Leży przede mną katalog Aukcji Komiksu i Animacji zorganizowanej w Sopockim Domu Aukcyjnym. To już jutro.
W katalogu 106 wyselekcjonowanych prac (szkice, rysunki ołówkiem, rysunki tuszem, prace malowane – akryle, tempery, kolaże). Są plansze klasyków polskiego komiksu, a wśród nich: ojciec Kajka i Kokosza Janusz Christa, Mieczysław Wiśniewski (Kapitan Kloss), autorka Kleksa – Szarlota Pawel, znany z surrealistycznego, absurdalnego dowcipu Tadeusz Baranowski, Henryk Chmielewski (Tytus, Romek i A’Tomek), Tadeusz Raczkiewicz – pierwszy raz z pracami do uważanego za najlepsze jego dokonanie, komiksu „Tajemnica kamiennego lasu„, drukowanego na łamach „Świata Młodych”, Bogusław Polch, Marek Szyszko. Są też i nowości – prace autorów dotąd nie prezentowane na aukcjach komiksu, jak Jerzy Skarżyński (ilustracja do „Ubik” Philipa K. Dicka, wydanej w 1974 roku w serii ‚Stanisław Lem Poleca’) oraz Grzegorz Rosiński, sprzedawany na świecie w największych domach aukcyjnych, jak Christie’s, Sotheby’s, Artcurial (tu mamy szkic do jego „Westernu„, który ukazał się drukiem zarówno w limitowanej belgijskiej wersji wydania komiksu, jak i wydanej niedawno monografii Rosińskiego, której tłumaczenie – wg zapowiedzi wydawnictwa Egmont Polska – w tym roku polskojęzyczny czytelnik powinien otrzymać w swoje ręce). To pierwszy tego rodzaju przypadek, że praca tak cenionego w krajach frankofońskich mistrza komiksu, pojawia się na rodzimej aukcji i niezależnie od wyniku końcowego, warte jest to odnotowania.
Pośród oferty mamy też prace polskich autorów tworzących komiks aktualnie, a pośród nich m.in.: Marek Raczkowski (satyryczny komiks prasowy), Dominik Szcześniak (m.in. punkowa okładka do „Zinio”), Przemysław Truściński, Tomasz Lew Leśniak (komplet prac do Jeża Jerzego), Marcin Podolec, Janusz Pawlak ukrywający się do niedawna pod pseudonimem Clarance Weatherspoon (plansza do komiksu „Toshiro„, który ukazał się nakładem amerykańskiego wydawnictwa Dark Horse), Nikodem Cabała (z planszą do „Biocosmosis„, części przedrukowanej również w kultowym magazynie „Heavy Metal”), Maciej Mazur (z pracami tworzonymi na rynek francuski), hiperrealistyczny Daniel Grzeszkiewicz, Anna Andruchowicz (z dwoma rysunkami ołówkiem do debiutu wydanego w Kulturze Gniewu, „W obcej skórze„), Mateusz Skutnik (a akwarelą do swojej serii „Rewolucje„), Daniel Chmielewski (plansza do autobiograficznego „Zapętlenia„), Joanna Karpowicz (z dwoma akrylami, w tym jednym do komiksu wydanego w świetnej antologii „Polski komiks kobiecy„), Maria Rostocka (z pełnymi planszami – co rzadkie, bo większość jej prac to jednak kadry potem składane w komputerze w plansze – do „Niedźwiedź, kot i królik„), czy w końcu Michał Rzecznik z grupy Maszin – by wymienić część autorów.
Do nowości na rodzimym rynku aukcyjnym sztuki komiksu należą także prace zagranicznych twórców do czołowych tytułów, nierzadko drukowanych także i u nas, jak: Superman (splash tytułowy), Batman (tu efektowna okładka do „Green Arrow„, ale też dwa splashe – w tym jeden tytułowy do serii JLA z postacią Wonder Woman – czy stronę autorstwa jednego z bardziej uznanych aktualnych rysowników – Tima Sale’a); w końcu jest i Captain America (splash tytułowy), czy praca legendy amerykańskiego komiksu, Gene Colana (splash tytułowy do komiksu o Wolverine), o którym to rysowniku polski czytelnik może poczytać m.in. w książce „Niezwykła historia Marvel Comics„). W końcu mamy też robiącą wrażenie okładkę do serii wg scenariusza Clive’a Barkera „Nightbreed” (nota bene, rysunki do tego komiksu wykonywał Piotr Kowalski). Dla fanów science fiction są prace do serii „Star Wars” (ładna plansza Ricka Leonardi przedstawiająca lorda Vadera) oraz okładka do „Star Trek„, zawierająca też folię z ręcznie malowanym liternictwem. I coś dla wolących europejską kreskę – pełny włoski komiks (komplet 90 plansz!) erotyczny narysowany przez Nisko, autora wyjątkowo zasłużonego dla animacji światowej oraz dwie plansze Tanquerelle’a do serii „Profesor Bell„, wydanego u nas nakładem wydawnictwa Timof i Cisi Wspólnicy. To pierwszy tego rodzaju przypadek, gdy polski kolekcjoner w naszym kraju w ramach aukcji stacjonarnej ma możliwość nabycia w ramach aukcji komiksu wyjątkowych prac uznanych zagranicznych autorów.
Katalog zamyka 11 prac z animacji (ręcznie malowane folie, a nawet zestawy folii celuloidowych wraz z ręcznie malowanymi tłami – co dość rzadkie na rynku, gdyż większość oferowanych folii jest bądź bez tła, bądź też tła są wydrukami) do takich kultowych bajek jak: Kaczor Donald (Walt Disney), Kubuś Puchatek, Pinokio, Mapeciątka (Jim Henson), Smerfy, Różowa Pantera, Czarnoksiężnik z krainy Oz czy Beavis and Butt-head (MTV).
Na dodatkowe wyróżnienie zasługuje sam katalog, ze wstępem p. Katarzyny Dąbrowskiej z Sopockiego Domu Aukcyjnego oraz w przypadku prac amerykańskich z kolorowymi miniaturkami, będącymi przedrukami stron z już wydanych komiksów tak, by można było zobaczyć oryginalny czarno-biały rysunek w zestawieniu z kolorową stroną w druku.
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Komiksowy Tintin droższy niż prerafaelici i brytyjski impresjonizm razem wzięci„. *** To jest mój tydzień Tintina! W chwili gdy piszę ten artykuł, dwa dni temu obiegała świat informacja o tym, że belgijskie linie lotnicze pomalowały …
Sztuka erotyczna ma długą tradycję. Wystarczy spojrzeć na klasyczne dzieła by stwierdzić, że tematyce duchowych i cielesnych wzlotów poświęcono lwią część dorobku kultury. Doczekała się też wielu klasycznych kolekcji, nie wiedzieć czemu jednak nie słyszałem o kolekcji sztuki erotycznego komiksu, a ta ma bez mała grono wybitnych przedstawicieli gatunku – zarówno po stronie klasycznych artystów, flirtujących z …
Paski komiksowe (ang. strips) to osobna kategoria oryginalnych prac komiksowych. Z perspektywy kolekcjonerskiej cenione przez znawców historii komiksu (w tym komiksu prasowego) i intelektualistów oraz krytyków sztuki klasycznej. Gdy spojrzeć na zasoby głównych muzeów ze zbiorami oryginałów komiksowych, rychło okazuje się, że te wydawałoby niepozorne rysunki w kształcie pasków bardzo często stanowią podstawę publicznych i prywatnych zbiorów …
Właśnie ukazał się niedościgniony raport „The Art Market” edycja 2019 przygotowany przez Art Basel i UBS, który uchodzi za jeden z najbardziej miarodajnych i opiniotwórczych dla całego art-worldu. Edycja z tego roku liczy sobie ponad 400 stron (!) – dla porównania zeszłoroczna liczyła sobie 175. Co w środku? Analiza finansowa całego rynku za rok 2018; analizy …
Aukcja Komiksu i Animacji w Sopockim Domu Aukcyjnym
Leży przede mną katalog Aukcji Komiksu i Animacji zorganizowanej w Sopockim Domu Aukcyjnym. To już jutro.
W katalogu 106 wyselekcjonowanych prac (szkice, rysunki ołówkiem, rysunki tuszem, prace malowane – akryle, tempery, kolaże). Są plansze klasyków polskiego komiksu, a wśród nich: ojciec Kajka i Kokosza Janusz Christa, Mieczysław Wiśniewski (Kapitan Kloss), autorka Kleksa – Szarlota Pawel, znany z surrealistycznego, absurdalnego dowcipu Tadeusz Baranowski, Henryk Chmielewski (Tytus, Romek i A’Tomek), Tadeusz Raczkiewicz – pierwszy raz z pracami do uważanego za najlepsze jego dokonanie, komiksu „Tajemnica kamiennego lasu„, drukowanego na łamach „Świata Młodych”, Bogusław Polch, Marek Szyszko. Są też i nowości – prace autorów dotąd nie prezentowane na aukcjach komiksu, jak Jerzy Skarżyński (ilustracja do „Ubik” Philipa K. Dicka, wydanej w 1974 roku w serii ‚Stanisław Lem Poleca’) oraz Grzegorz Rosiński, sprzedawany na świecie w największych domach aukcyjnych, jak Christie’s, Sotheby’s, Artcurial (tu mamy szkic do jego „Westernu„, który ukazał się drukiem zarówno w limitowanej belgijskiej wersji wydania komiksu, jak i wydanej niedawno monografii Rosińskiego, której tłumaczenie – wg zapowiedzi wydawnictwa Egmont Polska – w tym roku polskojęzyczny czytelnik powinien otrzymać w swoje ręce). To pierwszy tego rodzaju przypadek, że praca tak cenionego w krajach frankofońskich mistrza komiksu, pojawia się na rodzimej aukcji i niezależnie od wyniku końcowego, warte jest to odnotowania.
Pośród oferty mamy też prace polskich autorów tworzących komiks aktualnie, a pośród nich m.in.: Marek Raczkowski (satyryczny komiks prasowy), Dominik Szcześniak (m.in. punkowa okładka do „Zinio”), Przemysław Truściński, Tomasz Lew Leśniak (komplet prac do Jeża Jerzego), Marcin Podolec, Janusz Pawlak ukrywający się do niedawna pod pseudonimem Clarance Weatherspoon (plansza do komiksu „Toshiro„, który ukazał się nakładem amerykańskiego wydawnictwa Dark Horse), Nikodem Cabała (z planszą do „Biocosmosis„, części przedrukowanej również w kultowym magazynie „Heavy Metal”), Maciej Mazur (z pracami tworzonymi na rynek francuski), hiperrealistyczny Daniel Grzeszkiewicz, Anna Andruchowicz (z dwoma rysunkami ołówkiem do debiutu wydanego w Kulturze Gniewu, „W obcej skórze„), Mateusz Skutnik (a akwarelą do swojej serii „Rewolucje„), Daniel Chmielewski (plansza do autobiograficznego „Zapętlenia„), Joanna Karpowicz (z dwoma akrylami, w tym jednym do komiksu wydanego w świetnej antologii „Polski komiks kobiecy„), Maria Rostocka (z pełnymi planszami – co rzadkie, bo większość jej prac to jednak kadry potem składane w komputerze w plansze – do „Niedźwiedź, kot i królik„), czy w końcu Michał Rzecznik z grupy Maszin – by wymienić część autorów.
Do nowości na rodzimym rynku aukcyjnym sztuki komiksu należą także prace zagranicznych twórców do czołowych tytułów, nierzadko drukowanych także i u nas, jak: Superman (splash tytułowy), Batman (tu efektowna okładka do „Green Arrow„, ale też dwa splashe – w tym jeden tytułowy do serii JLA z postacią Wonder Woman – czy stronę autorstwa jednego z bardziej uznanych aktualnych rysowników – Tima Sale’a); w końcu jest i Captain America (splash tytułowy), czy praca legendy amerykańskiego komiksu, Gene Colana (splash tytułowy do komiksu o Wolverine), o którym to rysowniku polski czytelnik może poczytać m.in. w książce „Niezwykła historia Marvel Comics„). W końcu mamy też robiącą wrażenie okładkę do serii wg scenariusza Clive’a Barkera „Nightbreed” (nota bene, rysunki do tego komiksu wykonywał Piotr Kowalski). Dla fanów science fiction są prace do serii „Star Wars” (ładna plansza Ricka Leonardi przedstawiająca lorda Vadera) oraz okładka do „Star Trek„, zawierająca też folię z ręcznie malowanym liternictwem. I coś dla wolących europejską kreskę – pełny włoski komiks (komplet 90 plansz!) erotyczny narysowany przez Nisko, autora wyjątkowo zasłużonego dla animacji światowej oraz dwie plansze Tanquerelle’a do serii „Profesor Bell„, wydanego u nas nakładem wydawnictwa Timof i Cisi Wspólnicy. To pierwszy tego rodzaju przypadek, gdy polski kolekcjoner w naszym kraju w ramach aukcji stacjonarnej ma możliwość nabycia w ramach aukcji komiksu wyjątkowych prac uznanych zagranicznych autorów.
Katalog zamyka 11 prac z animacji (ręcznie malowane folie, a nawet zestawy folii celuloidowych wraz z ręcznie malowanymi tłami – co dość rzadkie na rynku, gdyż większość oferowanych folii jest bądź bez tła, bądź też tła są wydrukami) do takich kultowych bajek jak: Kaczor Donald (Walt Disney), Kubuś Puchatek, Pinokio, Mapeciątka (Jim Henson), Smerfy, Różowa Pantera, Czarnoksiężnik z krainy Oz czy Beavis and Butt-head (MTV).
Na dodatkowe wyróżnienie zasługuje sam katalog, ze wstępem p. Katarzyny Dąbrowskiej z Sopockiego Domu Aukcyjnego oraz w przypadku prac amerykańskich z kolorowymi miniaturkami, będącymi przedrukami stron z już wydanych komiksów tak, by można było zobaczyć oryginalny czarno-biały rysunek w zestawieniu z kolorową stroną w druku.
Pełna oferta do zobaczenia online w katalogu (.PDF).
Powiązane Wpisy
Aukcja Tintin w Christie’s (14 marca)
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 14-15 marca 2015 r. pt.. „Komiksowy Tintin droższy niż prerafaelici i brytyjski impresjonizm razem wzięci„. *** To jest mój tydzień Tintina! W chwili gdy piszę ten artykuł, dwa dni temu obiegała świat informacja o tym, że belgijskie linie lotnicze pomalowały …
Kolekcja sztuki komiksu erotycznego
Sztuka erotyczna ma długą tradycję. Wystarczy spojrzeć na klasyczne dzieła by stwierdzić, że tematyce duchowych i cielesnych wzlotów poświęcono lwią część dorobku kultury. Doczekała się też wielu klasycznych kolekcji, nie wiedzieć czemu jednak nie słyszałem o kolekcji sztuki erotycznego komiksu, a ta ma bez mała grono wybitnych przedstawicieli gatunku – zarówno po stronie klasycznych artystów, flirtujących z …
Original Comic Strip Art, czyli paski komiksowe
Paski komiksowe (ang. strips) to osobna kategoria oryginalnych prac komiksowych. Z perspektywy kolekcjonerskiej cenione przez znawców historii komiksu (w tym komiksu prasowego) i intelektualistów oraz krytyków sztuki klasycznej. Gdy spojrzeć na zasoby głównych muzeów ze zbiorami oryginałów komiksowych, rychło okazuje się, że te wydawałoby niepozorne rysunki w kształcie pasków bardzo często stanowią podstawę publicznych i prywatnych zbiorów …
Światowy rynek sztuki: raport 2018/2019 – z perspektywy galerii (omówienie trendów)
Właśnie ukazał się niedościgniony raport „The Art Market” edycja 2019 przygotowany przez Art Basel i UBS, który uchodzi za jeden z najbardziej miarodajnych i opiniotwórczych dla całego art-worldu. Edycja z tego roku liczy sobie ponad 400 stron (!) – dla porównania zeszłoroczna liczyła sobie 175. Co w środku? Analiza finansowa całego rynku za rok 2018; analizy …