Było już nasze Podsumowanie roku 2015 w ramach rynku sztuki komiksu. Czytaliśmy też wiele podsumowań komiksowych, ale poniższe przygotowaliśmy z myślą o zaprezentowaniu dorobku AD 2015 polskich autorów, których prace sprzedajemy na co dzień. To szczególne podsumowanie, bo ani nie o nas, ani nie o rynku wydawniczym – o ilustratorach jest ono. Bo oni są w tym wszystkim najważniejsi.
Jest ono ważne chociażby z perspektywy zakupu ich prac przez naszych klientów – wszak zakup sztuki to nie tylko przygoda estetyczna, gdy chodzi o warstwę ilustracyjną, przygoda duchowa, gdy mierzymy się z treścią prac, czasem inwestycyjna, gdy czynnie lokujemy swoje finanse z myślą o wzroście ich wartości, ale też – w sposób szczególny zasługujący na pochwałę – zakup prac artystów, to w sporej mierze mecenat, jakim klienci ich obdarzają, dostarczając paliwa na krętą drogę twórczą.
Stąd pomysł na poniższy wpis, podsumowujący to, co czasem dzięki temu paliwu udało się zrealizować.
Katarzyna Babis – prześliczne akwarele autorki w końcu doczekały się w 2015 roku wydania książkowego. „Maja z księżyca„, m.in. dzięki staraniom Macieja Gierszewskiego, została opublikowana w ramach wydawnictwa Widnokrąg (wrzesień 2015). Prezentowana m.in. na stoisku wydawnictwa w ramach MFKiG w Łodzi. Na blogach czytelniczych doczekała się wielu pozytywnych recenzji, gdzie zwracano uwagę na wyborne ilustracje autorki, m.in.: tutaj, tutaj, tutaj, tutaj czy tutaj.
Nasi klienci już jakiś czas temu docenili prace Babis – na stronie autorki w naszej galerii pozostały już raptem dwie akwarele z tej książeczki.
Pod koniec 2015 roku – dzięki zaproszeniu Agnieszki Jamroszczak – prace autorki można było oglądać w ramach wystawy w Galerii Komiksu i Ilustracji „Tymczasem”, działającej w ramach wrocławskiego Centrum Kultury Zamek.
Gwoli przypomnienia, Katarzyna była też gościem 12 edycji Komiksofonu (9 października 2014).
Poniżej skan okładki wydanej książeczki (z lewej) oraz oryginalna akwarela autorstwa Katarzyny Babis (z prawej).
Edyta Bystroń
Edyta Bystroń – czyli podwójna laureatka nagrody festiwalu komiksu niezależnego Złote Kurczaki (przy trzech nominacjach). Statuetki i nagrody pieniężne autorka otrzymała w kategoriach „Rysownik roku” oraz „Scenariusz roku” [wcześniej udało się to Łukaszowi Kowalczukowi], a wszystko za sprawą wydanego w ubiegłym roku komiksu pt. „Nie chcę się bać„. Dodajmy, wydanego w ramach akcji crowdfoundingowej w serwisie WspieramKulture.pl.
„Nie chcę się bać” to opowieść o strachu i smutku, a także o uciekaniu przed problemami. Główną bohaterką jest mała dziewczynka – jak wspomina autorka: „Anetka mało mówi, ma różne fobie, a najbardziej lubi kolekcję swoich plastikowych zwierzątek i zespół The Cure„.
Osobiście bardzo się cieszę z tych nagród, gdyż „Nie chcę się bać” to solidna porcja wyjątkowej wrażliwości Bystroń, która objawiła się zarówno w koncepcji historii, jak i w warstwie ilustracyjnej.
Poniżej film promujący akcję zbierania funduszy na wydanie komiksu.
Daniel Chmielewski
Daniel Chmielewski – w 2015 roku pokazał prawdziwie tytaniczne pod względem pracy komiksowej oblicze. Wystarczy wspomnieć, że opublikowane na jego blogu podsumowanie artystycznego roku 2015 jest zapewne dłuższe niż nasz cały podsumowujący wpis ;-). Zrezygnował z etatu by całkowicie poświęcić się twórczej pracy. Ale po kolei.
„Czarne fale – Jak radzić sobie z depresją. Ilustrowany poradnik” to komiks stworzony przez Chmielewskiego w technice mieszanej (głównie ołówek, tusz i akwarela – zobacz prace w naszej galerii). Powstały przy wsparciu Fundacji III Kliniki Psychiatrii „Syntonia”, doczekał się licznych pozytywnych recenzji środowiska lekarskiego.
Ten rok obfitował też udziałami Daniela w publicznych wystąpieniach, m.in. indywidualną wystawą „Trakcje” w ramach przestrzeni Galerii Komiksu i Ilustracji, Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu, czy udziałem w 16. edycji (6 marca) Komiksofonu oraz udziałem w spotkaniach podczas Komiksowej Warszawy, gdzie odebrał nagrodę za rok 2014 w kategorii „Scenarzysta roku”.
2015 rok to też udany debiut na rynku zagranicznym – dzięki staraniom wybitnie sprawnej ekipy z wydawnictwa Kultura Gniewu – francuskiej wersji komiksu „Podgląd„, z rysunkami Marcina Podolca.
Daniel w 2015 roku to też okładka, którą przygotował do „Planety uciętych kończyn” (dostępna w naszej galerii) – komiksu autorstwa Łukasza Mazura oraz wystąpienia na eventach technologicznych – w tym firmy Samsung – gdzie w towarzystwie m.in. Nikodema Cabały portretuje uczestników wydarzeń wykorzystując do tego nowoczesne tablety i smartphony.
Ryszard Dąbrowski
Ryszard Dąbrowski – autor w zasadzie od samego początku cieszący się sporym wzięciem pośród kolekcjonerów oryginalnych plansz komiksowych. W roku 2015 także ich nie zawiódł – w końcu kto inny może się pochwalić obecnością swojej twórczości w niemalże wszystkich aukcjach zeszłego roku i to w dodatku – jak ma to miejsce w przypadku Dąbrowskiego – za każdym razem ta obecność kończyła się sprzedażą jego prac. Chodzą nawet słuchy, że komplet oryginałów do ostatniego jego komiksu – „Likwidator kontra Kaczystan” – został w całości sprzedany tuż po premierze wydawniczej komiksu, a sam komiks doczekał się wzmianek m.in. w „Newsweeku” (i drugi raz) oraz tekstu Krzysztofa Vargi w „Wyborczej”.
2015 rok u Dąbrowskiego obfitował także w liczne wydania, w tym wznowienia. Ukazały się jego: „Likwidator 11: Prawda smoleńska” (wyd. II, styczeń 2015), „Strefa Komiksu 32: Polskie gówno” wg scenariusza Tymona Tymańskiego (styczeń), „Strefa Komiksu 37: Redaktor Szwędak. Wywiady Zebrane” (maj 2015), „Likwidator 14: Likwidator kontra Kaczystan” (wrzesień 2015), „Strefa Komiksu 38: Komiksy na NIE, tom 3” (październik 2015).
Daniel Grzeszkiewicz – w dorobku Grzeszkiewicza 2015 może okazać się przełomowym rokiem. Może, bo to czas pokaże – jedno czego jesteśmy pewni, to był to niezwykle owocny pod względem zawodowym czas.
Zacznijmy od prac nad komiksami. W tym roku ukazały się „L’Or du Rhin” – album przygotowany dla francuskiego wydawnictwa Editions du Long Bec oraz antologia zebranych krótszych historii autora pt. „Gedeon” (wyd. Gindie, październik 2015). Zwłaszcza ten pierwszy komiks to krok milowy w twórczości Grzeszkiewicza, bo w końcu dostajemy jego pełny dłuższy album i to od razu stworzony na rynek zagraniczny. W dodatku rzecz, która spotkała się z pozytywnymi recenzjami na wybitnie rozwiniętym rynku frankofońskiego komiksu.
Daniel to także autor okładki do wznowienia serii „Kapitan Żbik” (wydawnictwo Ongrys) – z historii „Pięć błękitnych goździków” (okładka B). Współautor wystawy we wrocławskiej Galerii Komiksu i Ilustracji „Tymczasem” (razem z Katarzyną Babis oraz Agnieszką Jamroszczak w roli kuratorki).
Jego prace pojawiły się także na lutowej Aukcji Sztuki Komiksu i Animacji w Sopockim Domu Aukcyjnym – w ramach współpracy z naszą galerią.
Wzorem innych swoich kolegów i koleżanek, Grzeszkiewicz – w towarzystwie Katarzyny Babis – gościł w ramach Komiksofonu – edycji 12. (9 października 2014).
Joanna Karpowicz
Joanna Karpowicz – to gwarant wybitnego poziomu ilustracji komiksowej, osadzony na świetnym opanowaniu warsztatu malarskiego. Jej zapowiadany od dłuższego czasu komiks pt. „Anastazja” wciąż jest w fazie prac, ale to co można już zobaczyć (poniżej), to zapowiedź wspaniałych doznań jakie na nas czekają. W między czasie Joanna uraczyła nas jednak krótszą historią do scenariusza Daniela Gizickiego, a zawartą w antologii komiksowej „Postapo” (Dolna Półka, maj 2015).
Prace Karpowicz – zarówno klasyczne malarskie, jak i komiksowe – wciąż znajdują nowych nabywców i jest ich na rynku coraz mniej. Dodatkowo zaczynają się pojawiać także na aukcjach m.in. w Sopockim Domu Aukcyjnym, galerii Bohema czy Galerii Stalowej.
W przestrzeni galeryjnej w 2015 roku mogliśmy oglądać „Tryptyk Bałucki” Karpowicz przy okazji wystawy „Mój kraj taki piękny. Polski komiks o polskiej rzeczywistości” – kurator: Sebastian Frąckiewicz, Galeria Arsenał w Poznaniu (lipiec-sierpień 2015).
Zaś koniec roku Joanna zamknęła swoim udziałem w międzynarodowym projekcie do antologii „Tributes to Valentina by Guido Crepax„, która ukaże się nakładem kultowego amerykańskiego wydawnictwa Fantagraphics Books.
Prywatnie: tuż po narodzinach mojego syna – w październiku 2015 – otrzymał on [nie ja!] wspaniały prezent od autorki w postaci przepięknej ilustracji dziecięcej, którą to ilustracją Joanna zapoczątkowała małą już kolekcję (mam nadzieję, że w przyszłości zamienioną na w pełni świadomą pasję :-).
Poniżej malowane przykładowe plansze z „Anastazji„.
Łukasz Kowalczuk
Łukasz Kowalczuk – dla wciąż pozostaje zagadką, czy oby Łukasz Kowalczuk to jedna osoba. Wszak ilość aktywności, która miała miejsce z jego udziałem w roku 2015 byłaby wstanie obdzielić łaskawie kilka osobnych osób.
Laureat dwóch statuetek Złotego Kurczaka za rok 2014, w 2015 roku uraczył nas kolejnymi swoim produkcjami: komiksem „Violent Skate Bulldogs” (styczeń 2015), świetnie przyjętym integralem „Vreckless Vrestlers” (Kultura Gniewu, czerwiec 2015), dwoma zinami z serii „Zinoteka Grozy i Sensacji” – tom 1 pt. „Kaiju” (styczeń 2015) i tom 2 pt. „Przypadek Jana Marii Nowaka” (październik 2015), charytatywnym komiksem „Comics That Should Happen” (grudzień 2015). Mogliśmy też oglądać prace Kowalczuka w ramach wydania 20. numeru „Zeszytów Komiksowych” (Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej, październik 2015) oraz w ramach artbooka, który ukazał się przy okazji wystawy Łukasza we wrocławskiej mia Art Gallery – „Wyprawa do wnętrza głowy Łukasza Kowalczuka” (lipiec 2015 – nakład 50 numerowanych egzemplarzy).
W końcu 2015 rok u Kowalczuka to ekspansja zagraniczna oraz liczne plakaty jego autorstwa. I… Ach te kolory!, które można oglądać w sieci m.in. w ramach tumblr.com.
Wspierać Kowalczuka od niedawna można nie tylko kupującego komiksy, czy też rysunki jego autorstwa z naszej galerii, ale także w ramach serwisu Patreon.com.
Na koniec tego podsumowania ciekawostka – poniżej rysunek Nicka Pitarry do najnowszej okładki komiksu „Teenage Mutant Ninja Turtles: Deviations” (IDW, grudzień 2015). Poznajecie ten styl? Wcale bym się nie zdziwił gdyby był to wpływ Ł.K.
Piotr Nowacki
Piotr Nowacki – czyli mistrz stylu cartoon i laureat Złotego Kurczaka w kategorii „Najlepszy komiks roku” za „Kapitan Mineta – OmniPUSS” (wyd. Pokemnbry, grudzień 2015). Prócz tego ostatnio gość poznańskiego radia Afera, audycji „Prosto z kadru” (z 12 lutego) oraz wrocławskiego Komiksofonu – edycja 13 (30 października 2014).
Piotr jak mało kto w PL opanował władanie stylem cartoon. Przez moje ręce przeszło ponad 100 prac światowych rysowników tworzących ilustracje dla takich wytwórni jak Walt Disney Company czy Hanna-Barbera oraz Warner Bros i Nowacki nie ustępuje im ani na milimetr!
Kapitan Mineta, Detektyw Miś Zbyś, Moe – to tylko nieliczni charakterystyczni bohaterowi komiksów tego autora. UWAGA: Nie tylko dla dzieci!
Poniżej oryginalny rysunek do okładki komiksu „Byle do piątku trzynastego” (z lewej) oraz skan okładki z wydanego już komiksu (z prawej).
Ojciec Rene
Ojciec Rene – czyli część zespołu reprezentującego wydawnictwo Bazgrolle, przekształconego niedawno w Gryzmöhle GmbH. Znany z bezkompromisowych rysunków przepełnionych autoseksualnością i motywami z internetowych serwisów 18+, inspirowanymi nierzadko mroczną twórczością Mike’a Mignoli. 2015 rok to udział artysty w takich projektach komiksowych [czy raczej zinowych] jak: „Breslau 1: Breslau Savage / Abenteuer Zeit mit Finn und Jake” (maj 2015; rysowniki autor jednej z dwóch wersji okładki), „Breslau 2: Straight Outta Breslau / Abentouer Zeit mit Finn und Jake: „Das Hochzeit!” (październik 2015; rysownik), „Breslau 3: Breslau Kaputt / Abenteuer Zeit mit Finn und Jake: Das Wassermelone Monstrum” (listopad 2015; rysownik). W lutym br. (2016) ukazało się zbiorcze wydanie zbierające trzy tomy opowieści pt. „Breslau – Triangle„.
Poniżej skany rysunków do okładki pierwszego z trzech tomów – wersji A, autorstwa Fila (z lewej), oraz wspomnianej wersji B, autorstwa Ojca Rene (po środku oryginał, z prawej wersja w kolorze, wydrukowanej okładki).
Grzegorz Pawlak
Grzegorz Pawlak – ten autor nie zwalnia tempa, jakie sobie sam narzucił. 2015 rok to przede wszystkim większa albumowa historia do scenariusza Dominika Szcześniaka pt. „Profesor Andrews” (Wydawnictwo Komiksowe, październik 2015) oraz krótsza „Nasze miejsce na ziemi„, narysowana z myślą o „Postapo” Daniela Gizickiego i tamże ostatecznie opublikowana (Dolna Półka, maj 2015).
Warto się przyglądać poczynaniom tego młodego jeszcze rysownika. Czuć tu nutę Mike’a Mignoli, dwie krople Michaela Avona Oeminga oraz echo Charlesa Adlarda – a jednocześnie tworzy to spójny indywidualny styl. To może go niebawem doprowadzić do wydawnictw na poziomie Dark Horse Comics czy Image. Czemu bym się wcale nie dziwił i za co osobiście trzymam kciuki.
Poniżej dwie wybrane prace z tych, które można znaleźć w naszej galerii: rysunek do okładki „Benedykt Dampc i skarb piratów” wg scenariusza Jerzego Szyłaka (z lewej) oraz splash do Tegoż – s. 39 (z prawej).
Marcin Podolec
Marcin Podolec– ten rok obfitował dla Podolca przede wszystkim sukcesami na polu animacji. „Dokument„, czyli krótka forma animacyjna poświęcona ojcu artysty, otrzymał I nagrodę festiwalu O!PLA i był nominowany podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego 2015 w konkursie do Złotego Lajkonika. To także nagrody: Grand Prix oraz nagroda Jury Młodzieżowego na 8. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych Okiem Młodych w Świdnicy oraz Nagroda Czarnego Konia za najlepszą animację Festiwalu Ars Independent w Katowicach. – Bardzo się cieszę, że sam miałem możliwość obejrzenia filmu przy okazji pokazu i spotkania z autorem w warszawskiej kawiarni MiTo, w lutym ubiegłego roku.
Dodatkowo jego debiutancka, dyplomowa animacja pt. „Olbrzym” otrzymała pełne dofinansowanie z Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej.
W komiksie to głównie sukcesy związane z publikacjami zagranicznymi tłumaczeń „Fugazzi” – album ukazał się na rynku francuskim i włoskim – oraz wspominanego przy okazji Daniela Chmielewskiego „Podglądu„, wydanego także w Francji. W lutym 2015 roku jedna z prac Podolca znalazła się w ofercie Aukcji Sztuki Komiksu i Animacji w Sopockim Domu Aukcyjnym.
Polecamy też zapis programu TVP, Tygodnik Kulturalny z dnia 19 czerwca 2015, którego gościem był Marcin. A w swoim czasie Marcin gościł we Wrocławiu w ramach 10. edycji Komiksofonu (18 kwietnia 2012).
Marcin Rustecki – to był rok kontynuacji historii „Ksionz” wg scenariusza Dominika Szcześniaka. W maju ukazał się „Ksionz: 34 Zera, część 1” (Timof i Cisi Wspólnicy), a we wrześniu „Ksionz: 34 Zera, część 2” (Timof i Cisi Wspólnicy).
W naszej galerii jeszcze przed ukazaniem się poszczególnych tomów pojawiły się w ofercie rysunki Rusteckiego to roboczo zatytułowanego wówczas „Ksionz 2„.
Warto wspomnieć, że prócz pracy nad albumami, były naczelny wydawnictwa TM-Semic bawił już w tym roku (12 lutego 2016) w ramach 20. edycji Komiksofonu, gdzie był gościem specjalnym obok Przemysława Truścińskiego.
Osobiście bardzo lubię tą wrażliwość i ekspresję emanujące z prac Rusteckiego.
Michał Rzecznik
Michał Rzecznik – nominacja do nagrody Złote Kurczaki w kategorii „Komiks roku” za historię pt. „Michał i Bartek. Bardzo źli policjanci” (wyd. AnTY, październik 2015). Udział w wystawie „Mój kraj taki piękny. Polski komiks o polskiej rzeczywistości” – kurator: Sebastian Frąckiewicz, Galeria Arsenał w Poznaniu (lipiec-sierpień 2015). Współpraca z wydawnictwem Widnokrąg, która m.in. zaowocowała komiksem „KOT No 1 – Żona dyplomaty” (październik 2015), czy niestrudzenie wciąż tworzone satyry, publikowane w ramach fanpejdżu Naprawdę nieśmieszne rysunki (blisko 30 tys. fanów!) – tak w skrócie można by przedstawić ubiegły rok w twórczości Rzecznika. Do tego udział w wydaniu 20. numeru „Zeszytów Komiksowych” (Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej, październik 2015) z serią specjalnie na tą okazję przygotowanych ilustracji.
Jedna-któraś-tam grupy Maszin. Dla mnie Michał to kreatywny wulkan! Mistrz celnego humoru, trafiający niczym Hawkeye (Marvel) + inni na-H w samo sendo. Cenię sobie nasze spotkania i z wypiekami na twarzy śledzę kolejne akty twórczości.
Mateusz Skutnik
Mateusz Skutnik – cechą charakterystyczną dla Skutnika z pewnością jest cierpliwość. Cierpliwość potrzebna przy tworzeniu w trudnej sztuce jaką jest malowanie akwarelą. Cierpliwość przy kontynuowaniu serii komiksowej „Rewolucje„, której pierwszy tom ukazał się w 2004 roku, a którego kontynuacja trwa do dziś, m.in. objawiając się wydaniem części 9. serii „Rewolucje pod Śniegiem” (Timof i Cisi Wspólnicy, maj 2015). Ale także jako twórca gier – wybitnie klimatycznej serii przygodowej „Submachine„, która doczekała się właśnie nowej części „Submachine 10: The Exit„, a o której redaktor magazynu „Pixel” napisał w recenzji: „To chyba najdłuższa ucieczka, jaką widziały gry wideo. Seria Submachine (skrót od ‚submerge machine’) w grudniu [2015 r.] doczekała się finałowej odsłony. (…) dziesięć lat po pierwszej grze” (Pixel Nr 12, s. 39).
Skutnik w 2015 roku to także udział w antologii Daniela Gizickiego „Postapo” oraz okładka do „Projekt 24h – Antologia 24 Hour Comics Day, Gdańsk 2015„.
To także oblegany przez fanów profil na Patreon.com, w ramach którego fani hojnie obdarowali mistrza (szacun!).
Poniżej film autora przy pracy wraz z flagowymi produkcjami.
https://vimeo.com/128711417
Wojciech Stefaniec
Wojciech Stefaniec – „to komiks roku„, „to komiks roku„, „komiks roku„, „ko…” – tak odbijało się echem w ostatnim czasie w recenzjach, m.in. tutaj, tutaj, tutaj, tutaj i tutaj. Mowa oczywiście o komiksie „Wróć do mnie, jeszcze raz” wg scenariusza Bartosza Sztybora (Timof i Cisi Wspólnicy, październik 2015). I pełna zgoda z tymi opiniami. Moja osobista lektura tej historii zaliczona już 3 razy i zapewne na nich się nie skończy.
Warstwa ilustracyjna tej opowieści to prawdziwe mistrzostwo! Sam bym chciał mieć większość z oryginałów do tego komiksu, o ile nie całość. Swoboda formy, meandry barw – urzekają!
2015 r. u Wojciecha to jednak także: „Mocarz” – krótki komiks formatu gazetowego przeznaczony do rozdawania w szkołach – rzecz o zgubnym wpływie dopalaczy, oraz „Opowieści znad Bałtyku” (Timof i Cisi Wspólnicy, maj 2015) – komiks historyczny, który ukazał się pod patronatem m.in.: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Książki. Stefaniec brał też udział we wspomnianym przy okazji Joanny Karpowicz międzynarodowym projekcie do antologii „Tributes to Valentina by Guido Crepax„, która ukaże się nakładem kultowego amerykańskiego wydawnictwa Fantagraphics Books.
Bardzo się cieszę z pozytywnych recenzji „Wróć do mnie…„, bo mają moc zwrócenia uwagi na starsze prace tego autora- m.in. do komiksu „Szelki” wg scenariusza Jerzego Szyłaka. A warto na nie zwrócić uwagę! Poniżej przykłady – więcej u nas.
Rafał Szłapa
Rafał Szłapa – to liczne albumy, współprace i wznowienia w ramach AD 2015: „Bler 2: Zapomnij o przeszłości” (wyd. II, Blik Studio, kwiecień 2015), ilustracje do książki „Oko Jelenia #7. Sowie Zwierciadło” Andrzeja Pilipiuka (Fabryka Słów, kwiecień 2015), udział w projekcie „Zin Free Zone #2”, wydanego w ramach Dnia Darmowego Komiksu (Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, KPMG Poland, maj 2015), seria okładek dla magazynu „Super Hero” (lipiec 2015), „Bler 5: Człowiek ze światła” (Blik Studio, październik 2015), okładka do wznowionej przez Ongrys serii „Kapitan Żbik. Pięć błękitnych goździków” (okładka A, grudzień 2015), w końcu prace nad „Bler 6: Psie imperium„, który zapowiedziany jest na połowę obecnego roku.
Prócz powyższego sporo prac Rafała w obszarze produkcji gier – zarówno komputerowych, jak i offline. Rafał był gościem specjalnym 11. edycji Komiksofonu (21 maja 2012). I warto przeczytać świeżutki wywiad z nim, opublikowany w serwisie kusinakulture.pl.
Agata Wawryniuk – z końcem 2015 roku zapowiedziała kolejne wydanie swojego głośnego i licznie nagradzanego w swoim czasie komiksu pt. „Rozmówki polsko-angielskie” uzupełnione o dodatkowy epizod pt. „Epilog”.
15 listopada na oficjalnym fanpejdżu komiksu można było znaleźć wpis informujący o fakcie składania komiksu, co by oznaczało, że w roku bieżącym powinien on trafić na nasze półki. Do nas z końcem roku także trafiła kolejna partia rysunków Wawryniuk (poniżej przykładowy), które można zobaczyć w naszej galerii.
***
Na koniec pozostaje mi mieć nadzieję, że w przypadku gdy pominęliśmy w powyższym podsumowaniu prezentującym dorobek za rok 2015 autorów, których prace sprzedajemy w naszej galerii, to ujdzie nam to w miarę na sucho 😉 Gdyby miało być inaczej to kubeł zimnej wody można wylać w komentarzach poniżej. A jeszcze lepiej, uzupełnić o to, co uzupełnienia wg Czytelników by wymagało.
Liczymy na konstruktywne uwagi i zapraszamy do wspierania autorów przez zakup ich prac w naszej galerii!
Leży przede mną katalog Aukcji Komiksu i Animacji zorganizowanej w Sopockim Domu Aukcyjnym. To już jutro. W katalogu 106 wyselekcjonowanych prac (szkice, rysunki ołówkiem, rysunki tuszem, prace malowane – akryle, tempery, kolaże). Są plansze klasyków polskiego komiksu, a wśród nich: ojciec Kajka i Kokosza Janusz Christa, Mieczysław Wiśniewski (Kapitan Kloss), autorka Kleksa – Szarlota Pawel, znany z surrealistycznego, …
Dom aukcyjny Agra Art, sprzedający na co dzień dzieła sztuki dawnej oraz klasyczne prace sztuki współczesnej, zdecydował się do swojej oferty włączyć prace z zakresu sztuki komiksu. W ramach współpracy z ArtKomiks.pl została przygotowana specjalna oferta wyselekcjonowanych 50. prac prezentujących przekrój komiksu polskiego, amerykańskiego i sztuki animacji. Pośród wystawionych na pierwszej internetowej aukcji sztuki komiksu …
Paski komiksowe (ang. strips) to osobna kategoria oryginalnych prac komiksowych. Z perspektywy kolekcjonerskiej cenione przez znawców historii komiksu (w tym komiksu prasowego) i intelektualistów oraz krytyków sztuki klasycznej. Gdy spojrzeć na zasoby głównych muzeów ze zbiorami oryginałów komiksowych, rychło okazuje się, że te wydawałoby niepozorne rysunki w kształcie pasków bardzo często stanowią podstawę publicznych i prywatnych zbiorów …
Znalazłem chwilę czasu, więc postanowiłem podsumować pierwszy kwartał na rynku sztuki komiksu, a właściwie ostatnie pół roku biorąc pod uwagę, że niektóre z aktualnych trendów zostały zarysowane jeszcze w ostatnim kwartale 2016. W tym wpisie przyglądam się tylko i wyłącznie tej części rynku, która jest reprezentowana przez domy aukcyjne. Podsumowanie dotyczy aukcji przeprowadzonych na rynku amerykańskim, frankofońskim …
Podsumowanie 2015: Autorzy komiksowi
Było już nasze Podsumowanie roku 2015 w ramach rynku sztuki komiksu. Czytaliśmy też wiele podsumowań komiksowych, ale poniższe przygotowaliśmy z myślą o zaprezentowaniu dorobku AD 2015 polskich autorów, których prace sprzedajemy na co dzień. To szczególne podsumowanie, bo ani nie o nas, ani nie o rynku wydawniczym – o ilustratorach jest ono. Bo oni są w tym wszystkim najważniejsi.
Jest ono ważne chociażby z perspektywy zakupu ich prac przez naszych klientów – wszak zakup sztuki to nie tylko przygoda estetyczna, gdy chodzi o warstwę ilustracyjną, przygoda duchowa, gdy mierzymy się z treścią prac, czasem inwestycyjna, gdy czynnie lokujemy swoje finanse z myślą o wzroście ich wartości, ale też – w sposób szczególny zasługujący na pochwałę – zakup prac artystów, to w sporej mierze mecenat, jakim klienci ich obdarzają, dostarczając paliwa na krętą drogę twórczą.
Stąd pomysł na poniższy wpis, podsumowujący to, co czasem dzięki temu paliwu udało się zrealizować.
WAŻNE: Kolejność autorów alfabetyczna (wg nazwiska).
***
Katarzyna Babis
Katarzyna Babis – prześliczne akwarele autorki w końcu doczekały się w 2015 roku wydania książkowego. „Maja z księżyca„, m.in. dzięki staraniom Macieja Gierszewskiego, została opublikowana w ramach wydawnictwa Widnokrąg (wrzesień 2015). Prezentowana m.in. na stoisku wydawnictwa w ramach MFKiG w Łodzi. Na blogach czytelniczych doczekała się wielu pozytywnych recenzji, gdzie zwracano uwagę na wyborne ilustracje autorki, m.in.: tutaj, tutaj, tutaj, tutaj czy tutaj.
Nasi klienci już jakiś czas temu docenili prace Babis – na stronie autorki w naszej galerii pozostały już raptem dwie akwarele z tej książeczki.
Pod koniec 2015 roku – dzięki zaproszeniu Agnieszki Jamroszczak – prace autorki można było oglądać w ramach wystawy w Galerii Komiksu i Ilustracji „Tymczasem”, działającej w ramach wrocławskiego Centrum Kultury Zamek.
Gwoli przypomnienia, Katarzyna była też gościem 12 edycji Komiksofonu (9 października 2014).
Poniżej skan okładki wydanej książeczki (z lewej) oraz oryginalna akwarela autorstwa Katarzyny Babis (z prawej).
Edyta Bystroń
Edyta Bystroń – czyli podwójna laureatka nagrody festiwalu komiksu niezależnego Złote Kurczaki (przy trzech nominacjach). Statuetki i nagrody pieniężne autorka otrzymała w kategoriach „Rysownik roku” oraz „Scenariusz roku” [wcześniej udało się to Łukaszowi Kowalczukowi], a wszystko za sprawą wydanego w ubiegłym roku komiksu pt. „Nie chcę się bać„. Dodajmy, wydanego w ramach akcji crowdfoundingowej w serwisie WspieramKulture.pl.
„Nie chcę się bać” to opowieść o strachu i smutku, a także o uciekaniu przed problemami. Główną bohaterką jest mała dziewczynka – jak wspomina autorka: „Anetka mało mówi, ma różne fobie, a najbardziej lubi kolekcję swoich plastikowych zwierzątek i zespół The Cure„.
Osobiście bardzo się cieszę z tych nagród, gdyż „Nie chcę się bać” to solidna porcja wyjątkowej wrażliwości Bystroń, która objawiła się zarówno w koncepcji historii, jak i w warstwie ilustracyjnej.
Poniżej film promujący akcję zbierania funduszy na wydanie komiksu.
Daniel Chmielewski
Daniel Chmielewski – w 2015 roku pokazał prawdziwie tytaniczne pod względem pracy komiksowej oblicze. Wystarczy wspomnieć, że opublikowane na jego blogu podsumowanie artystycznego roku 2015 jest zapewne dłuższe niż nasz cały podsumowujący wpis ;-). Zrezygnował z etatu by całkowicie poświęcić się twórczej pracy. Ale po kolei.
„Czarne fale – Jak radzić sobie z depresją. Ilustrowany poradnik” to komiks stworzony przez Chmielewskiego w technice mieszanej (głównie ołówek, tusz i akwarela – zobacz prace w naszej galerii). Powstały przy wsparciu Fundacji III Kliniki Psychiatrii „Syntonia”, doczekał się licznych pozytywnych recenzji środowiska lekarskiego.
Ten rok obfitował też udziałami Daniela w publicznych wystąpieniach, m.in. indywidualną wystawą „Trakcje” w ramach przestrzeni Galerii Komiksu i Ilustracji, Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu, czy udziałem w 16. edycji (6 marca) Komiksofonu oraz udziałem w spotkaniach podczas Komiksowej Warszawy, gdzie odebrał nagrodę za rok 2014 w kategorii „Scenarzysta roku”.
2015 rok to też udany debiut na rynku zagranicznym – dzięki staraniom wybitnie sprawnej ekipy z wydawnictwa Kultura Gniewu – francuskiej wersji komiksu „Podgląd„, z rysunkami Marcina Podolca.
Daniel w 2015 roku to też okładka, którą przygotował do „Planety uciętych kończyn” (dostępna w naszej galerii) – komiksu autorstwa Łukasza Mazura oraz wystąpienia na eventach technologicznych – w tym firmy Samsung – gdzie w towarzystwie m.in. Nikodema Cabały portretuje uczestników wydarzeń wykorzystując do tego nowoczesne tablety i smartphony.
Ryszard Dąbrowski
Ryszard Dąbrowski – autor w zasadzie od samego początku cieszący się sporym wzięciem pośród kolekcjonerów oryginalnych plansz komiksowych. W roku 2015 także ich nie zawiódł – w końcu kto inny może się pochwalić obecnością swojej twórczości w niemalże wszystkich aukcjach zeszłego roku i to w dodatku – jak ma to miejsce w przypadku Dąbrowskiego – za każdym razem ta obecność kończyła się sprzedażą jego prac. Chodzą nawet słuchy, że komplet oryginałów do ostatniego jego komiksu – „Likwidator kontra Kaczystan” – został w całości sprzedany tuż po premierze wydawniczej komiksu, a sam komiks doczekał się wzmianek m.in. w „Newsweeku” (i drugi raz) oraz tekstu Krzysztofa Vargi w „Wyborczej”.
2015 rok u Dąbrowskiego obfitował także w liczne wydania, w tym wznowienia. Ukazały się jego: „Likwidator 11: Prawda smoleńska” (wyd. II, styczeń 2015), „Strefa Komiksu 32: Polskie gówno” wg scenariusza Tymona Tymańskiego (styczeń), „Strefa Komiksu 37: Redaktor Szwędak. Wywiady Zebrane” (maj 2015), „Likwidator 14: Likwidator kontra Kaczystan” (wrzesień 2015), „Strefa Komiksu 38: Komiksy na NIE, tom 3” (październik 2015).
Spory wybór oryginalnych rysunków autora oczywiście u nas w galerii.
Daniel Grzeszkiewicz
Daniel Grzeszkiewicz – w dorobku Grzeszkiewicza 2015 może okazać się przełomowym rokiem. Może, bo to czas pokaże – jedno czego jesteśmy pewni, to był to niezwykle owocny pod względem zawodowym czas.
Zacznijmy od prac nad komiksami. W tym roku ukazały się „L’Or du Rhin” – album przygotowany dla francuskiego wydawnictwa Editions du Long Bec oraz antologia zebranych krótszych historii autora pt. „Gedeon” (wyd. Gindie, październik 2015). Zwłaszcza ten pierwszy komiks to krok milowy w twórczości Grzeszkiewicza, bo w końcu dostajemy jego pełny dłuższy album i to od razu stworzony na rynek zagraniczny. W dodatku rzecz, która spotkała się z pozytywnymi recenzjami na wybitnie rozwiniętym rynku frankofońskiego komiksu.
Daniel to także autor okładki do wznowienia serii „Kapitan Żbik” (wydawnictwo Ongrys) – z historii „Pięć błękitnych goździków” (okładka B). Współautor wystawy we wrocławskiej Galerii Komiksu i Ilustracji „Tymczasem” (razem z Katarzyną Babis oraz Agnieszką Jamroszczak w roli kuratorki).
Jego prace pojawiły się także na lutowej Aukcji Sztuki Komiksu i Animacji w Sopockim Domu Aukcyjnym – w ramach współpracy z naszą galerią.
Wzorem innych swoich kolegów i koleżanek, Grzeszkiewicz – w towarzystwie Katarzyny Babis – gościł w ramach Komiksofonu – edycji 12. (9 października 2014).
Joanna Karpowicz
Joanna Karpowicz – to gwarant wybitnego poziomu ilustracji komiksowej, osadzony na świetnym opanowaniu warsztatu malarskiego. Jej zapowiadany od dłuższego czasu komiks pt. „Anastazja” wciąż jest w fazie prac, ale to co można już zobaczyć (poniżej), to zapowiedź wspaniałych doznań jakie na nas czekają. W między czasie Joanna uraczyła nas jednak krótszą historią do scenariusza Daniela Gizickiego, a zawartą w antologii komiksowej „Postapo” (Dolna Półka, maj 2015).
Prace Karpowicz – zarówno klasyczne malarskie, jak i komiksowe – wciąż znajdują nowych nabywców i jest ich na rynku coraz mniej. Dodatkowo zaczynają się pojawiać także na aukcjach m.in. w Sopockim Domu Aukcyjnym, galerii Bohema czy Galerii Stalowej.
W przestrzeni galeryjnej w 2015 roku mogliśmy oglądać „Tryptyk Bałucki” Karpowicz przy okazji wystawy „Mój kraj taki piękny. Polski komiks o polskiej rzeczywistości” – kurator: Sebastian Frąckiewicz, Galeria Arsenał w Poznaniu (lipiec-sierpień 2015).
Zaś koniec roku Joanna zamknęła swoim udziałem w międzynarodowym projekcie do antologii „Tributes to Valentina by Guido Crepax„, która ukaże się nakładem kultowego amerykańskiego wydawnictwa Fantagraphics Books.
Prywatnie: tuż po narodzinach mojego syna – w październiku 2015 – otrzymał on [nie ja!] wspaniały prezent od autorki w postaci przepięknej ilustracji dziecięcej, którą to ilustracją Joanna zapoczątkowała małą już kolekcję (mam nadzieję, że w przyszłości zamienioną na w pełni świadomą pasję :-).
Poniżej malowane przykładowe plansze z „Anastazji„.
Łukasz Kowalczuk
Łukasz Kowalczuk – dla wciąż pozostaje zagadką, czy oby Łukasz Kowalczuk to jedna osoba. Wszak ilość aktywności, która miała miejsce z jego udziałem w roku 2015 byłaby wstanie obdzielić łaskawie kilka osobnych osób.
Laureat dwóch statuetek Złotego Kurczaka za rok 2014, w 2015 roku uraczył nas kolejnymi swoim produkcjami: komiksem „Violent Skate Bulldogs” (styczeń 2015), świetnie przyjętym integralem „Vreckless Vrestlers” (Kultura Gniewu, czerwiec 2015), dwoma zinami z serii „Zinoteka Grozy i Sensacji” – tom 1 pt. „Kaiju” (styczeń 2015) i tom 2 pt. „Przypadek Jana Marii Nowaka” (październik 2015), charytatywnym komiksem „Comics That Should Happen” (grudzień 2015). Mogliśmy też oglądać prace Kowalczuka w ramach wydania 20. numeru „Zeszytów Komiksowych” (Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej, październik 2015) oraz w ramach artbooka, który ukazał się przy okazji wystawy Łukasza we wrocławskiej mia Art Gallery – „Wyprawa do wnętrza głowy Łukasza Kowalczuka” (lipiec 2015 – nakład 50 numerowanych egzemplarzy).
W końcu 2015 rok u Kowalczuka to ekspansja zagraniczna oraz liczne plakaty jego autorstwa. I… Ach te kolory!, które można oglądać w sieci m.in. w ramach tumblr.com.
Łukasz wziął też czynny udział jako panelista Komiksofonu – edycja 17 (23 kwietnia 2015).
Wspierać Kowalczuka od niedawna można nie tylko kupującego komiksy, czy też rysunki jego autorstwa z naszej galerii, ale także w ramach serwisu Patreon.com.
Poniżej rysunek do komiksu „Violent Skate Bulldogs” (z lewej) oraz jedna z wersji okładek tegoż (z prawej). M.in. te rysunki Kowalczuka do kupienia w naszej galerii.
Na koniec tego podsumowania ciekawostka – poniżej rysunek Nicka Pitarry do najnowszej okładki komiksu „Teenage Mutant Ninja Turtles: Deviations” (IDW, grudzień 2015). Poznajecie ten styl? Wcale bym się nie zdziwił gdyby był to wpływ Ł.K.
Piotr Nowacki
Piotr Nowacki – czyli mistrz stylu cartoon i laureat Złotego Kurczaka w kategorii „Najlepszy komiks roku” za „Kapitan Mineta – OmniPUSS” (wyd. Pokemnbry, grudzień 2015). Prócz tego ostatnio gość poznańskiego radia Afera, audycji „Prosto z kadru” (z 12 lutego) oraz wrocławskiego Komiksofonu – edycja 13 (30 października 2014).
Piotr jak mało kto w PL opanował władanie stylem cartoon. Przez moje ręce przeszło ponad 100 prac światowych rysowników tworzących ilustracje dla takich wytwórni jak Walt Disney Company czy Hanna-Barbera oraz Warner Bros i Nowacki nie ustępuje im ani na milimetr!
Kapitan Mineta, Detektyw Miś Zbyś, Moe – to tylko nieliczni charakterystyczni bohaterowi komiksów tego autora. UWAGA: Nie tylko dla dzieci!
Poniżej oryginalny rysunek do okładki komiksu „Byle do piątku trzynastego” (z lewej) oraz skan okładki z wydanego już komiksu (z prawej).
Ojciec Rene
Ojciec Rene – czyli część zespołu reprezentującego wydawnictwo Bazgrolle, przekształconego niedawno w Gryzmöhle GmbH. Znany z bezkompromisowych rysunków przepełnionych autoseksualnością i motywami z internetowych serwisów 18+, inspirowanymi nierzadko mroczną twórczością Mike’a Mignoli. 2015 rok to udział artysty w takich projektach komiksowych [czy raczej zinowych] jak: „Breslau 1: Breslau Savage / Abenteuer Zeit mit Finn und Jake” (maj 2015; rysowniki autor jednej z dwóch wersji okładki), „Breslau 2: Straight Outta Breslau / Abentouer Zeit mit Finn und Jake: „Das Hochzeit!” (październik 2015; rysownik), „Breslau 3: Breslau Kaputt / Abenteuer Zeit mit Finn und Jake: Das Wassermelone Monstrum” (listopad 2015; rysownik). W lutym br. (2016) ukazało się zbiorcze wydanie zbierające trzy tomy opowieści pt. „Breslau – Triangle„.
Poniżej skany rysunków do okładki pierwszego z trzech tomów – wersji A, autorstwa Fila (z lewej), oraz wspomnianej wersji B, autorstwa Ojca Rene (po środku oryginał, z prawej wersja w kolorze, wydrukowanej okładki).
Grzegorz Pawlak
Grzegorz Pawlak – ten autor nie zwalnia tempa, jakie sobie sam narzucił. 2015 rok to przede wszystkim większa albumowa historia do scenariusza Dominika Szcześniaka pt. „Profesor Andrews” (Wydawnictwo Komiksowe, październik 2015) oraz krótsza „Nasze miejsce na ziemi„, narysowana z myślą o „Postapo” Daniela Gizickiego i tamże ostatecznie opublikowana (Dolna Półka, maj 2015).
Warto się przyglądać poczynaniom tego młodego jeszcze rysownika. Czuć tu nutę Mike’a Mignoli, dwie krople Michaela Avona Oeminga oraz echo Charlesa Adlarda – a jednocześnie tworzy to spójny indywidualny styl. To może go niebawem doprowadzić do wydawnictw na poziomie Dark Horse Comics czy Image. Czemu bym się wcale nie dziwił i za co osobiście trzymam kciuki.
Poniżej dwie wybrane prace z tych, które można znaleźć w naszej galerii: rysunek do okładki „Benedykt Dampc i skarb piratów” wg scenariusza Jerzego Szyłaka (z lewej) oraz splash do Tegoż – s. 39 (z prawej).
Marcin Podolec
Marcin Podolec – ten rok obfitował dla Podolca przede wszystkim sukcesami na polu animacji. „Dokument„, czyli krótka forma animacyjna poświęcona ojcu artysty, otrzymał I nagrodę festiwalu O!PLA i był nominowany podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego 2015 w konkursie do Złotego Lajkonika. To także nagrody: Grand Prix oraz nagroda Jury Młodzieżowego na 8. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych Okiem Młodych w Świdnicy oraz Nagroda Czarnego Konia za najlepszą animację Festiwalu Ars Independent w Katowicach. – Bardzo się cieszę, że sam miałem możliwość obejrzenia filmu przy okazji pokazu i spotkania z autorem w warszawskiej kawiarni MiTo, w lutym ubiegłego roku.
Dodatkowo jego debiutancka, dyplomowa animacja pt. „Olbrzym” otrzymała pełne dofinansowanie z Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej.
W komiksie to głównie sukcesy związane z publikacjami zagranicznymi tłumaczeń „Fugazzi” – album ukazał się na rynku francuskim i włoskim – oraz wspominanego przy okazji Daniela Chmielewskiego „Podglądu„, wydanego także w Francji. W lutym 2015 roku jedna z prac Podolca znalazła się w ofercie Aukcji Sztuki Komiksu i Animacji w Sopockim Domu Aukcyjnym.
Polecamy też zapis programu TVP, Tygodnik Kulturalny z dnia 19 czerwca 2015, którego gościem był Marcin. A w swoim czasie Marcin gościł we Wrocławiu w ramach 10. edycji Komiksofonu (18 kwietnia 2012).
Poniżej rysunki autora z albumu „Czasem” (Kultura Gniewu, 2011).
Marcin Rustecki
Marcin Rustecki – to był rok kontynuacji historii „Ksionz” wg scenariusza Dominika Szcześniaka. W maju ukazał się „Ksionz: 34 Zera, część 1” (Timof i Cisi Wspólnicy), a we wrześniu „Ksionz: 34 Zera, część 2” (Timof i Cisi Wspólnicy).
W naszej galerii jeszcze przed ukazaniem się poszczególnych tomów pojawiły się w ofercie rysunki Rusteckiego to roboczo zatytułowanego wówczas „Ksionz 2„.
Warto wspomnieć, że prócz pracy nad albumami, były naczelny wydawnictwa TM-Semic bawił już w tym roku (12 lutego 2016) w ramach 20. edycji Komiksofonu, gdzie był gościem specjalnym obok Przemysława Truścińskiego.
Osobiście bardzo lubię tą wrażliwość i ekspresję emanujące z prac Rusteckiego.
Michał Rzecznik
Michał Rzecznik – nominacja do nagrody Złote Kurczaki w kategorii „Komiks roku” za historię pt. „Michał i Bartek. Bardzo źli policjanci” (wyd. AnTY, październik 2015). Udział w wystawie „Mój kraj taki piękny. Polski komiks o polskiej rzeczywistości” – kurator: Sebastian Frąckiewicz, Galeria Arsenał w Poznaniu (lipiec-sierpień 2015). Współpraca z wydawnictwem Widnokrąg, która m.in. zaowocowała komiksem „KOT No 1 – Żona dyplomaty” (październik 2015), czy niestrudzenie wciąż tworzone satyry, publikowane w ramach fanpejdżu Naprawdę nieśmieszne rysunki (blisko 30 tys. fanów!) – tak w skrócie można by przedstawić ubiegły rok w twórczości Rzecznika. Do tego udział w wydaniu 20. numeru „Zeszytów Komiksowych” (Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej, październik 2015) z serią specjalnie na tą okazję przygotowanych ilustracji.
Jedna-któraś-tam grupy Maszin. Dla mnie Michał to kreatywny wulkan! Mistrz celnego humoru, trafiający niczym Hawkeye (Marvel) + inni na-H w samo sendo. Cenię sobie nasze spotkania i z wypiekami na twarzy śledzę kolejne akty twórczości.
Mateusz Skutnik
Mateusz Skutnik – cechą charakterystyczną dla Skutnika z pewnością jest cierpliwość. Cierpliwość potrzebna przy tworzeniu w trudnej sztuce jaką jest malowanie akwarelą. Cierpliwość przy kontynuowaniu serii komiksowej „Rewolucje„, której pierwszy tom ukazał się w 2004 roku, a którego kontynuacja trwa do dziś, m.in. objawiając się wydaniem części 9. serii „Rewolucje pod Śniegiem” (Timof i Cisi Wspólnicy, maj 2015). Ale także jako twórca gier – wybitnie klimatycznej serii przygodowej „Submachine„, która doczekała się właśnie nowej części „Submachine 10: The Exit„, a o której redaktor magazynu „Pixel” napisał w recenzji: „To chyba najdłuższa ucieczka, jaką widziały gry wideo. Seria Submachine (skrót od ‚submerge machine’) w grudniu [2015 r.] doczekała się finałowej odsłony. (…) dziesięć lat po pierwszej grze” (Pixel Nr 12, s. 39).
Skutnik w 2015 roku to także udział w antologii Daniela Gizickiego „Postapo” oraz okładka do „Projekt 24h – Antologia 24 Hour Comics Day, Gdańsk 2015„.
To także oblegany przez fanów profil na Patreon.com, w ramach którego fani hojnie obdarowali mistrza (szacun!).
Poniżej film autora przy pracy wraz z flagowymi produkcjami.
https://vimeo.com/128711417
Wojciech Stefaniec
Wojciech Stefaniec – „to komiks roku„, „to komiks roku„, „komiks roku„, „ko…” – tak odbijało się echem w ostatnim czasie w recenzjach, m.in. tutaj, tutaj, tutaj, tutaj i tutaj. Mowa oczywiście o komiksie „Wróć do mnie, jeszcze raz” wg scenariusza Bartosza Sztybora (Timof i Cisi Wspólnicy, październik 2015). I pełna zgoda z tymi opiniami. Moja osobista lektura tej historii zaliczona już 3 razy i zapewne na nich się nie skończy.
Warstwa ilustracyjna tej opowieści to prawdziwe mistrzostwo! Sam bym chciał mieć większość z oryginałów do tego komiksu, o ile nie całość. Swoboda formy, meandry barw – urzekają!
2015 r. u Wojciecha to jednak także: „Mocarz” – krótki komiks formatu gazetowego przeznaczony do rozdawania w szkołach – rzecz o zgubnym wpływie dopalaczy, oraz „Opowieści znad Bałtyku” (Timof i Cisi Wspólnicy, maj 2015) – komiks historyczny, który ukazał się pod patronatem m.in.: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Książki. Stefaniec brał też udział we wspomnianym przy okazji Joanny Karpowicz międzynarodowym projekcie do antologii „Tributes to Valentina by Guido Crepax„, która ukaże się nakładem kultowego amerykańskiego wydawnictwa Fantagraphics Books.
Bardzo się cieszę z pozytywnych recenzji „Wróć do mnie…„, bo mają moc zwrócenia uwagi na starsze prace tego autora- m.in. do komiksu „Szelki” wg scenariusza Jerzego Szyłaka. A warto na nie zwrócić uwagę! Poniżej przykłady – więcej u nas.
Rafał Szłapa
Rafał Szłapa – to liczne albumy, współprace i wznowienia w ramach AD 2015: „Bler 2: Zapomnij o przeszłości” (wyd. II, Blik Studio, kwiecień 2015), ilustracje do książki „Oko Jelenia #7. Sowie Zwierciadło” Andrzeja Pilipiuka (Fabryka Słów, kwiecień 2015), udział w projekcie „Zin Free Zone #2”, wydanego w ramach Dnia Darmowego Komiksu (Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, KPMG Poland, maj 2015), seria okładek dla magazynu „Super Hero” (lipiec 2015), „Bler 5: Człowiek ze światła” (Blik Studio, październik 2015), okładka do wznowionej przez Ongrys serii „Kapitan Żbik. Pięć błękitnych goździków” (okładka A, grudzień 2015), w końcu prace nad „Bler 6: Psie imperium„, który zapowiedziany jest na połowę obecnego roku.
Prócz powyższego sporo prac Rafała w obszarze produkcji gier – zarówno komputerowych, jak i offline. Rafał był gościem specjalnym 11. edycji Komiksofonu (21 maja 2012). I warto przeczytać świeżutki wywiad z nim, opublikowany w serwisie kusinakulture.pl.
Poniżej dwie prace malowane Szłapy, projekty okładek do jego sztandarowej serii „Bler” – okładki dostępne w naszym sklepie.
Agata Wawryniuk
Agata Wawryniuk – z końcem 2015 roku zapowiedziała kolejne wydanie swojego głośnego i licznie nagradzanego w swoim czasie komiksu pt. „Rozmówki polsko-angielskie” uzupełnione o dodatkowy epizod pt. „Epilog”.
15 listopada na oficjalnym fanpejdżu komiksu można było znaleźć wpis informujący o fakcie składania komiksu, co by oznaczało, że w roku bieżącym powinien on trafić na nasze półki. Do nas z końcem roku także trafiła kolejna partia rysunków Wawryniuk (poniżej przykładowy), które można zobaczyć w naszej galerii.
***
Na koniec pozostaje mi mieć nadzieję, że w przypadku gdy pominęliśmy w powyższym podsumowaniu prezentującym dorobek za rok 2015 autorów, których prace sprzedajemy w naszej galerii, to ujdzie nam to w miarę na sucho 😉 Gdyby miało być inaczej to kubeł zimnej wody można wylać w komentarzach poniżej. A jeszcze lepiej, uzupełnić o to, co uzupełnienia wg Czytelników by wymagało.
Liczymy na konstruktywne uwagi i zapraszamy do wspierania autorów przez zakup ich prac w naszej galerii!
Powiązane Wpisy
Aukcja Komiksu i Animacji w Sopockim Domu Aukcyjnym
Leży przede mną katalog Aukcji Komiksu i Animacji zorganizowanej w Sopockim Domu Aukcyjnym. To już jutro. W katalogu 106 wyselekcjonowanych prac (szkice, rysunki ołówkiem, rysunki tuszem, prace malowane – akryle, tempery, kolaże). Są plansze klasyków polskiego komiksu, a wśród nich: ojciec Kajka i Kokosza Janusz Christa, Mieczysław Wiśniewski (Kapitan Kloss), autorka Kleksa – Szarlota Pawel, znany z surrealistycznego, …
Internetowa Aukcja Sztuki Komiksu i Animacji w Agra-Art
Dom aukcyjny Agra Art, sprzedający na co dzień dzieła sztuki dawnej oraz klasyczne prace sztuki współczesnej, zdecydował się do swojej oferty włączyć prace z zakresu sztuki komiksu. W ramach współpracy z ArtKomiks.pl została przygotowana specjalna oferta wyselekcjonowanych 50. prac prezentujących przekrój komiksu polskiego, amerykańskiego i sztuki animacji. Pośród wystawionych na pierwszej internetowej aukcji sztuki komiksu …
Original Comic Strip Art, czyli paski komiksowe
Paski komiksowe (ang. strips) to osobna kategoria oryginalnych prac komiksowych. Z perspektywy kolekcjonerskiej cenione przez znawców historii komiksu (w tym komiksu prasowego) i intelektualistów oraz krytyków sztuki klasycznej. Gdy spojrzeć na zasoby głównych muzeów ze zbiorami oryginałów komiksowych, rychło okazuje się, że te wydawałoby niepozorne rysunki w kształcie pasków bardzo często stanowią podstawę publicznych i prywatnych zbiorów …
Aukcje sztuki komiksu – analiza pierwszego kwartału i trendy 2017
Znalazłem chwilę czasu, więc postanowiłem podsumować pierwszy kwartał na rynku sztuki komiksu, a właściwie ostatnie pół roku biorąc pod uwagę, że niektóre z aktualnych trendów zostały zarysowane jeszcze w ostatnim kwartale 2016. W tym wpisie przyglądam się tylko i wyłącznie tej części rynku, która jest reprezentowana przez domy aukcyjne. Podsumowanie dotyczy aukcji przeprowadzonych na rynku amerykańskim, frankofońskim …