Leży przede mną katalog Aukcji Komiksu i Animacji zorganizowanej w Sopockim Domu Aukcyjnym. To już jutro.
W katalogu 106 wyselekcjonowanych prac (szkice, rysunki ołówkiem, rysunki tuszem, prace malowane – akryle, tempery, kolaże). Są plansze klasyków polskiego komiksu, a wśród nich: ojciec Kajka i Kokosza Janusz Christa, Mieczysław Wiśniewski (Kapitan Kloss), autorka Kleksa – Szarlota Pawel, znany z surrealistycznego, absurdalnego dowcipu Tadeusz Baranowski, Henryk Chmielewski (Tytus, Romek i A’Tomek), Tadeusz Raczkiewicz – pierwszy raz z pracami do uważanego za najlepsze jego dokonanie, komiksu „Tajemnica kamiennego lasu„, drukowanego na łamach „Świata Młodych”, Bogusław Polch, Marek Szyszko. Są też i nowości – prace autorów dotąd nie prezentowane na aukcjach komiksu, jak Jerzy Skarżyński (ilustracja do „Ubik” Philipa K. Dicka, wydanej w 1974 roku w serii ‚Stanisław Lem Poleca’) oraz Grzegorz Rosiński, sprzedawany na świecie w największych domach aukcyjnych, jak Christie’s, Sotheby’s, Artcurial (tu mamy szkic do jego „Westernu„, który ukazał się drukiem zarówno w limitowanej belgijskiej wersji wydania komiksu, jak i wydanej niedawno monografii Rosińskiego, której tłumaczenie – wg zapowiedzi wydawnictwa Egmont Polska – w tym roku polskojęzyczny czytelnik powinien otrzymać w swoje ręce). To pierwszy tego rodzaju przypadek, że praca tak cenionego w krajach frankofońskich mistrza komiksu, pojawia się na rodzimej aukcji i niezależnie od wyniku końcowego, warte jest to odnotowania.
Pośród oferty mamy też prace polskich autorów tworzących komiks aktualnie, a pośród nich m.in.: Marek Raczkowski (satyryczny komiks prasowy), Dominik Szcześniak (m.in. punkowa okładka do „Zinio”), Przemysław Truściński, Tomasz Lew Leśniak (komplet prac do Jeża Jerzego), Marcin Podolec, Janusz Pawlak ukrywający się do niedawna pod pseudonimem Clarance Weatherspoon (plansza do komiksu „Toshiro„, który ukazał się nakładem amerykańskiego wydawnictwa Dark Horse), Nikodem Cabała (z planszą do „Biocosmosis„, części przedrukowanej również w kultowym magazynie „Heavy Metal”), Maciej Mazur (z pracami tworzonymi na rynek francuski), hiperrealistyczny Daniel Grzeszkiewicz, Anna Andruchowicz (z dwoma rysunkami ołówkiem do debiutu wydanego w Kulturze Gniewu, „W obcej skórze„), Mateusz Skutnik (a akwarelą do swojej serii „Rewolucje„), Daniel Chmielewski (plansza do autobiograficznego „Zapętlenia„), Joanna Karpowicz (z dwoma akrylami, w tym jednym do komiksu wydanego w świetnej antologii „Polski komiks kobiecy„), Maria Rostocka (z pełnymi planszami – co rzadkie, bo większość jej prac to jednak kadry potem składane w komputerze w plansze – do „Niedźwiedź, kot i królik„), czy w końcu Michał Rzecznik z grupy Maszin – by wymienić część autorów.
Do nowości na rodzimym rynku aukcyjnym sztuki komiksu należą także prace zagranicznych twórców do czołowych tytułów, nierzadko drukowanych także i u nas, jak: Superman (splash tytułowy), Batman (tu efektowna okładka do „Green Arrow„, ale też dwa splashe – w tym jeden tytułowy do serii JLA z postacią Wonder Woman – czy stronę autorstwa jednego z bardziej uznanych aktualnych rysowników – Tima Sale’a); w końcu jest i Captain America (splash tytułowy), czy praca legendy amerykańskiego komiksu, Gene Colana (splash tytułowy do komiksu o Wolverine), o którym to rysowniku polski czytelnik może poczytać m.in. w książce „Niezwykła historia Marvel Comics„). W końcu mamy też robiącą wrażenie okładkę do serii wg scenariusza Clive’a Barkera „Nightbreed” (nota bene, rysunki do tego komiksu wykonywał Piotr Kowalski). Dla fanów science fiction są prace do serii „Star Wars” (ładna plansza Ricka Leonardi przedstawiająca lorda Vadera) oraz okładka do „Star Trek„, zawierająca też folię z ręcznie malowanym liternictwem. I coś dla wolących europejską kreskę – pełny włoski komiks (komplet 90 plansz!) erotyczny narysowany przez Nisko, autora wyjątkowo zasłużonego dla animacji światowej oraz dwie plansze Tanquerelle’a do serii „Profesor Bell„, wydanego u nas nakładem wydawnictwa Timof i Cisi Wspólnicy. To pierwszy tego rodzaju przypadek, gdy polski kolekcjoner w naszym kraju w ramach aukcji stacjonarnej ma możliwość nabycia w ramach aukcji komiksu wyjątkowych prac uznanych zagranicznych autorów.
Katalog zamyka 11 prac z animacji (ręcznie malowane folie, a nawet zestawy folii celuloidowych wraz z ręcznie malowanymi tłami – co dość rzadkie na rynku, gdyż większość oferowanych folii jest bądź bez tła, bądź też tła są wydrukami) do takich kultowych bajek jak: Kaczor Donald (Walt Disney), Kubuś Puchatek, Pinokio, Mapeciątka (Jim Henson), Smerfy, Różowa Pantera, Czarnoksiężnik z krainy Oz czy Beavis and Butt-head (MTV).
Na dodatkowe wyróżnienie zasługuje sam katalog, ze wstępem p. Katarzyny Dąbrowskiej z Sopockiego Domu Aukcyjnego oraz w przypadku prac amerykańskich z kolorowymi miniaturkami, będącymi przedrukami stron z już wydanych komiksów tak, by można było zobaczyć oryginalny czarno-biały rysunek w zestawieniu z kolorową stroną w druku.
Zgodnie niejako z tradycją (patrz podsumowanie roku 2015), wraz z nadejściem nowego roku, na naszym blogu podsumowanie rynku sztuki komiksu z perspektywy naszej galerii. Tekst wyszedł dość obszerny, zatem bez zbędnych słów: zapraszam! A jak Aukcje Historycznie 2016 to był wybitnie dobry rok na rynku aukcyjnym. Bardzo szeroką ofertę zapewniły zarówno domy o ugruntowanej …
Mamy już styczeń 2015 roku, więc dobry czas na podsumowanie roku ubiegłego – nie zdecydowaliśmy się na podsumowanie pod koniec 2014, gdyż efekty – w tym sprzedaż – były widoczne do ostatniego dnia grudnia (nawet 31 grudnia odnotowaliśmy sprzedaż, za co dziękujemy naszym zaangażowanym klientom!). Rok 2014 należał do kolejnego udanego, odkąd ArtKomiks.pl rozpoczął swoją …
Wzorem lat poprzednich poniżej nasze podsumowanie roku odchodzącego roku na światowym rynku sztuki komiksu z perspektywy naszej galerii. Wpisy z poprzednich lat to: Sztuka komiksu: Podsumowanie 2016 roku oraz Sztuka komiksu: Podsumowanie 2015 roku. Tymczasem zapraszam do lektury najświeższego podsumowania. A jak Aukcje Jeśli miałbym podsumować AD2017 na rynku aukcyjnym sztuki komiksu, to jednoznacznie bym …
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …
Aukcja Komiksu i Animacji w Sopockim Domu Aukcyjnym
Leży przede mną katalog Aukcji Komiksu i Animacji zorganizowanej w Sopockim Domu Aukcyjnym. To już jutro.
W katalogu 106 wyselekcjonowanych prac (szkice, rysunki ołówkiem, rysunki tuszem, prace malowane – akryle, tempery, kolaże). Są plansze klasyków polskiego komiksu, a wśród nich: ojciec Kajka i Kokosza Janusz Christa, Mieczysław Wiśniewski (Kapitan Kloss), autorka Kleksa – Szarlota Pawel, znany z surrealistycznego, absurdalnego dowcipu Tadeusz Baranowski, Henryk Chmielewski (Tytus, Romek i A’Tomek), Tadeusz Raczkiewicz – pierwszy raz z pracami do uważanego za najlepsze jego dokonanie, komiksu „Tajemnica kamiennego lasu„, drukowanego na łamach „Świata Młodych”, Bogusław Polch, Marek Szyszko. Są też i nowości – prace autorów dotąd nie prezentowane na aukcjach komiksu, jak Jerzy Skarżyński (ilustracja do „Ubik” Philipa K. Dicka, wydanej w 1974 roku w serii ‚Stanisław Lem Poleca’) oraz Grzegorz Rosiński, sprzedawany na świecie w największych domach aukcyjnych, jak Christie’s, Sotheby’s, Artcurial (tu mamy szkic do jego „Westernu„, który ukazał się drukiem zarówno w limitowanej belgijskiej wersji wydania komiksu, jak i wydanej niedawno monografii Rosińskiego, której tłumaczenie – wg zapowiedzi wydawnictwa Egmont Polska – w tym roku polskojęzyczny czytelnik powinien otrzymać w swoje ręce). To pierwszy tego rodzaju przypadek, że praca tak cenionego w krajach frankofońskich mistrza komiksu, pojawia się na rodzimej aukcji i niezależnie od wyniku końcowego, warte jest to odnotowania.
Pośród oferty mamy też prace polskich autorów tworzących komiks aktualnie, a pośród nich m.in.: Marek Raczkowski (satyryczny komiks prasowy), Dominik Szcześniak (m.in. punkowa okładka do „Zinio”), Przemysław Truściński, Tomasz Lew Leśniak (komplet prac do Jeża Jerzego), Marcin Podolec, Janusz Pawlak ukrywający się do niedawna pod pseudonimem Clarance Weatherspoon (plansza do komiksu „Toshiro„, który ukazał się nakładem amerykańskiego wydawnictwa Dark Horse), Nikodem Cabała (z planszą do „Biocosmosis„, części przedrukowanej również w kultowym magazynie „Heavy Metal”), Maciej Mazur (z pracami tworzonymi na rynek francuski), hiperrealistyczny Daniel Grzeszkiewicz, Anna Andruchowicz (z dwoma rysunkami ołówkiem do debiutu wydanego w Kulturze Gniewu, „W obcej skórze„), Mateusz Skutnik (a akwarelą do swojej serii „Rewolucje„), Daniel Chmielewski (plansza do autobiograficznego „Zapętlenia„), Joanna Karpowicz (z dwoma akrylami, w tym jednym do komiksu wydanego w świetnej antologii „Polski komiks kobiecy„), Maria Rostocka (z pełnymi planszami – co rzadkie, bo większość jej prac to jednak kadry potem składane w komputerze w plansze – do „Niedźwiedź, kot i królik„), czy w końcu Michał Rzecznik z grupy Maszin – by wymienić część autorów.
Do nowości na rodzimym rynku aukcyjnym sztuki komiksu należą także prace zagranicznych twórców do czołowych tytułów, nierzadko drukowanych także i u nas, jak: Superman (splash tytułowy), Batman (tu efektowna okładka do „Green Arrow„, ale też dwa splashe – w tym jeden tytułowy do serii JLA z postacią Wonder Woman – czy stronę autorstwa jednego z bardziej uznanych aktualnych rysowników – Tima Sale’a); w końcu jest i Captain America (splash tytułowy), czy praca legendy amerykańskiego komiksu, Gene Colana (splash tytułowy do komiksu o Wolverine), o którym to rysowniku polski czytelnik może poczytać m.in. w książce „Niezwykła historia Marvel Comics„). W końcu mamy też robiącą wrażenie okładkę do serii wg scenariusza Clive’a Barkera „Nightbreed” (nota bene, rysunki do tego komiksu wykonywał Piotr Kowalski). Dla fanów science fiction są prace do serii „Star Wars” (ładna plansza Ricka Leonardi przedstawiająca lorda Vadera) oraz okładka do „Star Trek„, zawierająca też folię z ręcznie malowanym liternictwem. I coś dla wolących europejską kreskę – pełny włoski komiks (komplet 90 plansz!) erotyczny narysowany przez Nisko, autora wyjątkowo zasłużonego dla animacji światowej oraz dwie plansze Tanquerelle’a do serii „Profesor Bell„, wydanego u nas nakładem wydawnictwa Timof i Cisi Wspólnicy. To pierwszy tego rodzaju przypadek, gdy polski kolekcjoner w naszym kraju w ramach aukcji stacjonarnej ma możliwość nabycia w ramach aukcji komiksu wyjątkowych prac uznanych zagranicznych autorów.
Katalog zamyka 11 prac z animacji (ręcznie malowane folie, a nawet zestawy folii celuloidowych wraz z ręcznie malowanymi tłami – co dość rzadkie na rynku, gdyż większość oferowanych folii jest bądź bez tła, bądź też tła są wydrukami) do takich kultowych bajek jak: Kaczor Donald (Walt Disney), Kubuś Puchatek, Pinokio, Mapeciątka (Jim Henson), Smerfy, Różowa Pantera, Czarnoksiężnik z krainy Oz czy Beavis and Butt-head (MTV).
Na dodatkowe wyróżnienie zasługuje sam katalog, ze wstępem p. Katarzyny Dąbrowskiej z Sopockiego Domu Aukcyjnego oraz w przypadku prac amerykańskich z kolorowymi miniaturkami, będącymi przedrukami stron z już wydanych komiksów tak, by można było zobaczyć oryginalny czarno-biały rysunek w zestawieniu z kolorową stroną w druku.
Pełna oferta do zobaczenia online w katalogu (.PDF).
Powiązane Wpisy
Sztuka komiksu: Podsumowanie 2016 roku
Zgodnie niejako z tradycją (patrz podsumowanie roku 2015), wraz z nadejściem nowego roku, na naszym blogu podsumowanie rynku sztuki komiksu z perspektywy naszej galerii. Tekst wyszedł dość obszerny, zatem bez zbędnych słów: zapraszam! A jak Aukcje Historycznie 2016 to był wybitnie dobry rok na rynku aukcyjnym. Bardzo szeroką ofertę zapewniły zarówno domy o ugruntowanej …
Podsumowanie 2014
Mamy już styczeń 2015 roku, więc dobry czas na podsumowanie roku ubiegłego – nie zdecydowaliśmy się na podsumowanie pod koniec 2014, gdyż efekty – w tym sprzedaż – były widoczne do ostatniego dnia grudnia (nawet 31 grudnia odnotowaliśmy sprzedaż, za co dziękujemy naszym zaangażowanym klientom!). Rok 2014 należał do kolejnego udanego, odkąd ArtKomiks.pl rozpoczął swoją …
Sztuka komiksu: Podsumowanie 2017 roku
Wzorem lat poprzednich poniżej nasze podsumowanie roku odchodzącego roku na światowym rynku sztuki komiksu z perspektywy naszej galerii. Wpisy z poprzednich lat to: Sztuka komiksu: Podsumowanie 2016 roku oraz Sztuka komiksu: Podsumowanie 2015 roku. Tymczasem zapraszam do lektury najświeższego podsumowania. A jak Aukcje Jeśli miałbym podsumować AD2017 na rynku aukcyjnym sztuki komiksu, to jednoznacznie bym …
Aukcja sztuki komiksu w Heritage (28-30 maja)
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …