Kilka tygodni temu przygotowując się do rozmowy na temat rynku oryginalnych plansz komiksowych w Stanach Zjednoczonych, oraz sprzedaży plansz na aukcjach sztuki prowadzonych przez czołowe domy aukcyjne, przeglądnąłem katalogi, które na owe spotkanie mógłbym wziąć. Przeglądając katalog z 1993 roku z domu aukcyjnego Sotheby’s, moim oczom ukazał się znajomy komplet okładek do komiksów z serii „Watchmen„. Znajomy, bo przecież na początku roku bieżącego, tj. 2013 r., otrzymałem z domu aukcyjnego Heritage prospekt zawierający rozpiskę aukcji z… kompletem okładek do „Watchmen„. Dzięki temu mielibyśmy okazję prześledzić zmianę wartości tychże na przestrzeni równo 20 lat. Zatem po kolei.
Sotheby’s, 1993 r.
Mamy rok 1993. Dom aukcyjny Sotheby’s organizuje aukcję w Nowym Jorku i wydaje katalog „Sale 6446 Comic Books and Comic Art„; aukcja wyznaczona jest na 26 czerwca 1993 roku.
Na aukcji wystawione zostały m.in.:
oryginalna okładka do „Ghostly Tales” No 122, autorstwa Steva Ditko,
strona tytułowa (title splash) do pierwszej części „Justice League of America” z 1960 roku,
strona tytułowa do „Amazing Spider-Man” No 39, autorstwa Johna Romity Sr.,
okładka do komiksu „The Mighty Thor” No 141, rysowana przez Jacka Kirby (ołówek), w kooperacji z Vince Coletta (tusz),
oryginalne okładki Kirby’ego do „Captain America” – No 212 i nieopublikowana do No 105,
okładki do komiksów z serii „Superman” autorstwa Neala Adamsa
i wiele innych prac czołówki komiksowych twórców, w tym rzecz jasna wspomniany komplet okładek do komiksów „Watchmen„, których autorem jest Dave Gibbons.
Komplet składał się z 12 okładek z numerów #1-#12; w katalogu został mu przypisany numer aukcyjny ‚136’, a przy dość szczegółowym opisie pojawiła się estymacja okładek na poziomie $20,000-$25,000 (skan katalogu poniżej).
Według artykułów, które dzisiaj można znaleźć w Internecie, komplet tych okładek do „Watchmena” w 1993 roku został sprzedany za kwotę $26,000.
Heritage, 2013 r.
Na początku 2013 roku dom aukcyjny Heritage ogłosił, że w roku bieżącym zostaną wystawione na sprzedaż wszystkie dwanaście okładki, które w komplecie zostały sprzedane w roku 1993. Ale – nowość – okładki będą sprzedawane samodzielnie, na pojedynczych aukcjach, a nie jako komplet, jak to miało miejsce 20 lat wcześniej. W prospekcie – który także otrzymaliśmy jako członek domu aukcyjnego Heritage –przy okładkach zostały podane terminy sprzedaży wraz z numerami przedmiotów na aukcjach:
#1, Bloody Smiley Face/Doomsday Clock: luty, nr przedmiotu 7073-104001
#2, Cemetery: luty, nr przedmiotu 7073-104002
#3, Trefoil Fallout Shelter Symbol: luty, nr przedmiotu 7073-104004
#4, Photo of Jon Osterman and Janey Slater at a Carnival: maj, nr przedmiotu 7076-13001
#5, Upside Down Club Sign: maj, nr przedmiotu 7076-13002
#6, Rorschach Inkblot: maj, nr przedmiotu 7076-13003
#7, Nite Owl’s Hovercraft: sierpień, nr przedmiotu 7079-12001
#8, Statue of Nite Owl I: sierpień, nr przedmiotu 7079-12002
#9, An Open Bottle of Nostalgia Cologne Tumbling Against a Starry Backdrop: sierpień, nr przedmiotu 7079-12003
#10, A Radar Screen Showing Two Incoming Aircraft: listopad, nr przedmiotu 7084-12001
#11, A Tropical Garden Seen Through a Small Hole in the Snow: listopad, nr przedmiotu 7084-12002
#12, A Clock at Midnight, Its Face Running with Blood: listopad, nr przedmiotu 7084-12003
Biorąc pod uwagę, że właśnie mamy koniec listopada i powyższe aukcje są już za nami, możemy podsumować wszystkie transakcje. I tak, ceny uzyskane przez powyższe okładki wyglądały następująco:
#4, Photo of Jon Osterman and Janey Slater at a Carnival: $31,070.00
#5, Upside Down Club Sign: $25,095.00
#6, Rorschach Inkblot:$44,812.50
#7, Nite Owl’s Hovercraft: $38,837.50
#8, Statue of Nite Owl I: $31,070,00
#9, An Open Bottle of Nostalgia Cologne Tumbling Against a Starry Backdrop: $28,680.00
#10, A Radar Screen Showing Two Incoming Aircraft: $25,095.00
#11, A Tropical Garden Seen Through a Small Hole in the Snow: $6,572.50
#12, A Clock at Midnight, Its Face Running with Blood: $44,812.50
Zatem łączna kwota uzyskana w wyniku sprzedaży pojedynczych okładek w roku 2013 przyniosła $492,937.50! Co daje zwrot na poziomie blisko 19 000% wartości początkowej, a co znowu w efekcie po podzieleniu na 20 lat różnicy między okresem nabycia kompletu (Sotheby’s 1993) a sprzedażą (Heritage 2013), daje blisko 1000% wzrostu wartości rok do roku.
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
2018 rok z pewnością zapamiętam jako wyjątkowo pracowity i wyjątkowo czasochłonny; z końcem 2017 przyszedł na świat mój drugi syn, co oznaczało przez ostatnie miesiące godzenie obowiązków podwójnego taty z obowiązkami związanymi z utrzymaniem i rozwojem galerii. I z tego co widzę udało się to nad wyraz dobrze w obu przypadkach – wyniki pokazują, że …
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Komiksowy Tintin droższy niż prerafaelici i brytyjski impresjonizm razem wzięci„. *** To jest mój tydzień Tintina! W chwili gdy piszę ten artykuł, dwa dni temu obiegała świat informacja o tym, że belgijskie linie lotnicze pomalowały …
Właśnie ukazał się niedościgniony raport „The Art Market” edycja 2019 przygotowany przez Art Basel i UBS, który uchodzi za jeden z najbardziej miarodajnych i opiniotwórczych dla całego art-worldu. Edycja z tego roku liczy sobie ponad 400 stron (!) – dla porównania zeszłoroczna liczyła sobie 175. Co w środku? Analiza finansowa całego rynku za rok 2018; analizy …
„Watchmen”: 20 lat kompletu okładek na giełdach sztuki
Watchmen, okładki #1-12
Kilka tygodni temu przygotowując się do rozmowy na temat rynku oryginalnych plansz komiksowych w Stanach Zjednoczonych, oraz sprzedaży plansz na aukcjach sztuki prowadzonych przez czołowe domy aukcyjne, przeglądnąłem katalogi, które na owe spotkanie mógłbym wziąć. Przeglądając katalog z 1993 roku z domu aukcyjnego Sotheby’s, moim oczom ukazał się znajomy komplet okładek do komiksów z serii „Watchmen„. Znajomy, bo przecież na początku roku bieżącego, tj. 2013 r., otrzymałem z domu aukcyjnego Heritage prospekt zawierający rozpiskę aukcji z… kompletem okładek do „Watchmen„. Dzięki temu mielibyśmy okazję prześledzić zmianę wartości tychże na przestrzeni równo 20 lat. Zatem po kolei.
Sotheby’s, 1993 r.
Mamy rok 1993. Dom aukcyjny Sotheby’s organizuje aukcję w Nowym Jorku i wydaje katalog „Sale 6446 Comic Books and Comic Art„; aukcja wyznaczona jest na 26 czerwca 1993 roku.
Na aukcji wystawione zostały m.in.:
Komplet składał się z 12 okładek z numerów #1-#12; w katalogu został mu przypisany numer aukcyjny ‚136’, a przy dość szczegółowym opisie pojawiła się estymacja okładek na poziomie $20,000-$25,000 (skan katalogu poniżej).
Według artykułów, które dzisiaj można znaleźć w Internecie, komplet tych okładek do „Watchmena” w 1993 roku został sprzedany za kwotę $26,000.
Heritage, 2013 r.
Na początku 2013 roku dom aukcyjny Heritage ogłosił, że w roku bieżącym zostaną wystawione na sprzedaż wszystkie dwanaście okładki, które w komplecie zostały sprzedane w roku 1993. Ale – nowość – okładki będą sprzedawane samodzielnie, na pojedynczych aukcjach, a nie jako komplet, jak to miało miejsce 20 lat wcześniej. W prospekcie – który także otrzymaliśmy jako członek domu aukcyjnego Heritage –przy okładkach zostały podane terminy sprzedaży wraz z numerami przedmiotów na aukcjach:
Biorąc pod uwagę, że właśnie mamy koniec listopada i powyższe aukcje są już za nami, możemy podsumować wszystkie transakcje. I tak, ceny uzyskane przez powyższe okładki wyglądały następująco:
Zatem łączna kwota uzyskana w wyniku sprzedaży pojedynczych okładek w roku 2013 przyniosła $492,937.50! Co daje zwrot na poziomie blisko 19 000% wartości początkowej, a co znowu w efekcie po podzieleniu na 20 lat różnicy między okresem nabycia kompletu (Sotheby’s 1993) a sprzedażą (Heritage 2013), daje blisko 1000% wzrostu wartości rok do roku.
Sam przyznam, że to niewiarygodny wynik!
Watchmen, galeria okładek
Powiązane Wpisy
ArtKomiks: Podsumowanie 2019 roku
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
ArtKomiks: Podsumowanie 2018 roku
2018 rok z pewnością zapamiętam jako wyjątkowo pracowity i wyjątkowo czasochłonny; z końcem 2017 przyszedł na świat mój drugi syn, co oznaczało przez ostatnie miesiące godzenie obowiązków podwójnego taty z obowiązkami związanymi z utrzymaniem i rozwojem galerii. I z tego co widzę udało się to nad wyraz dobrze w obu przypadkach – wyniki pokazują, że …
Aukcja Tintin w Christie’s (14 marca)
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Komiksowy Tintin droższy niż prerafaelici i brytyjski impresjonizm razem wzięci„. *** To jest mój tydzień Tintina! W chwili gdy piszę ten artykuł, dwa dni temu obiegała świat informacja o tym, że belgijskie linie lotnicze pomalowały …
Światowy rynek sztuki: raport 2018/2019 – z perspektywy galerii (omówienie trendów)
Właśnie ukazał się niedościgniony raport „The Art Market” edycja 2019 przygotowany przez Art Basel i UBS, który uchodzi za jeden z najbardziej miarodajnych i opiniotwórczych dla całego art-worldu. Edycja z tego roku liczy sobie ponad 400 stron (!) – dla porównania zeszłoroczna liczyła sobie 175. Co w środku? Analiza finansowa całego rynku za rok 2018; analizy …