pomimo faktu, że amerykański Heritageposiadał w swoich szeregach już od dawna wyspecjalizowany zespół, w ubiegłym roku zdecydował się na zakup i włączenie w swoje szeregi małżeństwa Joe i Nadii Mannarino, reprezentujących jedną z bardziej znaczących internetowych platformach aukcyjnych na rynku plansz komiksowych w USA.
Wróćmy jednak do Christie’s – co tym razem przygotował Daniel Maghen?
Dzisiejsza aukcja od razu zaczyna się mocnym akcentem, na pierwszy licytowany obiekt wybrano planszę Uderzo do komiksu „Asterix” (estymacja: 150-200 tys. euro). Dalej – podobnie jak w eszłym tygodniu w Sotheby’s – znajdziemy m.in.: wyjątkowej urody prace malarskie Enki Bilala (20-50 tys. euro za pełne plansze); kilkanaście prac włoskiego mistrza komiksu erotycznego Milo Manary. Dla miłośników erotyki i aktów przygotowano też prace Paulo Sierpieri, znanego głównie jako ojca komiksowej femme fatale, Druny, stanowiącej jedną z ważniejszych postaci komiksu drukowanego na łamach kultowego magazynu „Heavy Metal” (4-8 tys. euro). Jedna, szkicowa praca Hugo Pratta (6-8 tys. euro); dwa komplety rysunków Morrisa z postacią Lucky Luke (7-9 tys. euro za komplet). Plansze wydanych także u nas komiksów: „W poszukiwaniu ptaka czasu”, autorstwa Regisa Loisela (12-14 tys. euro) oraz bodajże pierwszy raz w ofercie aukcyjnej, kolorową planszę duetu Alessandro Barbucci, Barbara Canepa do fantastycznego i trochę cukierkowatego w odbiorze „Sky-Doll” (3,5-4,5 tys. euro); prace autorstwa Matthieu Lauffraya do serii „Long John Silver” – zarówno rysunki plansz, jak i kolorowy projekt okładki pierwszego tomu (w zależności od rodzaju pracy ceny wahają się od 4 tys. euro za pojedynczą planszę do 40 tys. euro górnej estymacji malowanej okładki). Spora oferta prac Moebiusa – do czego już nas zdążyły przyzwyczaić francuskie domy aukcyjne – ale, wzorem aukcji w Sotheby’s, mamy tu zarówno rysunki i prace malarskie do komiksu „Blueberry”(12-22 tys. euro), jak i bogatą paletę prac do jego komiksów fantastycznych, bardziej znaczących ze względu na jego na jego rozpoznawalny styl, na przykład prac do „Feralnego majora” (9-10 tys. euro). W końcu znajdziemy też tu malarskie Luisa Royo, znanego u nas z łam magazynu „Fantastyka”, gdzie często przedrukowywano jego prace w ramach okładek (10-16 tys. euro), czy kolorowe plansze do komiksu opowiadającego perypetie kota-detektywa „Blacksad”, Hiszpana Juanjo Guarnido (12-14 tys. euro za planszę i 40-50 tys. euro za wielkoformatową akwarelę).
W ofercie Christie’s i tym razem nie zabrakło prac Grzegorza Rosińskiego. Mamy tutaj i pracę do jedynego w swoim rodzaju „Szninkla” (9-10 tys. euro); cztery plansze rysunkiem tuszem do niezwykle poczytanej serii „Thorgal” (8-10 tys. euro każda); w końcu malowaną pracę do komiksu „Zemsta hrabiego Skarbka” (10-12 tys. euro). Osobiście trzymam kciuki!
Drugim polskim akcentem jest praca mieszkającej we Francji Agaty Kawy – ręcznie malowany drewniany parawan z ilustracją do jednego z poematów Charlesa Baudelaire’a (10-12 tys. euro). W zeszłym roku w kwietniu inny parawan, będący tryptykiem również inspirowany wierszem Baudelaire’a, został sprzedany na aukcji za 15 tys. euro.
Francuzi przyzwyczaili już nas do tego, że szeroką ofertę twórców frankofońskich uzupełniają godnie prace przedstawicieli amerykańskiego komiksu. I tak też jest w obecnej marcowej propozycji: Will Eisner z projektem okładki do „The Spirit” z Kitchen Pres z 1987 r. (4,5-5 tys. euro), Charles Burns z projektem okładki przygotowanej do „Zero Zero 8” (4-5 tys. euro – nota bene w zeszłym tygodniu jego praca sprzedała się za 12,5 tys. euro przy górnej estymacji 8,5 tys.), Charles M. Schulz z kultowymi Fistaszkami (45-55 tys. euro), Król Komiksu Jack Kirby z planszą z 1970 r. roku do komiksu ze świata Marvel, „Fantastyczna Czwórka” (6-7 tys. euro).
Oferta tak bogata, że nie sposób wszystkich wymienić, nie wspomniawszy o omówieniu.
A w przyszłym tygodniu – wyniki aukcji w Christie’s oraz aukcja specjalna, poświęcona pracom Herge do bijącego rekordy Tintina.
Przez ostatnie kilka dni zamiast oglądać serial „The Witcher” od Netflixa to siedzę i czytam artykuły oraz oglądam wideo z wszystkimi materiałami, które powstały wokół tego widowiska. Zawsze uważałem, że analiza otoczenia oraz statystyki mówią dużo więcej niż komentarze z otoczenia, w którym poruszasz się na co dzień. To, co mnie interesowało to perspektywa międzynarodowa, …
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …
„Za drogo!„, „Czemu tak podejrzanie tanio?” – to pytania, które pewnie nie raz zadawałeś sobie przeglądając ofertę związaną ze sztuką – nie tylko sztuką komiksu, ale sztuką jako taką. Co decyduje o cenie dzieła sztuki? Zobaczmy. Prawo podaży i popytu. Tak, nie ma w tym żadnej magii. Obiekty sztuki w przeważającej ilości występują jako pojedyncze …
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Komiksowy Tintin droższy niż prerafaelici i brytyjski impresjonizm razem wzięci„. *** To jest mój tydzień Tintina! W chwili gdy piszę ten artykuł, dwa dni temu obiegała świat informacja o tym, że belgijskie linie lotnicze pomalowały …
Aukcja sztuki komiksu w Christie’s (14 marca)
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Rosiński w cenie Nowosielskiego„.
***
By dłużej nie trzymać w napięciu – zeszłotygodniowa aukcja w Sotheby’s zakończyła się całkowitym wynikiem w wysokości 3,821,947 euro, a okładka Grzegorza Rosińskiego została wylicytowana na kwotę 56 250 Euro (przy dzisiejszym kursie 232 312,50 zł). Gwoli pamięci – Murzynka na plaży Jerzego Nowosielskiego w ostatnim tygodniu stycznia na aukcji sztuki współczesnej w Warszawie poszła za 210 tys. zł.
Dziś po raz drugi (i pewnie nie ostatni) zażyłem lektury „Uporczywego upodobania” Jerzego Stelmacha – zażyłem, bo kolekcjonerstwo jest pewnego rodzaju narkotykiem, wprowadzającym kolekcjonera w euforię, a książki na ten temat na równi co dzieła oraz ludzie (inni kolekcjonerzy, galerzyści, artyści), spełniają tą samą odurzającą rolę.
Autor zanotował: „Kolekcjonowanie jest ze swej istoty procesem twórczym, dlatego musi przekraczać granice wyznaczone przez hierarchie, kanony czy rankingi. Kolekcjoner musi podjąć próbę dotarcia do niektórych przynajmniej rzeczy i ludzi w oficjalnym porządku sztuki pominiętych. Kolekcjonowanie to przede wszystkim właśnie przekraczanie ustalonych wcześniej granic, porzucenie pokornego myślenia hierarchicznego o sztuce, a co za tym idzie wyjście poza obowiązujący kanon. Trzeba znacznej odwagi, aby w taką samotną „podróż” wyruszyć.” I dalej: „Sztuka kolekcjonowania jest również procesem twórczym, w tym sensie, że nadajemy własne znaczenia pewnym zjawiskom z dziedziny sztuki. Dlatego kolekcjonowanie to również zdolność do wyprzedzania, która musi być powiązana z przekonaniem i odwagą. Przekonaniem, że coś jest ważne i dobre oraz odwagą, że to trzeba kupić, a następnie bronić tego wyboru.”
Tym razem na naszej drodze znowu Paryż. Będąc już po zeszłotygodniowej aukcji w Sotheby’s przyglądamy się ofercie domu Christie’s, której aukcja ma dzisiaj miejsce. Przypomnę, ofercie z zakresu oryginalnych prac mistrzów komiksu – rysunków i malarstwa tworzonych na potrzeby druku komiksu (nie samych komiksów!).
14 marca, Christie’s
Jak wynika z rocznego raportu Artcurial, 75% klientów tego domu aukcyjnego pochodzi spoza Francji. I to nie powinno dziwić, wszak dzisiejszy klient głównie za sprawą Internetu, funkcjonuje sprawnie na rynku globalnym. Christie’s, po ubiegłorocznej kwietniowej świetnej aukcji sztuki komiksu, postanowił powalczyć o zasobne portfele amerykanów – stąd przed marcową aukcją zorganizował ekspozycję swoich prac w oddziale na Rockefeller Plaza w Nowym Jorku. A oferta doprawdy interesująca – bite 440 stron katalogu, 446 obiektów; jest to z pewnością też odpowiedź na zeszłoroczny manewr Arctucial, który dzięki szerszej ofercie skradł Christie’s rekord całego obrotu uzyskanego podczas jednej aukcji.
Nim przejdę do oferty warto zauważyć, że duże podmioty na rynku globalnym poznały już smak dobrej współpracy z profesjonalistami znającymi się na rynku plansz komiksowych. W skład Artcurial wchodzi dom aukcyjny Tajan, który już od początku lat 2000 specjalizował się w obrocie tego rodzaju asortymentem; dom Christie’s przygotowanie swojej oferty powierzył Danielowi Maghenowi, posiadającemu jedną z lepszych paryskich galerii sztuki komiksu; a pomimo faktu, że amerykański Heritage posiadał w swoich szeregach już od dawna wyspecjalizowany zespół, w ubiegłym roku zdecydował się na zakup i włączenie w swoje szeregi małżeństwa Joe i Nadii Mannarino, reprezentujących jedną z bardziej znaczących internetowych platformach aukcyjnych na rynku plansz komiksowych w USA.
Wróćmy jednak do Christie’s – co tym razem przygotował Daniel Maghen?
Dzisiejsza aukcja od razu zaczyna się mocnym akcentem, na pierwszy licytowany obiekt wybrano planszę Uderzo do komiksu „Asterix” (estymacja: 150-200 tys. euro). Dalej – podobnie jak w eszłym tygodniu w Sotheby’s – znajdziemy m.in.: wyjątkowej urody prace malarskie Enki Bilala (20-50 tys. euro za pełne plansze); kilkanaście prac włoskiego mistrza komiksu erotycznego Milo Manary. Dla miłośników erotyki i aktów przygotowano też prace Paulo Sierpieri, znanego głównie jako ojca komiksowej femme fatale, Druny, stanowiącej jedną z ważniejszych postaci komiksu drukowanego na łamach kultowego magazynu „Heavy Metal” (4-8 tys. euro). Jedna, szkicowa praca Hugo Pratta (6-8 tys. euro); dwa komplety rysunków Morrisa z postacią Lucky Luke (7-9 tys. euro za komplet). Plansze wydanych także u nas komiksów: „W poszukiwaniu ptaka czasu”, autorstwa Regisa Loisela (12-14 tys. euro) oraz bodajże pierwszy raz w ofercie aukcyjnej, kolorową planszę duetu Alessandro Barbucci, Barbara Canepa do fantastycznego i trochę cukierkowatego w odbiorze „Sky-Doll” (3,5-4,5 tys. euro); prace autorstwa Matthieu Lauffraya do serii „Long John Silver” – zarówno rysunki plansz, jak i kolorowy projekt okładki pierwszego tomu (w zależności od rodzaju pracy ceny wahają się od 4 tys. euro za pojedynczą planszę do 40 tys. euro górnej estymacji malowanej okładki). Spora oferta prac Moebiusa – do czego już nas zdążyły przyzwyczaić francuskie domy aukcyjne – ale, wzorem aukcji w Sotheby’s, mamy tu zarówno rysunki i prace malarskie do komiksu „Blueberry”(12-22 tys. euro), jak i bogatą paletę prac do jego komiksów fantastycznych, bardziej znaczących ze względu na jego na jego rozpoznawalny styl, na przykład prac do „Feralnego majora” (9-10 tys. euro). W końcu znajdziemy też tu malarskie Luisa Royo, znanego u nas z łam magazynu „Fantastyka”, gdzie często przedrukowywano jego prace w ramach okładek (10-16 tys. euro), czy kolorowe plansze do komiksu opowiadającego perypetie kota-detektywa „Blacksad”, Hiszpana Juanjo Guarnido (12-14 tys. euro za planszę i 40-50 tys. euro za wielkoformatową akwarelę).
W ofercie Christie’s i tym razem nie zabrakło prac Grzegorza Rosińskiego. Mamy tutaj i pracę do jedynego w swoim rodzaju „Szninkla” (9-10 tys. euro); cztery plansze rysunkiem tuszem do niezwykle poczytanej serii „Thorgal” (8-10 tys. euro każda); w końcu malowaną pracę do komiksu „Zemsta hrabiego Skarbka” (10-12 tys. euro). Osobiście trzymam kciuki!
Drugim polskim akcentem jest praca mieszkającej we Francji Agaty Kawy – ręcznie malowany drewniany parawan z ilustracją do jednego z poematów Charlesa Baudelaire’a (10-12 tys. euro). W zeszłym roku w kwietniu inny parawan, będący tryptykiem również inspirowany wierszem Baudelaire’a, został sprzedany na aukcji za 15 tys. euro.
Francuzi przyzwyczaili już nas do tego, że szeroką ofertę twórców frankofońskich uzupełniają godnie prace przedstawicieli amerykańskiego komiksu. I tak też jest w obecnej marcowej propozycji: Will Eisner z projektem okładki do „The Spirit” z Kitchen Pres z 1987 r. (4,5-5 tys. euro), Charles Burns z projektem okładki przygotowanej do „Zero Zero 8” (4-5 tys. euro – nota bene w zeszłym tygodniu jego praca sprzedała się za 12,5 tys. euro przy górnej estymacji 8,5 tys.), Charles M. Schulz z kultowymi Fistaszkami (45-55 tys. euro), Król Komiksu Jack Kirby z planszą z 1970 r. roku do komiksu ze świata Marvel, „Fantastyczna Czwórka” (6-7 tys. euro).
Oferta tak bogata, że nie sposób wszystkich wymienić, nie wspomniawszy o omówieniu.
A w przyszłym tygodniu – wyniki aukcji w Christie’s oraz aukcja specjalna, poświęcona pracom Herge do bijącego rekordy Tintina.
Powiązane Wpisy
The Witcher: światowy sukces marki
Przez ostatnie kilka dni zamiast oglądać serial „The Witcher” od Netflixa to siedzę i czytam artykuły oraz oglądam wideo z wszystkimi materiałami, które powstały wokół tego widowiska. Zawsze uważałem, że analiza otoczenia oraz statystyki mówią dużo więcej niż komentarze z otoczenia, w którym poruszasz się na co dzień. To, co mnie interesowało to perspektywa międzynarodowa, …
Aukcja sztuki komiksu w Heritage (28-30 maja)
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …
Skąd się bierze cena sztuki?
„Za drogo!„, „Czemu tak podejrzanie tanio?” – to pytania, które pewnie nie raz zadawałeś sobie przeglądając ofertę związaną ze sztuką – nie tylko sztuką komiksu, ale sztuką jako taką. Co decyduje o cenie dzieła sztuki? Zobaczmy. Prawo podaży i popytu. Tak, nie ma w tym żadnej magii. Obiekty sztuki w przeważającej ilości występują jako pojedyncze …
Aukcja Tintin w Christie’s (14 marca)
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Komiksowy Tintin droższy niż prerafaelici i brytyjski impresjonizm razem wzięci„. *** To jest mój tydzień Tintina! W chwili gdy piszę ten artykuł, dwa dni temu obiegała świat informacja o tym, że belgijskie linie lotnicze pomalowały …